Rumah > Pend.Pemulihan > Kiosk Pemulihan Khas

Kiosk Pemulihan Khas

Salam sejahtera..

Semalam sahaja, saya menerima berpuluh-puluh email yang rata-ratanya daripada pelajar di institusi pendidikan yang mahu saya papar gambar sebenar kelas Pemulihan.

kiosk

Baiklah, bagaimanakah yang dikatakan sebuah kelas Pemulihan yang selesa, kondusif, selamat dan ‘sejuk mata memandang’?

Saya akan paparkan pada minggu depan beberapa contoh kelas Pemulihan yang saya perolehi dalam sesi lawatan Profesional ke lima buah sekolah di sekitar Johor Bahru pada pertengahan 2008 yang lalu.

Hari ini saya akan paparkan kehebatan kelas Pemulihan dari Sekolah Kebangsaan Lepar Utara 1, Bandar Jengka yang mempunyai kiosk menarik dan sesuai dengan ciri-ciri kelasnya.

    visual

    Kiosk Ruang / Visual


    matematik

    Kiosk Matematik


    inter

    Kiosk Interpersonal

      intrapersonal

      Kiosk Intrapersonal


      muzik

      Kiosk Muzik

        bahasa

        Kiosk Bahasa

        Sekian,

        1

        NORHAIDI SARPONEN

        Mantan Guru Pemulihan

        2004-2008

        About these ads
        1. cansee
          2 Julai 2009 at 12:05 AM

          thanks … it help me a lots… actually i really need more info about pemulihan khas such as the teaching method of station and horse-shoe……..hehe……..thanks

        2. cikgu_khairuddin
          22 Oktober 2009 at 8:35 PM

          kalau biliknya kecil sahaja, ada alternatif kiosk yang lain tak? tq.

          • 27 Oktober 2009 at 2:02 AM

            Bilik Pemulihan yang kecil masih boleh menempatkan beberapa kiosk yang lain. Namun, kiosk tersebut tidaklah terlalu memperlihatkan keadaan bilik berkenaan menjadi terlalu sempit sehinggakan murid sukar untuk belajar.

            Cikgu Khairuddin mungkin boleh melakar pelan lantai yang sesuai seperti kabinet atas dan pembahagian ruang untuk kiosk dan sudut pembelajaran.

        3. zuraida
          6 November 2009 at 10:23 AM

          saya merupakan 1st year posting. teramatla sukar pada tahun pertama ini untuk mengajar kerana tiada pengalaman.laman cikgu ini juga baru sy temui. bolehlah digunakan untuk tahun hadapan. tq banyak2

        4. zuraida
          6 November 2009 at 10:26 AM

          pada pertengahan tahun, boleh ke kita menerima lagi murid pemulihan. ramai cikgu2 kelas perdana main hantar je muridnya.asal x lulus exam, hantar pemulihan.

          • 6 November 2009 at 11:10 AM

            salam..
            saya bersimpati atas perkara yang cikgu alami.. Itu adalah antara masalah yang dialami oleh sebahgian besar guru pemulihan lebih-lebih lagi yang baru posting.

            Umpama dibuli oleh guru-guru senior pula. Namun, cikgu usah risau. Pada pertengahn tahun pun cikgu masih boleh menerima murid pemulihan dengan syarat cikgu jalankan ujian saringan dan diagnostik yang dibekalkan oleh PPD (sekarang dipanggil IPP2M).

            Barangkali murid yang dihantar oleh guru aliran perdana adalah untuk disaring oleh cikgu sendiri. Jadi, tugas cikgu cuma jalankan ujian dan memilih murid yang paling layak sahaja.

            Suka diingatkan, jika murid cikgu sudah maksimum 15 orang, cikgu tidak perlulah ambil murid lagi. Kalau cikgu hendak ambil juga, semuanya bergantung kepada budi bicara cikgu.

            Jika murid tahun dua ada empat kelas contohnya, cikgu layak mengambil maksimum 15 orang murid sahaja.

            Jika murid tahun dua hanya ada satu kelas, cikgu layak mengambil murid maksima enam orang sahaja.

            Kedua-dua keterangan di atas juga bergantung kepada saiz kelas cikgu. Sebarang pertanyaan online, sila download Yahoo! Messenger dan install. Kemudian add saya sebagai ‘belalangcyber’.

            Terima kasih kerana sudi melayari laman ini

        5. yatim
          23 Disember 2009 at 5:36 PM

          setau saya tiada lagi kiosk2 pemulihan.apa yang penting bilik pemulihan itu boleh dipelbagaikan. apalah gunanya kiosk2 tersebut jika hanya untuk sebagai pameran sahaja sedangkan tidak semua kiosk diperlukan mengikut keperluan semasa murid pemulihan khas. Tidak semua bilik pemulihan khas mempunyai kelas 3 bay. Bagaimana kiosk2 pemulihan boleh diadakan (minimum 8 kiosk)kalau kelas pemulihan ada 1 bay saja, adakah praktikal diadakan kiosk2 dan ditambah pula murid pemulihan yang mempunyai hampir sama kecergasan pelbagainya? Yang penting pada saya, biarlah bilik itu digunakan secara maksimum,kondusif walaupun kecil.

        6. juhaida
          20 Januari 2010 at 1:09 PM

          assalamualaikum,
          saya pening dengan fail yang perlu kita sediakan. saya merupakan guru pemulihan khas skm yang baru habis kursus kdc. jadi, semasa saya berkursus di Naza hotel,seramai 1000 org lebih semasa perlantikan mula GSTT, kami diberi taklimat supaya menyediakan 10 fail. tapi, pegawai khas kami kata pula kena ada 4, iaitu fail panitia, fail induk, fail murid dan fail data pet 1. yang musykilnya, isi kandungan fail induk adalah sama dengan fail panitia.guru besar saya pula kata pemulihan khas tiada panitia. macam ne tu…

          • 20 Januari 2010 at 5:03 PM

            wsalam…

            sabar cikgu..jangan pening-pening. Pertama sekali, selamat datang ke dunia perguruan. Jika ini pilihan cikgu, buatlah sebaik mungkin.

            Sistem fail di kelas pemulihan memang ada fail panitia sebagai fail yang utama. Dalam fail panitia pula ada lebih kurang 10 hingga 12 pecahan fail lain. Mungkin itu yang dimaksudkan oleh pegawai yang memberikan taklimat. Fail murid pula termasuklah untuk lembaran kerja.

            Kebanyakan guru besar memang tidak mengambil berat hal ini. Cikgu kena bincang dengan GPK 1. Sebenarnya, fail panitia pemulihan mesti ada di sekolah yang melaksanakan program pemulihan.

            Cikgu boleh hubungi terus pegawai yang menyelia untuk mendapatkan gambaran jelas akan hal ini.

            Terima kasih

        7. Noraini
          10 Oktober 2010 at 9:18 AM

          ~+~saya tengah pening dengan bentuk struktur kelas pemulihan saya yang mempunyai 4 bilik dalm 1 kelas…ruang amat sempit sedikit…sekolah saya baru saja dibuka dalam 3 bulan ini…dan saya merupakan guru baru lepasan KPLI..pening…camne sy nak wat dgn kelas tu yek..any idea?..~+~

          • 10 Oktober 2010 at 8:24 PM

            salam,

            cikgu tidak perlu risau dengan keadaan semasa kelas cikgu. Cikgu boleh ubah suai mengikut citarasa cikgu jika ada kelapangan sedikit demi sedikit. Nasihat saya, jangan bebankan minda dan diri cikgu untuk perkara ini.

            Lakukan pengubahsuaian (jika perlu) secara perlahan-lahan. Apa yang penting adalah tanggungjawab sebagai guru Pemulihan yang perlu di jalankan dengan sebaiknya lebih-lebih lagi tumpuan terhadap murid.

            Saya yakin cikgu telah menerima latihan yang baik di institusi terpilih. Jadi, saya percaya cikgu pasti akan dapat mengatasi kemelut sedia ada. Selamat datang ke dunia Pemulihan. Seronok menjadi guru pakar dalam bidang ini.

            Semoga berjaya!

            Terima kasih

        8. noraini
          26 Disember 2010 at 1:00 PM

          ~+~assalammualaikum,terima kasih atas nasihat cikgu di atas..baiklah saya ingin bertanya mengenai peruntukan yang sepatutnya kepada kelas Pemulihan…betul ke bimbingan & kaunseling juga perlu memberikan sedikit peruntukan kepada pemulihan selain drpd BM & MAte.apa yang sy faham B&K juga perlu tapi guru B&K di sekolah sy menegaskan bahawa tiada peruntukan dr B&K kepada Pemulihan..dan sudah ada pekeliling baru mengatakan begitu… ~+~

        9. liza
          10 Februari 2011 at 1:31 PM

          saya guru baru yg kurang pengalaman..leh tak kongsi dgn saya….

        10. liza
          10 Februari 2011 at 1:33 PM

          saya ada budak yang layak ke pendidikan khas, tapi mak n ayhnye taknak antar die ke sek tu.saya kena buat surat doktor tk sahkan yg bdk tu layak ke pendidikn khas.ada contoh surat tak

          • 10 Februari 2011 at 2:46 PM

            cikgu,

            jangan buat keputusan terburu-buru.pastikan murid menjalani pemeriksaan doktor terlebih dahulu. Hasil laporan pemeriksaan doktor itu bukti penting. Jika murid tersebut benar-benar bermasalah dan disarankan oleh doktor memang perlu ke kelas khas, maka cikgu perlu menjelaskan hal ini kepada ibu bapa.

            Jika ibu bapa murid berkeras tidak mahu, cikgu usah risau. teruskan mengajar seperti biasa.

            • vern
              23 Mac 2011 at 8:45 PM

              Sekiranya ibu bapa berkeras tidak mahu menghantar akannya ke sekulah tersebut ckgu mengajar seperti biasa namun demikian cikgu perlu menyimpan semua lembaran kerja yang diberikan sebagai bukti sekiranya ada pertanyaan dari PPD ataupun pihak pejabat yang melawat. sekurang-kurangnya kita mempunyai bukti mengajar. teruskan usaha cikgu…

        11. vern
          23 Mac 2011 at 8:47 PM

          vern :
          Sekiranya ibu bapa berkeras tidak mahu menghantar anaknya ke sekolah tersebut cikgu mengajar seperti biasa namun demikian cikgu perlu menyimpan semua lembaran kerja yang diberikan sebagai bukti sekiranya ada pertanyaan dari PPD ataupun pihak pejabat yang melawat. sekurang-kurangnya kita mempunyai bukti mengajar. teruskan usaha cikgu…

        12. thine
          18 Ogos 2011 at 9:36 AM

          salam cikgu, dari mana saya sepatutnya mendapatkan peruntukan bagi pemulihan? betul kah kena minta dari panitia mate dan bm serta B&K? adakah mereka wajib memberi atau jumlah itu mengikut budi bicara mereka?

        13. 18 Ogos 2011 at 8:33 PM

          untuk dapatkan peruntukan, cikgu kena buat kertas kerja dengan menyatakan bahan apa yang perlu dibeli, berapa kosnya dan diserahkan kepada guru besar untuk dipanjangkan. sila terangkan juga tujuan utama cikgu memohon peruntukan. Pemulihan mempunyai dua subjek utama iaitu Bahasa Melayu dan Matematik selain satu subjek khas iaitu kaunseling. Mengikut peraturan, cikgu layak memohon peruntukan daripada tiga panitia ini kerana cikgu dan subjek dalam kelas pemulihan terlibat dalam pengajaran mata pelajaran yang sama.

          saya cadangkan cikgu supaya membuat kertas kerja sebelum cuti tahun sekolah berakhir. justeru, mudah bagi guru besar untuk mengagihkan wang dari ketiga-tiga panitia untuk disalurkan kepada kelas pemulihan.

          harap penjelasan ini jelas dan memuaskan

        14. awang
          29 Oktober 2011 at 5:42 AM

          apakah frasarana minimum yang perlu dan sepatutnya ada dalam sebuah kelas pemulihan khas? contohnya, adakah penghawa dingin itu wajib ada?

          • 3 November 2011 at 10:21 AM

            prasarana kelas pemulihan ikut keperluan dan kemampuan. kalau cikgu buat sehabis baik supaya murid selesa, bagus juga. sebaiknya buat ikut kemampuan sedia ada..rujuk manual pelan asal yang diberi oleh PPD dalam buku panduan kelas pemulihan.
            jangan kelas sahaja cantik, tetapi kualiti murid yang dihasilkan tidak setaraf kelas yang diwujudkan..
            semoga cikgu dapat lakukan yg terbaik

        15. 11 Februari 2012 at 7:23 PM

          Saya pun kurang setuju dengan kiosk kiosk di dalam bilik pemulihan…memadailah kita ada sudut MT dan sudut BM….lepas tu sudut hasil kerja murid dan sudut bacaan.Kalau dah kiosk di sana sini, dah macam kedai buku, murid-murid tidak bebas berjalan ke sana sini dalam kelas sedangkan murid perlu bergerak semasa proses p&p.masa permainan bahasa diadakan dan juga semasa kerja kumpulan dijalankan.

          • Cikgu
            13 Februari 2012 at 9:55 PM

            kelas saya tidaklah secantik kelas-kelas lain, selalunya kelas saya akan bersepah dengan buku-buku dan permainan hinggakan pegawai PPD yang datang memantau pun pening kepala. tapi jawapan saya mudah sahaja, kalau semasa belajar kelas bersih, murid senyap bukankah ada sesuatu yang tidak kena?

            kelas saya bersepah kerana ia 100% digukan oleh murid. tetapi bersepahnya semasa sesi P&P sahaja. selesai aktiviti P&P, saya akan minta murid menyusun semula buku-buku dengan kemas, peralatan permainan yang digunakan disusun semula ditempat asal.

        16. 24 Februari 2012 at 12:27 PM

          saya guru bidan terjun dlm pemulihan,tapi sy minat dgn dunia pemulihan,cm sy x reti dan x kreatif nk hiaskan kelas pemulihan sy…blh tlg beri tips utk sy

        17. 24 Disember 2013 at 6:02 PM

          I was very pleased to uncover this web site. I wanted to
          thank you for ones time just for this fantastic read!!
          I definitely really liked every bit of it and I have you saved as a favorite to see new stuff on your website.

        1. No trackbacks yet.

        Tinggalkan Jawapan

        Fill in your details below or click an icon to log in:

        WordPress.com Logo

        You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

        Twitter picture

        You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

        Facebook photo

        You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

        Google+ photo

        You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

        Connecting to %s

        Follow

        Get every new post delivered to your Inbox.

        Join 111 other followers

        %d bloggers like this: