Rumah > bahan bantu mengajar, Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Mengajar Murid Membaca Ayat Mudah

Mengajar Murid Membaca Ayat Mudah

Salam sejahtera,

Syukur alhamdulillah kerana kita masih dapat menghirup udara yang segar pada hari yang indah ini. Semoga kehidupan kita akan terus dan sentiasa lebih baik pada hari ini berbanding semalam.

Baiklah, setelah sekian lama memberi tumpuan mengajar terhadap murid yang sederhana bijak dalam kelas pemulihan, kali ini saya akan beralih tumpuan terhadap murid yang lemah pula.

Tajuk topik pada hari ini adalah seperti yang tertera ; MENGAJAR MURID MEMBACA AYAT MUDAH.

Pada hari ini, andaikan guru memilih kemahiran KV + KVK sebagai contoh dalam sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari ini.

Oleh yang demikian, sekurang-kurangnya guru perlu ada bahan-bahan yang berikut ;

  • Komputer (desktop / laptop)
  • LCD Projector + Layar Putih
  • Kad ayat (sekurang-kurangnya ada lebih daripada 10 kad ayat) pelbagai variasi.
  • Gambar KV+KVK (sekurang-kurangnya ada 10 keping bersaiz separuh A4) pelbagai jenis.
  • Lembaran kerja 1 – menyalin semula ayat dengan tulisan yang betul dan kemas.
  • Lembaran kerja 2 – memadan ayat dengan gambar / perbuatan yang sesuai.
  • Permainan berunsur pendidikan – 3 jenis mengikut kesesuaian topik guru hendak mengajar.

TIPS MENGAJAR :

  • Tunjukkan gambar di layar putih dan rangsang minda murid mengecam gambar. – CONTOH, gambar pertama adalah gambar KATIL.
  • Rangsang minda murid untuk mengeja dan menyebut perkataan berdasarkan gambar rangsangan.
  • Guru tunjuk satu contoh ayat di layar putih.
  • CONTOH – Katil buruk itu sudah patah.
  • Tarik perhatian murid, guru eja, baca dan sebut – murid ikut.
  • Ulang aktiviti sehingga murid ingat dan faham.
  • Bincangkan maksud ayat tersebut.
  • Guru tunjukkan gambar lain beserta ayat contoh.
  • Ulang aktiviti 4 sehingga murid faham konsep membaca ayat.
  • Edarkan semua kad ayat dan biarkan murid melakukan aktiviti dalam kumpulan. Pantau rapi setiap bacaan murid.
  • Uji bacaan murid selepas 15 minit. Minta murid baca sekurang-kurangnya 2 kad ayat yang disediakan.
  • Betulkan kesalahan bacaan yang dilakukan murid sekiranya ada.
  • Edarkan lembaran kerja 1. Berikan arahan dengan jelas.
  • Pantau aktiviti murid. Bincangkan soalan. Minta murid baca soalan dan berikan jawapan.
  • Edarkan lembaran kerja 2 dan ulang aktiviti yang sama.
  • Betulkan kesalahan murid jika ada.
  • Berikan tempoh 15 minit untuk bermain.
  • Sesi penutup, guru tunjukkan lima baris ayat berbentuk teks di layar putih.
  • Rangsang murid untuk baca bersama-sama.

Jika murid dapat membaca kelima-lima baris ayat berbentuk teks berkenaan, berkmakna objektif pengajaran danpembelajaran pada hari berkenaan telah tercapai.

Sekian,

Teacher's Department
NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
Teacher’s Department

p/s : panduan di atas adalah menurut pandangan saya sahaja.

About these ads
  1. nadzimbakri26
    23 Jun 2012 at 10:03 PM

    As salam and Slm Satu Malaysia….
    Aktiviti ini amat membantu saya dlm menghasilkan kertas kerja Literasi Bahasa saya…
    Thanks share this……jasa anda dikenang….hehe

  2. wan meriani
    6 September 2012 at 6:53 AM

    .saslam .saya

    Cikgu wan .ba gai mana cara .nak ajar .muri d ting 2 yg le mah me nu lis Dan me.ngembangkan isi kerana mereka menuliis secara menyalin sahaja

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 110 other followers

%d bloggers like this: