Rumah > bahan bantu mengajar, Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Mengajar Murid Membina Ayat

Mengajar Murid Membina Ayat

Salam sejahtera, semoga perjalanan hidup anda pada hari ini dikelilingi tuah dan semoga apa yang anda lakukan, akan diredhai oleh-NYA.

Pejam celik pejam celik, rupa-rupanya sudah masuk bulan Julai ‘Kelas Pemulihan’ ini diadakan. Semoga anda akan mendapat banyak input berguna sepanjang kelas ini diadakan.

Baiklah. Pada hari ini, topik yang akan dibentangkan adalah ; MENGAJAR MURID MEMBINA AYAT MUDAH.

TIPS MENGAJAR

  • Tunjukkan satu gambar yang murid ketahui.
  • Minta murid namakan gambar tersebut.
  • Rangsang minda murid untuk bercakap mengenai gambar tersebut.
  • Minta murid salin apa yang dicakapkan dalam perbincangan.
  • Contoh soalan rangsangan guru : Gambar apakah yang kamu lihat?
  • Jawapan ramalan murid : Gambar bas.
  • Soalan rangsangan guru : Kamu ke sekolah menaiki bas?
  • Jawapan ramalan murid : Ya.
  • Soalan rangsangan guru : Bagaimana? Boleh kamu beri tahu cikgu?
  • Jawapan ramalan murid : Saya pergi sekolah naik bas.
  • Soalan rangsangan guru : Cuba kamu tulis apa yang kamu cakap tadi.
  • Jawapan ramalan murid : Saya pergi sekolah naik bas
  • Jelaskan kepada murid bahawa tujuan gambar ditunjukkan adalah untuk merangsang minda murid membina dan menulis ayat.
  • Berikan contoh lain dan ulang aktiviti yang sama.

Jangan tegur jika murid lakukan kesalahan semasa membina ayat. Sebaliknya rangsang minda murid supaya mereka dapat mencari idea dengan cepat

Elakkan daripada membenarkan murid pemulihan menggunakan pemadam. sekiranya murid lakukan kesalahan. Biarkan kesalahan itu. Minta murid tulis ayat yang baharu. Kemudian guru perlu bandingkan ayat yang ditulis salah dan ayat yang ditulis dengan betul.

Guru perlu tunjukkan di mana kesalahan dalam ayat itu berlaku dan bandingkannya dengan ayat yang betul..

Kebanyakan murid pemulihan amat lemah dalam aspek membina ayat kerana kemahiran aplikasi mereka masih lemah. Bimbingan berterusan mampu menjelmakan prestasi murid ke arah yang lebih baik.

Sekian,

Teacher's Department
NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
Teacher’s Department

p/s : pandangan di atas adalah menurut pengalaman saya sahaja.

About these ads
  1. norzarinawati
    8 November 2009 at 12:44 PM

    Terima kasih kerana memberi idea cara mengajar murid yang lemah dalam membaca

  2. syazieyla
    29 Julai 2010 at 10:44 AM

    thanks atas input ini..saya akan cuba praktikkan untuk murid lemah…

  3. 23 September 2010 at 3:21 PM

    terima kasih tuan.. segala tips yang tuan bagi amat berguna kepada saya

  4. shine
    13 Februari 2011 at 7:36 PM

    hahahahahahaha
    bagus………

  5. Ain cantik
    10 Januari 2012 at 9:21 PM

    macam mna ni aku nk bina ayat tapi tk ada

  6. 19 Mac 2014 at 5:51 PM

    I don’t even know how I stopped up right here,
    but I thought this post was good. I don’t recognize who you might
    be however certainly you are going to a well-known blogger when you aren’t already.
    Cheers!

  7. 3 April 2014 at 6:03 AM

    This is the perfect site for anyone who hopes to find out about this topic.
    You realize so much its almost tough to
    argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
    You certainly put a fresh spin on a subject which has been written about for many years.
    Great stuff, just excellent!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 110 other followers

%d bloggers like this: