Rumah > Pend.Pemulihan > Pentaksiran Dalam Pemulihan – End

Pentaksiran Dalam Pemulihan – End

Salam sejahtera..

Bersyukurlah kerana pada hari ini kita masih dapat bernafas dan menikmati keindahan dunia. Semoga amalan yang kita buat pada hari ini akan diberkati..

Kali ini, saya sambung lagi tajuk Pentaksiran Dalam Pemulihan dalam bahagian akhir bertajuk Cara Menggunakan Alat Pentaksiran . Semoga input yang diberi akan mendatangkan manfaat kepada anda.

Rekod dan laporan

  • Seorang murid pemulihan telah menjalani pelbagai jenis pentaksiran semasa dia berada dalam kelas KBSR. Laporan-laporan mengenai maklumat murid dan persepsi pembelajaran boleh digunakan oleh guru pemulihan khas untuk mendapat satu gambaran yang menyeluruh berkaitan murid tersebut.

Sampel kerja

  • Salah satu sumber maklumat sedia ada berkaitan sampel-sampel kerja yang dihasilkan murid berikut dalam mata pelajaran yang dipelajarinya.
  • Untuk mendapat maklumat yang berfaedah, guru perlu mambuat analisis sampel kerja untuk mengetahui kelebihan dan kekurangan murid dalam mata pelajaran yang dipelajari.

Ujian

  • Guru boleh mendapat tahu tahap kebolehan murid dengan mentadbir ujian-ujian kepada murid.
  • Pengujian boleh ditadbirkan dengan pelbagai cara mengikut apakah tujuan sebenarnya guru :

Ujian Rujukan Kriteria :

  • tujuan ujian ini adalah untuk mengumpul sama ada kemahiran yang telah diajar boleh dianggap sebagai telah dikuasai murid.

Ujian rujukan norma :

  • Ujian yang membandingkan prestasi murid dalam sesuatu ujian dengan pencapaian murid-murid lain yang telah mengambil ujian yang sama.

Kuiz :

  • ujian yang dijalankan sebaik sahaja untuk mengetahui sama ada murid tersebut memahami apa yang diajar

Probe :

  • kalau seorang guru ingin tahu sama ada seseorang murid boleh menjalankans esuatu tugasan dalam keadaan yang lain, dia boleh memberi tugasan atau ujian yang sama tetapi dengan sedikit pengubahsuaian seperti member penyampaian yang berlainan, guru sebenarnya telah menjalankan ‘probe’

Pemerhatian :

  • Merupakan satu kaedah yang selalu dijalankan oleh para professional untuk mengumpul maklumat khususnya berkaitan tingkah laku seseorang murid.
  • Pemerhatian yang dibuat perlu direkodkan dan terdapat beberapa cara untuk merekodkan hasil pemerhatian.

Temubual :

  • guru boleh mendapat maklumat berkaitan murid dengan menemubual ibu bapa, guru-guru yang lain, atau rakan sebaya murid.

Ujian Rujukan Kriteria

  • URK merupakan satu ujian yang direka oleh guru pemulihan untukmenilai setakat mana kemahiran yang telah diajar kepada murid dalam satu tempoh tertentu.
  • Biasanya kemahiran yang diuji bisanya hanya tertumpu kepada satu aspek sahaja
  • Ujian hanya akan dijalankan selepas satu-satu kemahiran diajar kepada murid dalam masa yang tertentu.
  • Tujuannya dalah untuk menilai sama ada murid telah menguasai kemahiran tersebut.
  • Untuk menentukan penguasaan, guru biasanya akan tetapkan criteria pencapaian, iaitu jawapan yang diberikan tepat mengatasi tahap peratus (%) yang ditentukan oleh guru. Contoh 70% hingga 80%
  • Contoh : Menguji kebolehan membaca KVKV
  • Selepas membaca perkataan KVKV selama 3 minggu guru menguji sama ada murid telah menguasai kemahiran yang telah diajar dalam tempoh berkenaan.
  • Guru akan menyediakan sepuluh perkataan KVKV yang pernah diajar untuk menguji murid.
  • Dalam borang catatan, guru menulis ‘apabila didedahkan kepada 10 patah perkataan KVKV yang pernah diajar, murid dapat membaca dengan tepat tujuh daripada 10 perkataan yang ditunjukkan
  • Guru mula menguji dengan memberi murid 10 perkataan KVKV dan murid membaca perkataan.
  • Kalau murid berjaya membaca tujuh perkataan atau lebih dengan tepat, guru akan jadikan sebagai bukti bahawa kemahiran telah dikuasai.
  • Maka guru bolehlah mebgajar kemahiran yang baru.

Analisis Tugasan

  • Murid pemulihan apabila diberi sesuatu tugasan, mereka tidak dapat menyiapkan dengan sempurna. Ini disebabkan sebarang tugasan yang dilakukan sebenarnya terdiri daripada satu siri kemahiran kecil yang perlu dilakukan dengan jayanya. Sebelum menguasai tugasan yang diberikan.
  • Murid pemulihan mungkin hanya boleh melakukan sebahagian daripada kemahiran kecil tersebut.
  • Untuk mengajar murid menjalankan tugasan dengan jayanya, kemahiran kecil yang masih tidak dapat dilakukan oleh murid perlu diajar, guru perlu mengenalpasti apakah kemahiran kecil yang terdapat dalam satu kemahiran dan kemudian membantu murid menjalankan tugasan tersebut

Analisis Ralat

  • Kesilapan yang dibuat oleh murid boleh dijadikan sebagai petunjuk tentang kemahiran yang masih belum dikuasainya.
  • Murid akan kerap melakukan kesilapan bagi sesuatu kemahiran yang masih belum dikuasainya.
  • Oleh sebab itu, guru harus mengkaji ralat yang terdapat dalam kerja latihan murid untuk mengenal pasti kemahiran yang harus diajar.

Sekian,

Teacher's Department
NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
Teacher’s Department

About these ads
Categories: Pend.Pemulihan Label:
  1. 20 Julai 2013 at 3:57 PM

    I really like what you guys are up too. This sort of clever work and coverage!
    Keep up the great works guys I’ve added you guys to my own blogroll.

  2. 26 Ogos 2013 at 7:15 PM

    I visited various websites but the audio feature for audio
    songs existing at this web page is truly superb.

  3. 28 Januari 2014 at 2:41 AM

    Hello! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?

    I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve
    had problems with hackers and I’m looking at options for
    another platform. I would be great if you
    could point me in the direction of a good platform.

  4. 6 Mac 2014 at 9:16 AM

    Hey there! I’ve been reading your blog for a long time now and
    finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Houston Tx!

    Just wanted to say keep up the excellent job!

  5. 14 Mac 2014 at 1:52 PM

    I comment whenever I especially enjoy a article on
    a site or if I have something to valuable to contribute
    to the conversation. It is caused by the passion communicated in the post I browsed.
    And on this post Pentaksiran Dalam Pemulihan – End | Teacher’s Department.
    I was actually moved enough to post a thought :-P I do have 2 questions for you if you usually
    do not mind. Could it be only me or do a few of these remarks look like they are coming from brain dead visitors? :-P And, if you are posting on additional online social sites,
    I would like to keep up with everything fresh you have to post.
    Could you list the complete urls of your shared
    sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

  6. 25 Mac 2014 at 1:55 AM

    Hola! I’ve been following your blog for a while now and finally
    got the bravery to go ahead and give you a shout out from Dallas Tx!
    Just wanted to say keep up the great work!

  7. 25 Mac 2014 at 4:26 AM

    When some one searches for his essential thing, thus he/she needs to be available that in
    detail, therefore that thing is maintained over here.

  8. 26 Mac 2014 at 3:31 AM

    It’s nearly impossible to find knowledgeable people
    on this subject, but you sound like you know what you’re talking about!
    Thanks

  9. 26 Mac 2014 at 6:35 AM

    Howdy! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords
    but I’m not seeing very good success. If you know of any please share.
    Appreciate it!

  10. 26 Mac 2014 at 6:45 AM

    I enjoy what you guys tend to be up too. This kind of clever work and exposure!
    Keep up the very good works guys I’ve incorporated you
    guys to my own blogroll.

  11. 1 April 2014 at 7:48 AM

    Great article.

  12. 28 April 2014 at 11:48 PM

    What’s up everybody, here every person is sharing such familiarity, so it’s
    pleasant to read this webpage, and I used to go
    to see this web site everyday.

  13. 30 Mei 2014 at 4:04 PM

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I am going
    through difficulties with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t join it.
    Is there anybody else having similar RSS problems? Anybody who knows the solution will you
    kindly respond? Thanx!!

  14. 14 Julai 2014 at 10:06 PM

    I’m really enjoying the design and layout of your website.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme?
    Fantastic work!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 110 other followers

%d bloggers like this: