Mengajar Murid Cara Menulis – Part 4

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera. Di mana jua anda berada, apa jua yang anda lakukan ketika ini, semoga segalanya dipermudahkan dan dapat memberi manfaat kepada persekitaran anda.

Baiklah, topik hari ini berkaitan dengan tulisan. Seorang murid saya (dari kelas lain yang dikehendaki belajar di kelas saya kerana masalah menulis) alami masalah menulis dengan tulisan yang sangat besar, tiada jarak antara perkataan, pembentukan huruf yang condong, tidak sekata dan meninggalkan banyak huruf ketika menulis perkataan.

Saya percaya ramai murid di luar sana juga mengatasi masalah yang sama. Oleh itu, isu ini perlu diatasi sebaiknya. Ada murid yang faham bahasa mudah akan dapat perbaiki cara menulis dalam masa yang singkat. Ada juga yang mengambil masa yang lama.

Tulisan kanak-kanak yang tidak cermat masih boleh diperbaiki. Tetapi mesti diteliti terlebih dahulu apakah punca utama murid menulis sedemikian. Saya senaraikan antara punca murid mempunyai tulisan yang tidak kemas, tidak tersusun, tertinggal huruf, huruf tidak sekata dan sebagainya di bawah ini :

  • masalah pergerakan koordinasi mata-tangan
  • cara memegang pensel tidak betul hingga menutup penglihatan
  • postur kedudukan semasa menulis
  • menulis cepat asalkan siap
  • menulis huruf bertindan menjadikan tulisan bergaris dua kali kerana tidak dipadam
  • menulis bukan di atas garisan yang disediakan
  • tidak memadam kesalahan tulisan asal, sebaliknya menulis huruf yang sama di atas huruf asal menjadikan tulisan pada huruf berkenaan sukar dikenal pasti
  • cuai atau leka ketika menulis menyebabkan banyak huruf ditulis terbalik atau tertinggal huruf dalam perkataan
  • masalah membaca – kesukaran membaca mempengaruhi murid untuk mengeja perkataan dalam situasi yang sukar, apatah lagi menulis
  • masalah mengingat perkataan – akan menyebabkan murid menyalin perkataan dengan menulis huruf satu persatu. Bukan perkataan demi perkataan.
  • kerap memadam perkataan yang salah ditulis – bertujuan melengah-lengahkan aktiviti menulis
  • masalah pengamatan penglihatan – keliru dengan bentuk tulisan atau abjad yang ditulis oleh guru
  • kecelaruan abjad – murid menjadi keliru apabila melihat terlalu banyak perkataan dalam sebaris ayat.
  • Masalah kesihatan – disleksia, masalah saraf,
  • banyak bercakap dari menulis dan sering kali memberi alasan penat apabila disuruh menulis tetapi tidak penat pula apabila diberi peluang bermain.
  • bosan dengan aktiviti menulis

Saya percaya masalah ini masih boleh diperbaiki lebih-lebih lagi jika kita sendiri mengetahui apakah masalah sebenar yang dialami oleh murid.

sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin,

Teacher’s Department

About these ads
  1. 16 Julai 2013 at 5:30 PM

    Hi, i feel that i noticed you visited my web site thus i came to go back the favor?
    .I’m trying to to find issues to enhance my web site!I guess its adequate to make use of some of your concepts!!

  2. 9 Disember 2013 at 2:24 AM

    Heya! I realize this is somewhat off-topic but I had to ask.

    Does managing a well-established website such as yours require a large
    amount of work? I’m brand new to running a blog but I do write in
    my diary on a daily basis. I’d like to start a blog so I can easily share my
    experience and views online. Please let me know if you have any kind of suggestions or
    tips for new aspiring bloggers. Appreciate it!

  1. 2 Jun 2014 at 8:50 AM

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 111 other followers

%d bloggers like this: