Utama > Pengetahuan > Petua Tahan Lama

Petua Tahan Lama

Salam sejahtera.

Topik akli ni, petua tahan lama. Amboi-amboi..suka sangatlah tu nak petua ni. Ingat, kalau nak tahan lama kena la amalkan.

Ok. Selamat membaca!

KELAPA PARUT


Untuk lebih tahan lama… selama 2 tahun. Belah kelapa dan ambik sebelah sahaja. Gunakan pada 31 December 2009. Dan sebelah lagi pada 1 Januari 2010. Wah?… tahan sampai 2 tahun kan ?… Amazing GresteQuer! Jangan lupa hujung tahun nie cuba tau…

NASI/LAUK

Biar tahan lebih lama… jangan gunakan jari pasal jari korang ada bakteria. Sebab tu lauk cepat basi. Ceduk la pakai sudu ke, sudip ke.

BARANGAN KEMAS TERUTAMA EMAS

Barangan emas bila dah terlalu banyak dikenakan zakat. Tapi kalau untuk lebih ‘tahan lama’… bayar la zakat untuk barang kemas tu. Kalau tak, tetiba hilang atau kena curi… padan muka korang… hahaha!

PAKAIAN TAHAN LAMA
Jangan rendam dalam serbuk pencuci lama sangat elak guna washing mach… Jangan jemur bawah mentari terik elak guna bleach… Jangan bawa mandi kat beach. Gantung bila disimpan. Cuc i guna air jeram/hujan. Jangan bagi pinjam kat kawan! Kalau boleh pakai baju member, baju sendiri simpan elok-elok.

KERETA
Lepas beli, simpan kat garaj… bungkus elok-elok… jangan bagi angin masuk… jangan bagi abuk masuk… jangan bagi wap air masuk. Pagi-pagi panaskan enjin dan hari-hari lap kereta. Bayar loan bulan-bulan sampai abis loan… gerenti kereta tahan lama…

KENYANG
Kalau nak tahan lama… sebelum makan baca bismillah dan doa… Akhir makan… doa dan ucap alhamdullillah. . Jangan jadi macam setan…

UMUR
Umur nak tahan lama?… Jangan Merokok!… Rokok nak tahan lama?… Jangan Hisap!…

P/S: jangan hisap benda-benda yang dilarang… sendiri mau ingat aaaa…

TIDUR
Nak tahan lama tak tidur malam – senang aje jangan tidur.

HUBUNGAN
Bertahan lama dalam persahabatan/ hubungan. .. Jujur dan ikhlas.

KUIH RAYA
Kueh raya kalau nak tahan lama, melantak bebanyak sikit, kalau orang datang rumah beraya kasi tapaukan dia sekali kueh-kueh raya tu… ini bermakna tak la membazir… kalau simpan lama sangat nanti kueh jadi tengik… lepas tu nak kena buang, so… jangan jadi setan… membazir amalan setan.

KERJA
Kerja kalau nak “tahan lama ” jangan asyik nak baca email aje macam korang… dah tak ada kerja lain ke… kalau BOSS nampak tak pasal-pasal kena tendang.

———————————————————————————————–
MORAL : Ada petua yang tak ada kat sini ke…? Macam cari-cari je… OK… Faham, faham… Kalau nak tahan lama, kena sabarlah, jangan gelojoh! Apa pun kalau tak sabar memanglah tak tahan lama!

Kategori:Pengetahuan Tags: ,
  1. 10 November 2009 at 3:34 PM

    betul ker petua ni?
    hihihi

  2. 8 Februari 2014 at 8:54 AM

    This piece of writing is in fact a pleasant one it helps
    new net users, who are wishing for blogging.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: