Utama > Pend.Pemulihan > Masalah Guru Pemulihan – Part 2

Masalah Guru Pemulihan – Part 2

Salam sejahtera,

Jika sebelum ini saya telah menyatakan masalah guru Pemulihan dari sudut ‘bebanan kerja’. Kali ini saya ingin menyambung masalah yang dihadapi oleh guru Pemulihan berhubung kemudahan pembelajaran di sekolah.

  • Masalah Kemudahan Fizikal

Kadang-kadang kasihan juga apabila saya dengar cerita guru Pemulihan mengajar di bawah tangga, stor dan macam – macam lagi. Ada yang kotor dan sempit. Semua itu tidak sesuai dan tidak selesa untuk pengajaran dan pembelajaran murid pemulihan.

Seorang guru kelas biasa pernah memberitahu saya bahawa di sekolahnya, dia terpaksa berkongsi bilik dengan guru Pemulihan untuk mengajar. Jika dia sedang mengajar, guru Pemulihan akan masuk ke dalam kelas dan mengajar di belakang. Pada saya, situasi itu amat ‘menyeksakan’ kerana sudah terang lagi bersuluh sesi pembelajaran pada hari itu tidak akan mencapai objektifnya kerana terdapat dua aktiviti utama dalam satu kelas pada masa yang sama.

Dalam hal ini, saya tidak menyalahkan kedua-dua guru ini kerana jelas mereka tiada pilihan. Tempat yang sepatutnya diguna pakai oleh murid dan guru Pemulihan tidak disediakan oleh pihak pengurusan sekolah.

Bayangkanlah kesukaran yang dihadapi oleh kedua-dua guru yang terpaksa berkongsi kelas ini. Guru Pemulihan memerlukan ruang untuk mempamerkan bahan bantu mengajarnya, ruang pula tidak mencukupi. Papan hitam cuma ada satu. Kena bawa kad imbasan, kad perkataan serta bahan pengukuhan yang lain bersama. Kerusi dan meja pula perlu di susun atur sebelum memulakan pengajaran.

Guru biasa pula perlu bercakap dengan suara yang kuat supaya jelas dan didengari oleh murid yang duduk di sudut yang paling jauh dalam kelas berkenaan. Akibatnya, akan mengganggu pembelajaran murid pemulihan. Guru biasa itu juga mahu mempamerkan bahan bantu mengajarnya.Guru biasa itu juga mahu lakukan aktiviti tertentu dalam kelas.

Apabila ini berlaku, kedua-dua kelompok murid ini akan bertembung dan berbual atau saling kacau mengacau. Akibatnya, keseluruhan pembelajaran akan terganggu dan guru akan alami kesukaran mengawal situasi dalam kelas.

Pada pendapat saya, masalah ini boleh diatasi. Kedua-dua guru perlu menyuarakan masalah ini semasa mensyuarat pengurusan. Minta kerjasama pihak pengurusan menyediakan sebuah tempat yang sesuai untuk guru mengajar Pemulihan.

Guru Pemulihan boleh mendapatkan dana untuk membeli keperluan pembelajaran bagi kegunaan kelas Pemulihan di bawah panitia berikut :

  1. Bahasa Melayu
  2. Matematik
  3. Bimbingan dan Kaunseling

Namun, untuk mendapatkan dana, guru Pemulihan perlu membuat kertas kerja yang relevan.

Sebenarnya, banyak masalah berkaitan kemudahan fizikal yang tidak diperoleh secara baik bagi membangunkan kelas Pemulihan di sekolah. Kelas yang baik mestilah mempunyai ruang seperti sebuah kelas yang biasa.

Walau di mana pun guru mengajar, tidak kira sesusah mana sekali pun, teruskanlah mengajar. Janganlah sesekali merungut akan tugas yang diterima. Selamat maju jaya!

Sekian,

2

NORHAIDI SARPONEN
Mantan Guru Pemulihan
2004-2008

  1. 5 September 2009 at 11:18 PM

    Saya mengambil kesempatan ini untuk menjemput saudara/i menyertai di http://gpkhas.ning .com.

    Kita boleh berbicang dan berkenalan….

    Kepada yang sudi di persilakan.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: