Arkib

Archive for 12 Mei 2009

Senario Murid Kelas ‘Belakang’ – Part 3

12 Mei 2009 7 comments

Salam sejahtera..

Murid kelas belakang sering dikaitkan dengan maslah disiplin dan akademik yang kurang memberangsangkan. Saya juga berpendapat sedemikian pada mulanya.

Tapi, pandangan itu sekelip mata akan berubah setelah kita sendiri masuk dan mengajar kelas berkenaan dalam tempoh paling singkat selama 3 bulan.

Jika seseorang guru amat prihatin dengan anak muridnya, mereka akan rapat dan mesra. Guru akan lebiih mudah mengenali anak murid mereka dari segi personaliti dan cara hidup mereka.

Di sekolah tempat saya mengajar, murid kelas belakang ini datang dari dua buah tempat. Pertama dari kawasan kampung dan kedua dari kawasan taman berhampiran di mana majoriti ibu bapa mereka boleh dikatakan ‘hidup senang’ berbanding ibu bapa murid yang datang dari kawasan kampung.

Mengapa murid ini bermasalah dari segi disiplin?

Jawapan mengikut pandangan saya adalah :

Murid ‘terbiar’ dan tidak diberi perhatian sewajarnya sama ada di rumah mahupun di sekolah.

Di rumah atau di sekolah, ibu bapa mungkin terlepas pandang isu ini. Ibu bapa kurang tegas dengan anak-anak. Ibu bapa sukar untuk mengawal tingkah laku anak masing-masing di rumah. Apabila anak kerap di marahi ibu bapa, mereka akan jadi lali, sudah tidak takut dipukul atau dimarahi. Ini membuatkan mereka semakin berani meninggikan suara dengan ibu bapa.

Pernah saya lihat seorang anak murid menengking ibunya di depan saya. Kesnya? Ibu murid berkenaan meminta anaknya bersalaman dengan saya. Tetapi murid tersebut tidak mahu, mungkin kerana malu. Apabila didesak, murid tersebut menengking dengan nyaring ibunya sendiri. Anda nak tahu apa jawapan ibu murid itu? “Macam ni la anak saya cikgu. Kalau kat rumah tu dah tak boleh nak kawal lagi. Saya pun tak tau nak buat macam mana..”

Guru tiada ‘kuasa’ membentuk murid berdisiplin lagi. Apabila ditegur atau di marah, murid tidak akan datang ke sekolah. Ada murid yang akan mengadu kepada ibu bapa apabila dikenakan tindakan oleh guru. Apabila ibu bapa sudah mula datang ke sekolah, ‘perang’ akan meletus. Kalau kedua-dua pihak dapat berbincang secara profesional tak mengapa juga. Tapi jika datang terus ‘serang’ guru, siapa yang akan lindungi guru?

Ada ibu bapa yang terlalu manjakan anak masing-masing. Ada yang sanggup duduk di sekolah 24 jam semata-mata untuk mengawasi tindak-tanduk guru agar tidak mengenakan denda atau rotan terhadap anak mereka. Apabila 24 jam mereka berada di sekolah, macam mana anak-anak nak belajar? sekejap nak jenguk luar lihat ‘bodyguard’ mereka ada atau tidak.

Kadang-kadang dapat juga kita lihat di waktu rehat mereka akan hantar makanan ke kantin. Itu tak mengapa. Tapi kalau makan anak sampai nak bersuap…memang tak patut. Sampai bila baru mereka hendak belajar berdikari?

              Dan banyak lagi isu yang tidak dapat dirungkaikan. Anda d luar sana mungkin sependapat atau sebaliknya dengan saya. Berikan pendapat anda.

              Sekian.

              Teacher's Department

              NORHAIDI SARPONEN

              Mantan Guru Pemulihan

              2004 – 2008