Utama > Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Senario Murid Kelas ‘Belakang’ – Part 3

Senario Murid Kelas ‘Belakang’ – Part 3

Salam sejahtera..

Murid kelas belakang sering dikaitkan dengan maslah disiplin dan akademik yang kurang memberangsangkan. Saya juga berpendapat sedemikian pada mulanya.

Tapi, pandangan itu sekelip mata akan berubah setelah kita sendiri masuk dan mengajar kelas berkenaan dalam tempoh paling singkat selama 3 bulan.

Jika seseorang guru amat prihatin dengan anak muridnya, mereka akan rapat dan mesra. Guru akan lebiih mudah mengenali anak murid mereka dari segi personaliti dan cara hidup mereka.

Di sekolah tempat saya mengajar, murid kelas belakang ini datang dari dua buah tempat. Pertama dari kawasan kampung dan kedua dari kawasan taman berhampiran di mana majoriti ibu bapa mereka boleh dikatakan ‘hidup senang’ berbanding ibu bapa murid yang datang dari kawasan kampung.

Mengapa murid ini bermasalah dari segi disiplin?

Jawapan mengikut pandangan saya adalah :

Murid ‘terbiar’ dan tidak diberi perhatian sewajarnya sama ada di rumah mahupun di sekolah.

Di rumah atau di sekolah, ibu bapa mungkin terlepas pandang isu ini. Ibu bapa kurang tegas dengan anak-anak. Ibu bapa sukar untuk mengawal tingkah laku anak masing-masing di rumah. Apabila anak kerap di marahi ibu bapa, mereka akan jadi lali, sudah tidak takut dipukul atau dimarahi. Ini membuatkan mereka semakin berani meninggikan suara dengan ibu bapa.

Pernah saya lihat seorang anak murid menengking ibunya di depan saya. Kesnya? Ibu murid berkenaan meminta anaknya bersalaman dengan saya. Tetapi murid tersebut tidak mahu, mungkin kerana malu. Apabila didesak, murid tersebut menengking dengan nyaring ibunya sendiri. Anda nak tahu apa jawapan ibu murid itu? “Macam ni la anak saya cikgu. Kalau kat rumah tu dah tak boleh nak kawal lagi. Saya pun tak tau nak buat macam mana..”

Guru tiada ‘kuasa’ membentuk murid berdisiplin lagi. Apabila ditegur atau di marah, murid tidak akan datang ke sekolah. Ada murid yang akan mengadu kepada ibu bapa apabila dikenakan tindakan oleh guru. Apabila ibu bapa sudah mula datang ke sekolah, ‘perang’ akan meletus. Kalau kedua-dua pihak dapat berbincang secara profesional tak mengapa juga. Tapi jika datang terus ‘serang’ guru, siapa yang akan lindungi guru?

Ada ibu bapa yang terlalu manjakan anak masing-masing. Ada yang sanggup duduk di sekolah 24 jam semata-mata untuk mengawasi tindak-tanduk guru agar tidak mengenakan denda atau rotan terhadap anak mereka. Apabila 24 jam mereka berada di sekolah, macam mana anak-anak nak belajar? sekejap nak jenguk luar lihat ‘bodyguard’ mereka ada atau tidak.

Kadang-kadang dapat juga kita lihat di waktu rehat mereka akan hantar makanan ke kantin. Itu tak mengapa. Tapi kalau makan anak sampai nak bersuap…memang tak patut. Sampai bila baru mereka hendak belajar berdikari?

              Dan banyak lagi isu yang tidak dapat dirungkaikan. Anda d luar sana mungkin sependapat atau sebaliknya dengan saya. Berikan pendapat anda.

              Sekian.

              Teacher's Department

              NORHAIDI SARPONEN

              Mantan Guru Pemulihan

              2004 – 2008

              1. 2 Ogos 2013 at 10:50 PM

                It’s actually a great and helpful piece of information. I’m happy that you simply shared this helpful information with us.
                Please stay us up to date like this. Thanks for sharing.

              2. 30 Disember 2013 at 6:06 PM

                Everything is very open with a really clear clarification of the issues.
                It was really informative. Your website is very helpful.
                Thank you for sharing!

              3. 18 Februari 2014 at 9:16 AM

                Hi, I do believe this is an excellent site. I stumbledupon it😉 I
                will revisit yet again since i have bookmarked it.
                Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to
                guide others.

              4. hr
                5 Jun 2014 at 9:09 AM

                There is a lot of confusing among people about human recourses firms.
                Teach your managers how to manage difficult people, including how
                to conduct behavioral feedback sessions and how
                to evaluate and document conduct problems. “That means we collaborate with our clients to discover the root problems affecting their organization.

              5. 7 Jun 2014 at 1:35 PM

                In addition to gas and wear and tear on a vehicle, there is also the time commitment involved with commuting to and from the suburbs.

                Would you buy a brand new 2013 Porsche Panamera Turbo S, with a starting price of
                $168,000 Euro. The last 2 Tips on How to Buy a House that is in Foreclosure can often make or break the deal.

              6. 27 Jun 2014 at 2:36 PM

                Its exterior is manufactured of food grade stainless steel, which provides
                it a professional appearance and your kitchenette looks well-managed with it.
                They render different grades of speeds also, so that you can provide different types of blending to your food,
                varying from medium to harsh. This is due to the fact that, if the meat is surplus than the capability of the jar,
                it will spill out and spread around the kitchen.

              7. 16 Ogos 2014 at 5:19 AM

                If you wish for to increase your experience only keep visiting this site and be updated with the most up-to-date news posted here.

              1. No trackbacks yet.

              Tinggalkan Jawapan

              Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

              WordPress.com Logo

              Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

              Twitter picture

              Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

              Facebook photo

              Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

              Google+ photo

              Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

              Connecting to %s

              %d bloggers like this: