Utama > Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Minggu Peperiksaan

Minggu Peperiksaan

Salam sejahtera..

Minggu ini telah pun bermula peperiksaan pertengahan tahun 2009. Seperti biasa, mengendalikan kelas-kelas yang terlibat dengan peperiksaan adalah rutin bagi semua guru di setiap jabatan.

Saya ditugaskan membina soalan peperiksaan Bahasa Melayu Tahun 1. Alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan baik. Sebenarnya bukan cerita soalan yang saya hendak sentuh. Tetapi saya hendak fokus kepada murid – murid dalam kelas yang saya ajar.

Senario semasa musim peperiksaan atau tidak, bagi mereka sama saja. Saya tidak terkejut dengan sikap dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid kerana saya sendiri sedia maklum akan perangai masing-masing.

Belajar atau tidak, pandai atau tidak, jawab soalan atau tidak, hadir sekolah atau tidak, bagi mereka sama saja. Definisi hadir ke sekolah dalam diri mereka tidak sama dengan apa yang anda fikirkan sekarang. Keinginan belajar mereka pada masa sekarang adalah kurang daripada 30%.

Berdasarkan pemerhatian saya setakat 6 tahun sebagai guru di Sek.Keb Taman Impian Emas ini, inilah antara senario murid-murid yang rata-ratanya berkeadaan sedemikian semasa musim peperiksaan :

  • Alat tulis tidak lengkap, tiada persediaan dari rumah
  • Kerap menoleh ke kiri dan kanan, berbual atau memberi isyarat untuk mendapatkan jawapan daripada rakan.

  • Tidak membaca soalan dengan teliti.

  • Bagi kertas 1, murid yang ‘leceh hendak baca’ akan jawab sambil lewa – bulatkan jawapan.

  • Buat-buat baca soalan ketika guru melakukan rondaan.

  • Ada murid tidak faham soalan tetapi tidak mahu bertanya.

  • Selesa untuk tidur atau bermain dengan alat tulis apabila selesai menjawab soalan.

  • Tidak peka dan tidak mahu melakukan semakan semula kerana menganggap semua jawapan yang dibuat atau ditanda adalah betul.

  • Tidak peka dengan jadual peperiksaan.

  • Tidak membawa bahan untuk ulang kaji ke sekolah.

  • Jika jadual peperiksaan selepas itu adalah subjek Bahasa Inggeris, murid lebih gemar bermain. Apabila ditegur, murid akan mengeluarkan buku Matematik, buku agama atau buku cerita yang tiada kena mengena dengan subjek peperiksaan yang akan menjelang.
  • Ada juga murid yang lebihkan tidur daripada menjawab soalan.

Apabila menanda kertas soalan pula, saya dapati ramai murid yang tidak menjawab kesemua soalan seperti yang diarahkan dalam soalan. Hal ini menunjukkan murid tidak kisah mengalami kegagalan berulang.

Walaupun acap kali diberikan teguran, nampaknya tiada perubahan. Mungkin ada sesuatu yang boleh dilakukan bagi memperbetul semula situasi ini, cuma tidak tahu lagi apakah caranya dan kesesuaian pelaksanaanya kepada murid yang sedemikian.

Sekian,

Teacher's Department

NORHAIDI BIN SARPONEN
Mantan Guru Pemulihan,
2004 – 2008

p/s :

  • Semoga semua anak didikku dibuka pintu hatinya untuk belajar. Tiada hadiah yang lebih berharga untuk seseorang guru melainkan melihat anak didik masing-masing berjaya.


  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: