Utama > Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Mengajar Murid Kemahiran KVK

Mengajar Murid Kemahiran KVK

Salam sejahtera..

Alhamdulillah, semoga anda sentiasa sihat dan ceria pada hari ini. Semoga tiada aral yang melintangi jalan hidup anda, yang boleh mengucar-kacirkan perjalanan hidup anda pada hari ini. Amin.

Jika sebelum ini saya telah menyentuh pengajaran dalam kemahiran menguasai suku kata, pada kali ini saya ingin berkongsi cara mengajar murid agar dapat menguasai kemahiran ‘KVK’ dalam tempoh satu minggu.

Sedikit info, setelah mengajar murid menguasai suku kata ‘KV’, guru perlu mengajarkan kemahiran ‘KVK’ pula. ini adalah kesinambungan daripada pengajaran sebelum ini supaya murid akan lebih mudah menguasai kemahiran seterusnya.

Sebelum itu, pastikan murid benar-benar menguasai kemahiran ‘KV’ dari aspek SEBUTAN dan BACAAN teks ‘KV+KV’.

Untuk mengajar kemahiran ‘KVK’, guru mesti ada sekurang-kurangnya bahan bantu mengajar yang berikut :

  • kad perkataan ‘KVK’
  • lembaran kerja 1 – memadan gambar dengan perkataan
  • lembaran kerja 2 – mencari perkataan tersembunyi
  • barang permainan berunsur pendidikan

TIPS MENGAJAR :

  • Pastikan murid telah bersedia
  • Tunjukkan kad perkataan ‘KVK’ – Bas, Pen, Jam, Gam, Vas, Pam dan lain-lain.
  • Guru eja dan sebut, kemudian minta murid ikut.
  • Tunjukkan gambar bagi setiap perkataan yang dieja dan sebut.
  • Ulang aktiviti sehingga murid faham konsep mengeja dan mengingati apa yang dieja.
  • Beri murid masa untuk buat aktiviti menguasai kemahiran ini secara kumpulan dan individu.
  • Soal murid secara rawak. – Tunjuk gambar dan minta murid eja tanpa merujuk pada kad perkataan.
  • Edarkan lembaran kerja 1 – semak jawapan melalui perbincangan.
  • Minta murid eja semula perkataan yang dipadankan
  • Betulkan kesalahan murid jika ada.
  • Edarkan lembaran kerja 2 – semak jawapan melalui perbincangan.
  • Minta murid eja semula perkataan yang telah dijumpai dan digarisi.
  • Betulkan kesalahan murid jika ada.
  • Berikan murid bermain selama 15 minit dengan permainan yang telah disediakan.
  • Soal jawab di akhir pengajaran – kukuhkan pemahaman murid dengan meminta murid memberikan contoh lain  bagi perkataan ‘KVK’ atau suku kata ‘KVK’.

Latihan ini nampak mudah. Namun, bukan semua murid mempunyai tahap perkembangan mental yang sama. Ada yang dapat menguasai pada hari ini tetapi jika disoal pada esok hari akan lupa.

Itu bukan masalah besar. Oleh yang demikian, guru tidak perlu melatah dan marah. Amalkan konsep pengulangan dan amalan teori konstruktivisme dalam pengajaran dan pembelajaran supaya murid akan lebih berdikari semasa melalui proses menguasai kemahiran ini.

Sekian,

Teacher's Department

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

p/s :

  • panduan di atas adalah menurut pengalaman dan pandangan saya sahaja.
  1. 4 Ogos 2013 at 3:42 AM

    Heya i am for the first time here. I came across this board and I in finding It truly helpful
    & it helped me out a lot. I’m hoping to present one thing again and help others such as you helped me.

  2. 18 Mac 2014 at 2:10 PM

    Link exchange is nothing else except it is only placing the other person’s blog
    link on your page at appropriate place and other
    person will also do same for you.

  3. 26 Mei 2015 at 9:55 PM

    Woah! I’m really enjoying the template/theme of this blog. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that “perfect balance” between user friendliness and visual appeal. I must say that you’ve done a fantastic job with this. Also, the blog loads very quick for me on Opera. Superb Blog!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: