Kesukaran Mengajar

Salam sejahtera.

Dalam menangani isu murid Pemulihan yang tidak menguasai asas 3M, guru-guru terlibat dijangka akan menghadapi beberapa masalah seperti yang berikut ;

  • Masalah berinteraksi

Sebahagian daripada murid pemulihan dikenali dengan sifat pemalu dan berasa rendah diri. Mereka berasa seolah – olah terpinggir kerana ditempatkan dalam kelas Pemulihan.

Ada sesetengah guru mengambil masa yang lama untuk mendapatkan respon semasa berinteraksi dengan murid.

Interaksi guru dan murid amat penting kerana itu akan membantu guru mendapatkan segala maklumat yang dikehendaki daripada murid.

Kegagalan murid memberi kerjasama sepanjang tempoh berada di kelas Pemulihan akan menyukarkan guru ‘membaiki’ kelemahan penguasaaan kemahiran murid.

  • Sentiasa mengulang semula kemahiran

Seringkali terjadi dalam kelas Pemulihan. Hari ini guru berasa gembira kerana objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai. Murid berjaya memenuhi matlamat yang disasarkan oleh guru pada hari ini.

Apabila cuti dua hari (Sabtu dan Ahad), guru mula pening kepala kerana pada hari berikutnya (Isnin), perlu mengulang semula apa yang di ajar pada hari sebelumnya.

Kelemahan ini (pelupa) perlu di atasi dengan segera. Mungkin guru perlu perbanyakkan latihan menguasai kemahiran aplikasi dan kefahaman terlebih dahulu.

  • Kekurangan bahan bantu mengajar

Ada sebahagian besar daripada guru yang menyandang jawatan sebagai guru Pemulihan telah berkahwin. Mereka mempunyai kekangan masa untuk lebih lama berada di kelas Pemulihan kerana mempunyai keluarga.

Kekangan masa kadang-kala mengakibatkan guru terbabit tidak dapat menyediakan bahan bantu mengajar yang sesuai dengan keupayaan murid.

Ada juga pembekal yang datang ke sekolah. Namun, tidak semua bahan yang dijual menepati standard kelas Pemulihan. Ada bahan yang langsung tidak sesuai diguna-pakai oleh murid Pemulihan.

Guru yang rajin akan sanggup meluangkan masa hingga lewat malam di sekolah semata-mata mahu menyediakan bahan bantu mengajar yang terbaik, mencukupi dan sesuai dengan keupayaan murid.

Oleh yang demikian, bahan bantu mengajar yang dibina mestilah bersifat kekal dalam kelas dan fleksibel iaitu sentiasa boleh digunakan oleh murid serta mesra pendidikan Pemulihan.

Sekian,

Teacher's Department

NORHAIDI BIN SARPONEN
Teacher’s Department.

  1. 23 September 2014 at 11:08 PM

    Hello There. I found your weblog the use of msn. This is a very well written article.
    I’ll make sure to bookmark it and return to learn more of your helpful info.
    Thanks for the post. I’ll certainly return.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: