Utama > bahan bantu mengajar, Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Pengamatan Dalam Program Pemulihan

Pengamatan Dalam Program Pemulihan

Salam sejahtera.

Pengamatan ialah kefahaman terhadap sesuatu perkara atau situasi melalui pancaindera setelah berlakunya proses dalam mental.

Pengamatan berkait rapat dengan pemikiran manusia. Pengamatan merupakan satu proses yang menimbulkan makna kepada tugas-tugas panca indera dengan pertolongan pengalaman-pengalaman lalu.

Pengamatan ialah satu kemahiran yang boleh berkembang dan dipelajari. Sungguhpun ia berkait rapat dengan dengan darjah kecerdasan seseorang kanak-kanak itu, tetapi ia boleh diajar kepada kanak-kanak lemah supaya dapat membantu mereka dalam pembelajaran.

Mengikut pendapat Ruth Strang dalam bukunya “ Reading Diagnosis and Remediation” beliau mengatakan pengamatan ialah satu proses yang bergantung kepada kognitif dan kederaan. Proses ini penting kepada pembelajaran terutama dalam pembinaan konsep yang dialami oleh kanak- kanak.

Janet W. Learner (1971) dalam bukunya “ Children With Learning Disabilities” telah mentafsirkan bahawa pengamatan adalah satu proses untuk mengenal maklumat daripada tindak balas panca indera atau mekanisme yang mentafsirkan sesuatu pergerakan panca indera dengan kuasa intelek.

BAGAIMANA KANAK-KANAK MENGAMATI

Kanak-kanak menggunakan sebelah matanya sahaja untuk melihat selepas dilahirkan. Beberapa minggu kemudian, dia mula melihat dengan menggunakan kedua-dua belah matanya.

Pada akhir bulan kedua kanak-kanak ini sudah boleh menghalakan perhatiannya secara langsung kepada objek yang ada di hadapannya. Apabila objek itu bergerak dari sebelah ke sebelah, pergerakan mata bayi itu juga akan mengikutinya.

Dari peringkat inilah bayi itu mula memerhati sesuatu terutamanya pada benda-benda yang bergerak atau yang berwarna garang. Walau bagaimanapun benda-benda yang diperhatinya itu adalah semata-mata satu benda sahaja dan tidak dapat mentafsirkan keadaan benda itu kepada makna yang lebih dalam lagi.

Apabila kanak-kanak itu berusia lima bulan, dia sedar tentang keadaan sesuatu benda yang dilihatnya. Dia mula menyedari bahawa benda yang dilihatnya itu boleh dipegang. Kesedaran itu datang secara berperingkat -peringkat.

Mula-mula ia faham tentang bentuk sesuatu benda itu, kemudian apabila kanak-kanak itu hampir berumur satu tahun dia mula menyedari tentang setiap benda mempunyai identitnya yang sendiri.

Dia akan faham walaupun satu benda yang sama jenis seperti bola umpamanya, apabila diamati ia akan terdapat beberapa perbezaan dari segi saiz, warna, corak dan sebagainya

Sumber : Nota Kursus Pemulihan Khas

Sekian,

Teacher's Department
NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
Teacher’s Department

  1. najwa
    5 September 2009 at 5:27 PM

    perisian mutimedia BBM pengamatan,
    nk wt guna pe ek?
    klu pakai Powerpoint cm cara zmn dlu…
    sy nk pakai perisian pe yg bagus?

    • 6 September 2009 at 3:05 PM

      powerpoint sesuai juga..ada yang guna flash..semuanya bergantung kepada keperluan pensyarah anda..

  2. nurul
    27 Januari 2010 at 11:53 PM

    salam cikgu..saya pljr ibmm kos pemulihan…saya nk tanye mcm mane nk menjalankan pentaksiran pengamatan??

  3. sofia
    11 Februari 2010 at 5:32 PM

    Aslmkm, harap cikgu dpt tunjukkan contoh ujian pengamatan jarak dan kedekatan , Sofia x brp faham tentang ini. Terima kasih.

    • 12 Februari 2010 at 4:02 PM

      salam, harap cik sofia dapat hubungi saya melalui Yahoo Messenger untuk perbincangan.
      Terima kasih

  4. syida
    5 Julai 2010 at 9:50 PM

    salam..sy harap cikgu dapat menenrangkan kepentingan pengamatan dalam pembelajaran dari segi kesediaan belajar dan motivasi..
    terima kasih

  5. 9 Julai 2010 at 8:13 PM

    salam..

    harap puan syida dapat menghubungi saya melalui Yahoo!Messenger (YM)

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: