Utama > Kasih Sayang, Pend.Pemulihan, Pengetahuan > “Cikgu, bantulah saya..”

“Cikgu, bantulah saya..”

Salam sejahtera.

Semoga kehidupan anda pada hari ini, lebih baik daripada hari semalam. Semoga dikekalkan kesihatan diri dan bersama-samalah kita mencerminkan diri. Moga-moga tiada kekurangan yang dilakukan ada hari ini sehingga menimbulkan rasa kurang senang kepada orang lain. Insyaallah.

Pagi ini, beberapa orang guru datang berjumpa dengan saya berhubung dengan masalah salah seorang anak murid mereka yang belajar di tahun satu.

Banyak masalah murid berkenaan yang saya dengari dari mulut guru. Kasihan. Ada guru yang tertekan dengan masalah ‘semulajadi’ berkenaan. Seperti biasa, saya cuma seorang guru biasa dan bukanlah pakar dalam hal-hal yang dibangkitkan. Saya cuma boleh bagi pendapat dan tidak semestinya pendapat saya itu betul.

Murid tahun satu yang dimaksudkan oleh guru berkenaan sememangnya dalam pemerhatian saya sejak awal tahun. Masalah murid adalah ‘terlalu aktif’. Akibat terlalu aktif, murid ini dilihat seringkali mengganggu tumpuan murid lain yang sedang belajar.

Guru sukar mengawal murid ini kerana murid kerap kali keluar kelas dan berkeliaran di sekitar kawasan sekolah sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan.

Beberapa orang guru meminta pandangan peribadi. Saya cuma boleh katakan, murid yang dimaksudkan kemungkinan besar ‘hiperaktif’.. Sebagai langkah permulaan untuk mengesahkan masalah murid, guru digalakkan melakukan perkara berikut ;

  • Berjumpa dan berbincang dengan ibu bapa / penjaga murid.
  • Catat setiap isi perbincangan dalam pertemuan terbabit.
  • Jika guru masih tidak yakin dengan rekod temubual yang dijalankan, berikan surat Pemeriksaan Kesihatan kepada ibu bapa/penjaga murid.
  • Ibu bapa perlu membuat tindakan susulan untuk mengesahkan status kesihatan dan masalah murid.
  • Dapatkan surat laporan daripada doktor yang melakukan pemeriksaaan dan analisa maklumat tersebut.
  • Jika doktor menyatakan murid ‘hiperaktif’, murung, down sindrom, disleksia, slow learner dan sebagainya lagi, jumpa segera Guru Pendidikan Khas sekolah dan berbincang berhubung laporan doktor.
  • Jika dipersetujui, Guru Pendidikan Khas akan menghantar surat persetujuan kepada ibu bapa untuk membenarkan anak mereka belajar di kelas Pendidikan Khas.

Dalam apa jua bidang. Kita sentiasa berdepan dengan masalah. Sebagai manusia, kita mempunyai akal untuk mencari jalan penyelesaian terhadap sebarang masalah yang timbul.

Semoga niat guru terbabit dapat diterjemahkan oleh ibu bapa/penjaga murid berkenaan supaya kedua-dua pihak mendapat keuntungan bersama.

Sekian,

Teacher's Department

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
Teacher’s Department

  1. 24 Mei 2014 at 6:34 PM

    Hello! I know this is kinda off topic but I was wondering
    if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form?
    I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one?
    Thanks a lot!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: