Utama > Pend.Pemulihan > Pentaksiran Dalam Pemulihan – Part 2

Pentaksiran Dalam Pemulihan – Part 2

Salam sejahtera..

Semoga di bulan yang mulia ini, segala ‘tugas’ yang kita sedang jalankan sentiasa mendapat keberkatan daripada-NYA.

Pada paparan sebelum ini, saya ada sentuh isu pentaksiran dari segi definisi dan kepentingannya dalam pendidikan Pemulihan. Kali ini, saya akan sentuh isu yang sama dalam bahagian : Kategori dan Jenis Pentaksiran.

Istilah

Maksud

Ujian standard atau formal
  • Ujian yang telah disiap bina
  • Ujian mempunyai skor yang perlu dicapai oleh pelajar dan guru untuk perbandingan prestasi
Ujian tidak formal
  • Dijalankan pada bila2 masa mengikut keperluan
  • Dijalankan secara individu atau kumpulan.
  • Lisan atau kumpulan.
  • Tidak melibatkan kemahiran atau unit tertentu
  • Dibina oleh guru
  • Tidak mempunyai arahan atau prosedur
Ujian Kumpulan
  • Dijalankan dalam kumpulan semasa P&P
  • Boleh dalam bentuk formal atau tidak formal
  • Tiada arahan tertentu
Ujian individu
  • Dijalankan secara individu dalam p&P
  • Tiada arahan tertentu
  • Soalan dibina oleh guru
Ujian berdasarkan kurikulum
  • UPSR, PMR, SPM,STPM
  • Ujian yang dijalankan berdasarkan kandungan kurikulum yang digunakan di sekolah
Ujian formatif
  • Untuk mengesan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid setelah sesuatu kemahiran diajar.
  • Ujian ini dijalankan dengan kerap
Ujian sumatif
  • Ujian yang merumuskan pencapaian murid setelah satu unit pengajaran dijalankan
  • Satu gred diberikan sebagai tanda tahap pencapaian murid
Ujian saringan
  • Ujian yang dijalankan untuk mengenal pasti kanak2 yang berisiko menghadapi masalah pembelajaran.
  • Ditadbirkan kepada semua murid termasuk murid normal (jika perlu).
Ujian diagnostic
  • Dijalankan untuk mengenal pasti dengan lebih terperinci masalah dalam pembelajaran yang dihadapi oleh murid
  • Selepas ujian diagnostic dijalankan, jenis dan ciri masalah yang dihadapi pelajar dapat diketahui.
Ujian ‘speed’
  • Ujian yang perlu dihabiskan dalam masa yang agak terhad.
  • Contohnya : ejaan, tulisan, bacaan
  • Tidak formal
Ujian ‘power’
  • Kekuatan murid menguasai sesuatu kemahiran.
  • Kekuatan ingatan tentang sesuatu topic yang telah dipelajari.
  • Ujian yang menggunakan masa yang agak lama untuk dihabiskan.
  • Biasanya item agak sukar sedikit.
  • Contohnya, menulis karangan, laporan,

Sekian,

Teacher's Department

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
Teacher’s Department

  1. siamsiam
    16 Januari 2010 at 12:40 AM

    thanks a lot oo! i get a lot of info about “pem” at here~~

  2. fatin
    9 Januari 2012 at 12:52 PM

    terima kasih. saya copy ya..

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: