Utama > Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Program Bakul Ilmu

Program Bakul Ilmu

Salam sejahtera..

Semoga anda berada dalam keadaan yang terbaik di samping melakukan rutin harian sama ada rasmi atau tidak. Semoga setiap amal yang kita lakukan pada hari ini akan diterima..insyaallah..Terima kasih kerana sudi mengunjungi laman ini.

Kali ini saya ingin sentuh isu masalah membaca dalam kalangan murid sekolah rendah. Isu yang selalu dirungutkan kebanyakan ibu bapa yang prihatin terhadap masa depan anak masing-masing. Juga isu yang kerap dibangkitkan oleh setiap guru pemulihan atau guru-guru aliran perdana yang menghadapi masalah serupa di dalam kelas.

Seperti yang guru-guru sedia maklum, terdapat pelbagai punca yang menjadi tunjang kepada kewujudan masalah membaca dalam kalangan murid-murid. Pelbagai faktor menjadi pendorong kepada isu ini sehingga guru sukar membuat kesimpulan tentang apakah sebenarnya yang berlaku.

Namun, walau apa pun punca, guru tetap terarah kepada tanggungjawab untuk mencari penyelesaiannya. Apa jua alternatif yang ada, diaplikasi sebaiknya ke atas murid. Segala teori dan praktikal dilaksanakan. Pelbagai bahan bantu mengajar dan sumber di sediakan khusus untuk murid-murid ini.

Situasi sama juga berlaku terhadap saya. Salah satu program yang saya telah laksanakan adalah ‘PROGRAM BAKUL ILMU’.

PROGRAM BAKUL ILMU

Matlamat Program

Realisasi daripada program ini diharap akan dapat mengurangkan jumlah murid yang tidak tahu membaca, mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah, menambah kosa kata dan mendorong murid menggunakan istilah-istilah bahasa yang mempunyai nilai murni dalam kehidupan seharian berdasarkan bahan bacaan. Selain itu, murid akan dapat menghayati dan memahami isi kandungan bahan bacaan yang dibaca dan mengaplikasi kemahiran berbahasa dalam pelbagai situasi.

Pelaksanaan

Setiap pagi, guru akan dapati murid tiba seawal jam 6.50 pagi. Malah, ada juga murid yang datang ke sekolah lebih awal daripada itu. Pada kebiasannya, selepas murid tiba, mereka akan meletakkan beg di dalam kelas dan mula mengatur strategi untuk membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah seperti bermain sejenis permainan yang akan menyebabkan baju yang bersih menjadi kotor dengan kesan-kesan peluh, debu-debu tanah dan sebagainya.

Justeru, saya mencadangkan supaya pada setiap pagi :

  • Selepas sahaja selesai murid cap jari untuk kehadiran, mereka perlu berada di tapak perhimpunan dalam barisan kelas masing-masing bersama sebarang bahan bacaan. Setiap murid dikehendaki membaca dan memahami sebarang bahan bacaan dalam tempoh 20 minit pada setiap pagi setiap hari bersekolah.

  • Untuk menjadikan program ini lebih menarik, setiap guru kelas dikehendaki menyediakan sebuah bakul bagi menampung sejumlah bahan bacaan untuk setiap murid kelas masing-masing dan disimpan di dalam bilik guru.

  • Guru kelas boleh menetapkan sama ada ketua atau penolong ketua darjah untuk mengambil bakul yang mengandungi bahan bacaan ini daripada guru kelas masing-masing pada setiap pagi. Bahan bacaan ini tadi kemudiannya akan di bawa turun ke tapak perhimpunan untuk dibaca oleh murid kelas yang berkenaan.

  • Guru Bertugas Mingguan(GBM) pula dikehendaki memastikan pelaksanaan aktiviti ini pada setiap pagi. GBM yang menjadi pengacara majlis pada hari berkenaan dikehendaki memilih lima orang murid secara rawak untuk memperdengarkan bahan bacaan mereka secara ringkas kepada semua murid. Tujuan murid ini dipanggil bagi memastikan mereka mengikuti program ini dan menjadi pengukur kepada semua guru terhadap keupayaan murid. Adakah murid mengikuti program yang dilaksanakan oleh guru? Adakah murid benar-benar faham akan bahan bacaan yang dibaca?

  • Bagi merealisasikan program ini, pihak sekolah wajar menjadikan program ini sebagai program  yang wajib di sekolah. Dengan berbekalkan pengalaman selama empat tahun di sekolah ini, saya percaya pihak pentadbir sedia maklum akan sikap segelintir murid sekolah yang akan menjadi ‘dalang’ kepada program yang bakal dilaksanakan ini. Sehubungan dengan itu, saya berharap agar pihak sekolah dapat bertegas dengan program ini dan mungkin akan mengenakan satu bentuk denda yang difikirkan sesuai terhadap murid yang mengingkari pelaksanaan program ini.

Sekian,

belalang

NORHAIDI BI HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

P/s :

  • Sekiranya anda ada pandangan mengenai program lain di bawah seliaan anda, adalah digalakkan untuk anda berkongsi bersama dalam ruangan ini.
  • Terima kasih

  1. 29 Ogos 2013 at 3:27 AM

    Use white vinegar for this, and TEST an area of the carpet before you try it.

    Carpet should be fresh and clean then only it can feather a nest to your office or house.
    This article highlights a few things you need to look out
    for and what you should expect when deciding on who should clean you carpets or upholstery.

  2. 21 September 2014 at 11:56 AM

    This web site really has all the information I needed concerning this subject and didn’t know who to ask.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: