Utama > Pend.Pemulihan, Pengetahuan > Bahasa Inggeris Dalam Program Pemulihan

Bahasa Inggeris Dalam Program Pemulihan

Oleh :

Puan Rubiah binti Ramli

Peserta KSPK pemulihan (IPBMM,KL 2008)

Program pemulihan telah disediakan untuk membantu murid mengatasi masalah kelemahan menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M). Tanpa bantuan, mereka akan gagal membina keyakinan diri untuk belajar dan mencari pengalaman yang menggembirakan di sekolah dan mereka juga mungkin tercicir dari sistem persekolahan lebih awal lagi. Melalui program pemuliham keperluan murid yang mempunyai masalah pembelajaran dikenalpasti dan pihak sekolah memastikan mereka mendapat bantuan pemulihan untuk meningkatkan pencapaian akademik mereka.

Program pemulihan yang sedia ada memberi penekanan kepada penguasaan kemahiran bahasa melayu. Program intervensi yang dilancarkan hanya membantu murid-murid pemulihan menguasai kemahiran membaca dan menulis di dalam bahasa melayu sahaja. Murid yang mempunyai masalah pembelajaran biasanya lemah dalam bahasa melayu mahupun bahasa Inggeris.

Penguasaan Bahasa Melayu yang baik membantu murid-murid pemulihan ini mengikuti matapelajaran yang lain dengan tetapi tidak bagi matapelajaran matematik dan sains Murid-murid pemulihan perlu juga didedahkan kepada Bahasa Inggeris . Ini adalah kerana sistem fonologi Bahasa Inggeris adalah jauh berbeza dengan bahasa melayu. Sebutan abjad bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah berbeza.

Di samping itu, sistem ejaan di dalam perkataan bahasa Inggeris tidak boleh dibatangkan. Sekiranya tiada pendedahan kepada bahasa Inggeris kebarangkalian, murid-murid pemulihan membunyikan perkataan Bahasa Inggeris mengikut ejaan Bahasa Melayu adalah tinggi.

Justeru, murid -murid yang masih belum menguasai Bahasa Inggeris pada tahap yang sepatutnya atau jauh ketinggalan dari rakan sebaya perlu mengikuti kelas pemulihan Bahasa Inggeris. Persoalannya adakah murid-murid ini sedang mengikuti program pemulihan Bahasa Inggeris yang selari dengan Program Pemulihan yang sedang dilaksanakan di peringkat sekolah.

Memang diketahui umum, penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan murid-murid juga kurang memberangsangkan terutamanya murid-murid di luar bandar atau pinggir bandar. Namun demikian, tiada inisiatif yang bersifat kebangsaan untuk menangani masalah ini.

Penguasaan bahasa Inggeris yang kurang memuaskan ini telah menjejaskan pelaksanaan ETeMS sama ada di peringkat sekolah rendah mahupun menengah. Rata-rata orang ramai berpendapat penguasaan bahasa Inggeris yang lemah menyebabkan kemerosotan pretasi murid-murid dalam matapelajaran matematik dan sains.

Sewajarnya, murid-murid yang mengikuti program pemulihan yang sedia ada juga perlu ‘dipulihkan’ dari aspek penguasaan bahasa inggeris mereka bagi memantapkan penguasaan bahasa Inggeris mereka. Seterusnya dapat mengikuti matapelajaran Matematik dan Sains dengan baik. Malang sekali tiada kelas pemulihan Bahasa Inggeris yang dilaksanakan secara terancang dan intensif seperti kelas pemulihan bahasa Melayu.

Senario yang ada kini ialah murid-murid pemulihan sekolah rendah akan ‘di bawa keluar’ dari kelas semasa mata pelajaran bahasa Melayu bagi mengikuti ‘kelas pemulihan’ dan mereka akan mengikuti mata pelajaran yang lain seperti biasa mengikut jadual waktu yang telah ditetapkan.

Murid-murid ini akan mengikuti matapelajaran bahasa Inggeris, Matematik dan Sains seperti biasa meski pun mereka perlu ‘dipulih’ dari aspek penguasaan bahasa Inggeris. Akibatnya, mereka akan jauh ketinggalan atau tercicir berbanding rakan-rakan yang lain. Masalah ini berlarutan hingga ke peringkat sekolah menengah di mana mereka sudah menguasai kemahiran bahasa Melayu dengan baik tetapi penguasaan bahasa Inggeris mereka sangat mengecewakan kerana tiada intervensi awal di peringkat sekolah rendah.

Program pemulihan bahasa Inggeris di peringkat sekolah rendah perlu juga diberi keutamaan dan sewajarnya diintegrasi dalam program yang sedia ada bagi membantu murid meningkat potensi mereka untuk belajar dan mendapat manfaat dari sistem pendidikan.

Malang sekali masalah penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid sering dibincangkan tapi tiada mekanisma yang padu serta mantap bagi menangani masalah ini. Sudah tiba masanya kelas pemulihan bahasa Inggeris diwujudkan bagi memastikan kelestarian agenda pendidikan yang bertaraf dunia berlangsung seperti yang dihasratkan.

Sekian,

belalang

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

P/s :

  • Puan Rubiah adalah salah seorang peserta KSPK Pemulihan Khas. Kami menuntut dalam kelas yang sama pada 2008.

  1. Aisya Wahab
    13 April 2013 at 2:02 PM

    Pengenalan kepada Phonics dapat membantu murid menguasai BI. Penambahan elemen didik hibur menjadikannya bertambah menarik. Saya telah mencuba kaedah Jolly Phonics dengan murid saya dan ternyata,mereka menunjukkan peningkatan dalam penguasaan BI.

  2. 18 Ogos 2013 at 6:53 AM

    I unscrewed the final with the soldering iron and screwed inside of a round
    flat metal piece for that bowl (with regards to the measurements
    a fifty-cent piece; it provides a lip ~3mm high that runs across
    the edge). At recent days to reduce the usage of cigarette and profit
    the addicted ones to get rid with the adverse effects of smoking the tobacco burn, e-cigarette has been
    launched inside the market. Out of the three a kettle is probably going to
    be the cheapest to get and you may already have one in your home.

  3. 19 Februari 2014 at 5:26 AM

    Ironically Quarnstrom’s parents speak Spanish but communicated
    with her in English when she was growing up – hence her need to get reacquainted with the language.
    You could possibly be taking care of something for ten hours and don’t realise a minute.
    Careers in sports psychology involve applying an extensive
    variety of scientific, clinical, and applied topics in sports and use
    to motivate an athlete to complete, and also to improve their mental health and overall well-being.

  4. 24 Mac 2014 at 12:01 PM

    I simply couldn’t leave your website prior
    to suggesting that I really loved the usual info an individual supply for your visitors?

    Is going to be back steadily to investigate cross-check
    new posts

  5. 30 April 2014 at 9:44 AM

    Hi there! I kոow this is kiոda off topiuc but I was wonddering if you knew where I could find a captcha plugun for my comment form?
    I’m using the same bloց platform as yours and I’m having ρroblems finding
    one? Thanks ɑ lot!

  6. 4 Oktober 2014 at 3:35 PM

    Greetings from Los angeles! I’m bored to tears at work so I decided to browse your site on my iphone during
    lunch break. I really like the information you provide here and can’t wait to
    take a look when I get home. I’m shocked at how fast your blog loaded on my mobile ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, awesome site!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: