Strategi Pengajaran Bahasa Melayu – Part 2
Salam sejahtera..
Hari ini saya akan sambung lagi pecahan isu dalam topik Strategi Pengajaran Bahasa Melayu di bawah tajuk Kemahiran Menulis. Semoga paparan di bawah dapat membantu menberi anda sedikit input berguna.
Masalah Dalam Kemahiran Menulis
1. Cara yang digunakan untuk membantu kanak-kanak yang menulis dengan mencampur-adukkan huruf besar dan huruf kecil?
- Latih tubi menyalin ayat atau tulisan.
- Terapkan konsep tatabahasa dalam ayat.
- Arahkan murid menyalin ayat dalam huruf kecil sahaja.
- Kemudian terangkan kepada murid di mana fungsi huruf besar dalam ayat yang di salin.
- Salin latihan ayat dalam buku garis tiga
- Sediakan lembaran kerja tulisan.
- Praktis tatabahasa-salin Kata Nama Am dan Kata Nama Khas
- Galakkan murid menulis perkataan berdasarkan gambar.
- Menggunakan keratan akhbar, minta pelajar menyalin ayat yang mengandungi Kata Nama Am dan Kata Nama Khas yang diperoleh daripada keratan akhbar.
- Permainan bahasa.
- Lain-lain cara tetapi tidak mengelirukan pelajar.
2. Jarak huruf tidak seragam
- Menyalin perkataan dalam kotak.
- Menyusun huruf yang digunting daripada keratan akhbar.
- Menyambung titik huruf
3. Meninggalkan huruf semasa menyalin ayat
- Elakkan perkataan berganda.
- Jangan beri latihan yang terlalu panjang.
- Kurangkan perkataan imbuhan.
- Semak baris demi baris.
4. Jarak antara perkataan adalah tidak sesuai.
- Letakkan satu jari atau pen diantara setiap perkataan sebagai penanda jarak.
- Sambung titik.
- Kertas surih – bentuk ayat (murid salin semula mengikut potongan kertas surih)
5. Menonjolkan pembalikan huruf
- Guru buat latihan menulis huruf yang pelajar keliru secara berulang-ulang.
- Mengecam huruf menggunkan kad-kad huruf
- Menggunakan kad tebuk – sentuh dan rasa
- Lembaran kerja pengamatan (mengatasi masalah pengamatan)
- Latihan menulis (sambung titik)
- Memilih dan mencari himpunan huruf.
- Menulis huruf di pasir atau udara.
- Latihan menyalin ayat pendek yang lengkap.
- Menampal huruf yang telah disediakan oleh guru.
Sekian,
NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
p/s :
- Topik esok saya akan sentuh mengenai Kesilapan Tulisan yang sering dilakukan oleh murid, Punca serta Cadangan mengatasi. Selepas topik ini selesai. Saya akan masuk kepada Kemahiran Membaca pula.
Tinggalkan Jawapan Batal balasan
Info Semasa Teacher’s Department
Salam sejahtera,
Laman ini akan dihentikan sementara dari segi penulisan entri. Sebarang pertanyaan boleh rujuk group telegram.
https://telegram.me/joinchat/C7g2Fj6V7K6rYyAKSPgy2g
sekian,
Admin
Statistik Pelawat Sejak 15 March 2009
- 994,712 Pengunjung
Artikel Cikgu
- Mei 2015 (1)
- Oktober 2012 (3)
- September 2012 (2)
- Ogos 2012 (2)
- Jun 2012 (2)
- Mei 2012 (2)
- April 2012 (1)
- Mac 2012 (1)
- Februari 2012 (4)
- Januari 2012 (3)
- Disember 2011 (3)
- November 2011 (1)
- September 2011 (5)
- Ogos 2011 (3)
- Julai 2011 (1)
- Jun 2011 (3)
- Mei 2011 (3)
- April 2011 (3)
- Mac 2011 (8)
- Februari 2011 (5)
- Januari 2011 (7)
- November 2010 (8)
- Oktober 2010 (7)
- September 2010 (8)
- Ogos 2010 (11)
- Julai 2010 (7)
- Jun 2010 (7)
- Mei 2010 (9)
- April 2010 (6)
- Mac 2010 (4)
- Februari 2010 (15)
- Januari 2010 (14)
- Disember 2009 (19)
- November 2009 (20)
- Oktober 2009 (28)
- September 2009 (18)
- Ogos 2009 (23)
- Julai 2009 (25)
- Jun 2009 (22)
- Mei 2009 (25)
- April 2009 (33)
- Mac 2009 (6)
Kategori
- Agama (38)
- Al-kisah (73)
- bahan bantu mengajar (33)
- Bahan Percuma (17)
- Berita (49)
- bimbingan dan kaunseling (39)
- Cerita Teladan (70)
- ebook (34)
- Hotel / Resort HALAL (5)
- Kasih Sayang (60)
- Kesihatan (21)
- Komedi (11)
- Lagu (3)
- Pend.Pemulihan (188)
- pendidikan Khas (25)
- pengamatan (21)
- Pengetahuan (148)
- Pengumuman (72)
- Pengurusan tingkah laku (66)
- peristiwa (43)
- Program LINUS (47)
- Strategi Pengajaran Bahasa Melayu (33)
- Strategi Pengajaran Matematik (24)
- Teknologi (1)
- Umum (5)
Kiriman Terkini
- PENGUMUMAN RASMI!!
- Kewajaran PMR digantikan dengan PBS
- Guru Perlu Fahami PBS
- Kem LINUS SK Seri Suria 2012
- Perubahan Sistem Pendidikan – Edisi Wajib Tahu
- Mengajar Murid Cara Menulis – Part 4
- Jangan Hilang Fokus
- Salam Aidilfitri 2012, Maaf Zahir Batin
- “..Kasihan, Aina..”
- Gaya Pembelajaran Murid
- ~SELAMAT HARI GURU 2012~
- Kanak-Kanak Disleksia – Part 2
- Kanak-Kanak Disleksia – part 1
- GERAMNYA…
- Mengajar Murid Cara Menulis Part-3
Top Posts
- e-Download
- Mengatasi Sikap 'Malas' Murid
- Taklimat Ringkas LINUS
- Contoh Big Book NUMERASI
- Bahan Bantu Mengajar - Part 2
- Mengajar Murid Cara Menulis Part-1
- Mengajar Murid Cara Menulis Part-2
- Instrumen Kemahiran Asas Matematik - IKAM
- Bahasa Inggeris Dalam Program Pemulihan
- Strategi mengesan Masalah Pembelajaran Murid
Komen Terbaru
MAKLUMAN!!
Sekiranya anda ingin menulis sebarang cadangan/idea/komen/pendapat, pastikan anda tidak meletakkan lebih daripada dua link (pautan). Sekiranya anda berbuat demikian, segala cadangan/idea/komen/pendapat anda akan disekat (SPAM). Terima Kasih.
Akademi Penulis
Penerbit Buku
Motivasi
Pusat Peningkatan Akademik
- Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
- Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
- Universiti Malaya (UM)
- Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
- Universiti Putra Malaysia (UPM)
- Universiti Sains Malaysia (USM)
- Universiti Teknologi Malaysia
- Universiti Teknologi Mara (UiTM)
- Universiti Terbuka Malaysia (OUM)
- Universiti Utara Malaysia (UUM)
great note from great teacher.
salam……….maklumat yg diberikan amat berguna. terimakasih byk2. nak bg cadangan boleh??? sekiranya ada maklumat drpd tokoh2 tertentu sila nyatakan sekali yer……..
salam. saya begitu berminat dengan strategi pengajaran yang diberikan. boleh cikgu hantar segala artikel cikgu sebelum ini untuk kegunaan saya dalam pengajaran di sekolah. saya berterima kasih atas ihsan dan sumbangan cikgu dalam memartabatkan bahasa melayu.
Slm…. saya amat berminat mengenai strategi pengajaran Bahasa Melayu…. saya meminati penulisan…. boleh tak cikgu emailkan pada saya info ke artikel ke atau apa2 sahaja mengenai konsep pendekatan pengajaran penulisan. Ada brapa pendekatan yang terlibat? apakah kaedah2 pengajaran penulisan? dan apakah elemen2 pengajaran kemahiran penulisan sekolah rendah?
Apakah teknik2 pengajaran kemahiran penulisan?