Utama > bimbingan dan kaunseling, Pend.Pemulihan > Bimbingan dan Kaunseling Dalam Pemulihan Khas – Part 3

Bimbingan dan Kaunseling Dalam Pemulihan Khas – Part 3

Salam sejahtera..

Hari ini, saya sambung lagi topik mengenai keperluan Bimbingan dan Kaunseling dalam Pemulihan dan Pendidikan Khas.

Slide1Slide 2

Slide 3

Sekian,

Teacher's Department

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

P/s

  • Nota di atas adalah sedutan daripada kuliah Bimbingan dan Kaunseling yang disampaikan oleh pensyarah iaitu Mr.Lee semasa saya mengikuti kursus KSPK 2008 di IPBMM, Kuala Lumpur. Terima kasih kepada Mr.Lee

  1. nurul aida
    13 Januari 2010 at 1:05 PM

    boleh kita kongsi proses kaunseling pemulihan

    • 13 Januari 2010 at 4:31 PM

      salam,

      boleh. kalau puan nurul aida ada maklumat yang ingin dikongsi, sila emailkan kepada saya . Terima kasih

  2. nurul aida
    14 Januari 2010 at 9:37 AM

    em…sekarang tengah ambil paper kaunseling pemulihan di UPSI (pengajian master)..seronok gak, tapi mencabarlah. Saya perlu buat sesi kaunseling pemulihan di setting pemulihan.

    • sitiroz
      1 Mac 2010 at 10:20 PM

      salam puan, boleh puan bg info sikit ttg course yg puan sedang ambil. saya berminat nak tahu. thanks.

  3. norhasidah
    28 Februari 2010 at 3:53 PM

    bagaimana pula peranan guru p.khas dalam kelas sebagai guru bimbingan…

    • 28 Februari 2010 at 10:09 PM

      puan,

      bukan semua pelajar itu mempunyai emosi yang stabil. Kita sendiri sedia maklum mengapa mereka dimasukkan ke kelas khas. Bukan mereka minta jadi begitu. Jadi, inilah tanggungjawab kita.

      Ada murid pura-pura tidak pandai, tidak mahu bercampur dengan sesiapa pun. Saya dah jumpa pelbagai ragam murid. Semasa membuat latihan dalam kelas, mereka jadi cekap dan bijak. Bijaknya luar biasa sekali.

      Kadang2 mereka datang dalam keadaan emosi yang bercampur2. Tidak mahu belajar, kadang2 merajuk secara tiba2.

      Apabila, dipujuk baru hendak cerita ada masalah itu ini. Setelah diberi bimbingan/kaunseling, dalam masa dua minggu murid ini sudah okey…

      cikgu boleh hubungi saya melalui YM dan kita akan bincangkan lebih lanjut.

      Terima kasih

  4. cikgu sheeda
    28 Februari 2010 at 3:55 PM

    setakat mana peranan guru p.khas dalam memberi bimbingan kepada anak-anak khas dalam kaunseling?

    • 28 Februari 2010 at 10:15 PM

      bagi murid2 kelas khas, peranan guru ini amat penting. Cikgu boleh tanya diri sendiri selama cikgu mengajar, apakah perubahan paling ketara yang cikgu boleh nampak dalam diri anak didik cikgu? Perubahan itu membawa kesan positif atau sebaliknya?

      kalau kesannya positif (walaupun murid itu sendiri tidak tahu perubahan yang sedang dialami/dilaluinya), ternyata peranan cikgu dalam memberi bimbingan amat berkesan dan besar maknanya.

      Cikgu memberi bimbingan/kaunseling berdasarkan matlamat dan hala tuju proses itu. Pasti ada harapan yang diletakkan.Jadi peranan guru di situ amat besar.

      Dalam bidang ini, ‘peranan’ guru itu amat luas sekali..

      terima kasih, cikgu.

      sekiranya saya tidak menjawab soalan cikgu, boleh hubungi saya melalui YM. Kita akan bincangkan hal ini lagi

      terima kasih

  5. sitiroz
    1 Mac 2010 at 12:56 PM

    bagaimana caranya untuk menangani murid yang hiperaktif (tidak mahu fokus semasa pnp, sentiasa keluar dr kelas semasa pnp)? ada kemungkinan murid tersebut mengalami autisme – hidup dlm dunianya tersendiri. perlukah sy mengesyorkan kpd parents utk dihantar ke pend. khas?

    • 1 Mac 2010 at 9:05 PM

      kalau puan rasa murid itu benar2 bermasalah seperti yang dinyatakan, sila buat surat kepada ibu bapa penjaga minta mereka dapatkan rawatan kesihatan anak mereka.

      Dapatkan satu salinan laporan daripada doktor

      • sitiroz
        1 Mac 2010 at 10:26 PM

        sekiranya parents tidak mahu memberikan kerjasama utk berjumpa doktor & menafikan permasalahan yg dihadapi oleh anak mereka, apakah tindakan yg boleh sy ambil?

        • 1 Mac 2010 at 11:58 PM

          puan, sekiranya ibu bapa tidak memberi kerjasama…puan perlu kenal pasti mengapa..mungkin ibu bapa tidak berkemampuan dari segi kewangan atau mereka tidak tahu bagaimana hendak berurusan dengan doktor.

          ada juga ibu bapa yang menafikan anak mereka bermasalah. Jika ini terjadi, puan perlu teruskan pengajaran seperti biasa. dan pastikan puan menyimpan salinan surat yang meminta kerjasama ibu bapa menghantar murid untuk pemeriksaan doktor

          terima kasih

  6. sitiroz
    2 Mac 2010 at 10:13 AM

    k.thanks.

  7. cikgu sheeda
    11 Mac 2010 at 12:14 PM

    baik sebagai panduan kepada semua guru di sekolah……..

  8. 19 Julai 2013 at 4:34 AM

    Hi, just wanted to tell you, I loved this article. It was inspiring.
    Keep on posting!

  9. 19 Ogos 2013 at 8:40 AM

    Hi to every body, it’s my first pay a visit of this website; this weblog includes awesome and genuinely good data for visitors.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: