Utama > bimbingan dan kaunseling, Pend.Pemulihan > PIBG : Campur Tangan Mereka Disokong

PIBG : Campur Tangan Mereka Disokong

Salam sejahtera,

Terdengar dalam berita mengenai sekolah di Terengganu di mana murid-murid yang lemah dalam penguasaan 3M iaitu membaca, menulis dan mengira akan mendapat bantuan daripada wakil ibu bapa yang berkemahiran dan berpengalaman bagi mengurangkan jurang masalah berkenaan di sekolah tersebut.

Saya amat bersetuju sekiranya ada pihak yang berpengalaman dan pakar dalam bidang ini dalam kalangan ibu bapa yang sudi membantu melicinkan tugas bagi mengurangkan masalah murid gagal kuasai 3M ini. Sekurang-kurangnya, guru dan ibu bapa akan saling bertukar-tukar idea dan kemahiran masing-masing

Namun, campur tangan ibu bapa dalam mengurangkan masalah penguasaan murid dalam 3M ini perlu diperhalusi sebelum mereka benar-benar ‘diizinkan’ bersama-sama membantu guru pemulihan dalam hal ini.

Ini kerana bukan semua ibu bapa yang berpengalaman atau pakar dalam mendidik anak-anak ini ‘sebulu’ dengan pendapat guru. Masing-masing mungkin ada cara mengajar masing-masing.

Walau bagaimana pun, mungkin ibu bapa boleh membantu dari aspek mendisiplinkan murid, penyediaan bahan bantu mengajar yang lebih kreatif, ceramah motivasi, sumbangan berbentuk material atau sebagainya yang dapat memberi manfaat kepada keseluruhan murid pemulihan.

Jadi, tugas mengajar tetap dipikul sepenuhnya di bahu guru yang bertanggungjawab mengendalikan kelas Pemulihan, menyediakan data murid, fail pengurusan dan sebagainya.

Campur tangan ibu bapa dalam mengurangkan masalah penguasaan 3M dalam kalangan murid juga boleh dilakukan dengan meminta mereka mengadakan ceramah keibu-bapaan bagi meningkatkan tahap kesedaran akan kepentingan akademik terhadap anak mereka yang didapati bermasalah seperti ini.

Oleh kerana ia adalah perkara yang baik dan masih diperingkat perbincangan, sebaik-baiknya biarlah ada garis panduan yang perlu diikuti oleh ibu bapa yang akan dipertanggungjawabkan untuk membantu guru Pemulihan kelak supaya pengurusan kelas tidak menjadi kelam kabut.

Cadangan mewujudkan kerjasama ibu bapa dan guru sudah ada. Garis panduan juga mungkin sudah ada. Cuma pelaksanaannya mestilah jelas seperti yang termaktub dalam garis panduan supaya matlamat utama yang dirancang akan tercapai. Janganlah nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Akibatnya, murid masih berada ditakuk lama. Yang menanggung kesalahannya tetap ‘orang yang sama’.

Sekian,

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

  1. 9 Januari 2014 at 3:55 PM

    Hmm, could I have a cliffs notes version of this post?
    heh

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: