Utama > Pend.Pemulihan, pendidikan Khas, Pengurusan tingkah laku > Murid Terlebih Aktif Menyukarkan Guru..

Murid Terlebih Aktif Menyukarkan Guru..

Salam sejahtera,

Semoga anda sentiasa ceria menempuhi situasi pada hari ini. Semoga tuah yang baik menyebelahi anda tidak kira di mana dan siapa anda, saya sentiasa mendoakan kesejahteraan anda. Terima kasih kerana sudi mengunjungi laman ini.

Topik yang hendak saya bangkitkan pada kali ini berhubung murid hiperaktif yang saya percaya dalam kelas aliran perdana, murid ini sering menimbulkan masalah kerana ‘sikap’ tidak senang duduknya serta sering mengganggu rakan lain hendak belajar.

Itulah dilema yang saya sedang hadapi dalam kelas tahun 1 yang saya ajar ketika ini. Setiap hari saya akan masuk ke kelas murid ini. Setiap kali itulah murid ini akan menimbulkan masalah. Kadang-kadang kerana tidak mahu belajar, murid ini akan mengganggu rakan lain dalam kelas, kemudian keluar kelas sesuka hati.

Murid tidak mahu buat kerja.Malah mengganggu rakan lain dalam kelas. Perbuatannya amat menyakitkan hati, tetapi sebagai guru yang amat memahami situasi murid mengharapkan akan ada tindakan susulan oleh ibu bapa atau penjaga murid

Apabila murid ini keluar kelas, sudah menjadi tanggungjawab guru menjaga keselamatan murid. Saya kena mencari murid ini pula. Bimbang sesuatu akan berlaku kepadanya.

Apabila saya keluar kelas, murid – murid lain pula akan terabai. Bising, bergaduh dan berlari dalam kelas.

Pening juga memikirkan hal ini. Saya pernah berjumpa dan berbincang dengan ibu bapa penjaga murid ini berhubung masalah yang di hadapi oleh anak mereka.

Ibu murid ini mengakui anak mereka ada masalah sebelum ini dan telah dirujuk kepada doktor.

Justeru, saya mohon supaya ibu bapa murid ini menyerahkan satu salinan laporan pemeriksaan doktor terhadap murid ini untuk tindakan susulan oleh pihak sekolah.

Namun, sehingga ke hari ini si ibu bapa / penjaga murid masih tidak menyerahkan laporan seperti yang diminta. Saya tidak tahu apa lagi hendak dilakukan. Kami sudah berbincang cara baik. Namun setiap kali berjumpa dan laporan perubatan saya bangkitkan, si ibu bapa / penjaga memberikan alasan yang sama iaitu “Doktor belum siapkan laporan lagi..”

Pelik juga saya terima jawapan oleh penjaga ini. Tapi tak megapalah. Mungkin si ibu sedar anaknya seperti itu dan tidak kisah dengan apa yang berlaku. Sebenarnya saya ingin ‘menyelamatkan’ anaknya daripada terus menjadi sedemikian. Namun, oleh kerana sudah masuk bulan ke-5, saya masih tidak menerima sebarang laporan perubatan, maka tiada apa-apa yang saya boleh lakukan.

Inilah antara sikap ibu bapa yang saya tidak gemari. Hanya mahu anak menjadi bijak pandai. Tetapi tidak mahu memberi kerjasama yang baik. Jika anak timbulkan masalah di sekolah, gurulah yang menjadi sasaran serangan ibu bapa. Mereka tidak salahkan anak mereka walaupun mereka tahu anak mereka bermasalah. ‘Inilah sandiwara dunia..’

Sekian,

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

  1. 3 Ogos 2013 at 6:32 PM

    It’s genuinely very complex in this full of activity life to listen news on TV, so I simply use web for that reason, and get the most up-to-date news.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

