Utama > Pengurusan tingkah laku > “Cuti sekolah, ‘semua cutilah..”

“Cuti sekolah, ‘semua cutilah..”

Salam sejahtera,

Semoga anda sihat sejahtera dan sentiasa ceria di samping dapat melaksanakan tanggungjawab terhadap tugas harian dengan sebaik-baiknya. Terima kasih atas kesudian anda melawat laman ini. Saya amat menghargainya.

Alkisah minggu ini, anak buah datang dari kampung. Bercuti di rumah saya di Kuala Lumpur. Orang kampung datang ke bandar besar, sedikit banyak agak terpegun juga. Maklum sajalah. Suasananya cukup berbeza.

Di kampung, udaranya nyaman, sejuk sunyi dan sesekali bunyi burung dan ayam ternakan. Berbanding di kota metropilitan,di sini irama haiwan ternakan ditukar dengan bunyi kenderaan lalu lalang. Di kota besar seperti Kuala Lumpur juga, siang atau malam, sama sahaja.

Seronok juga membawa anak buah bercuti. Melawat sekitar Kuala Lumpur. Banyak yang mereka pelajari dengan macam-macam ragam dan kerenah. Dua hari berlalu, mereka akan pulang. Sebelum pulang, saya bawa mereka singgah di sebuah taman permainan yang besar di dalam bangunan.

Malam itu, mereka tidur di rumah saya. Sempat juga saya bergurau senda dengan anak-anak buah. Yang sulung baru darjah satu. Dilahirkan melalui kaedah forsep. Memang ligat kanak-kanak ini dan tidak senang duduk. Ada saja perkara yang hendak diusik.

Saya memanggilnya Azim.

Penulis : Seronok tak bercuti kat rumah pak cik?

Azim     : Mestilah best. Lain kali boleh datang lagi tak?

Penulis : Ish, mestilah boleh. Tapi, ada syaratnya.

Azim     : Apa dia?

Penulis : Ayah Azim cakap kat pak cik tadi Azim ada banyak kerja sekolah. Tapi kerja tu tak siap. Pak cik tak mau dengar Azim tak buat kerja sekolah tau. Kalau tak, pak cik tak mau bawak Azim pergi jalan-jalan lagi.

Azim     : Ala, balik-balik kena buat kerja sekolah je. Masa cuti, semua kena cutilah. Tak payahlah buat kerja sekolah.

Mendengar jawapan Azim, saya sekadar tersenyum, tidak marah atau menegurnya kerana urusan selebihnya saya serahkan kepada penjaganya. Azim dinasihati.

Sekian,

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

p/s :

  • Teringat semasa zaman kanak-kanak dahulu. Jika ada kerja sekolah yang di beri semasa musim cuti, ibu dan ayah gesa saya siapkan semua kerja sekolah yang diberi. Kalau tidak, saya tidak dibenarkan keluar rumah. Inilah undang-undang pendidikan zaman kanak-kanak dahulu.
  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

