Utama > pendidikan Khas, Pengetahuan > Masalah Pembelajaran : Autisme

Masalah Pembelajaran : Autisme

Salam sejahtera,

Semoga anda sihat sejahtera dan sentiasa ceria di samping dapat melaksanakan tanggungjawab terhadap tugas harian pada hari ini dengan sebaik-baiknya. Terima kasih atas kesudian anda melawat laman ini. Saya amat menghargainya.

Hari ini hari Jumaat, 18 Jun 2010. Sekejap sahaja masa berlalu. Diam tak diam, sudah pertengahan tahun rupanya.

Baiklah. Hari ini, saya ingin sentuh sedikit perkara berkaitan Pendidikan Khas ekoran begitu banyak email yang saya terima minta saya jelaskan serba sedikit tentang kanak kanak Autisme.

Pada 2008, saya telah mengikuti Kursus Sijil Perguruan Khas (KSPK) satu tahun di IPBMM, KL. Kebetulan pada masa itu saya mengikuti kursus masalah pembelajaran. Jadi, dapatlah saya kongsi sedikit maklumat ini.

Autisme adalah satu ‘penyakit’ yang kompleks di mana penyelidik sendiri masih tidak dapat mengenal pasti apakah punca sebenar ianya berlaku. Sesetengah kanak-kanak pekak, mengahidap penyakit seperti Congenital Rubella, penyakit baka phenylketouria, sindrom fragile-x, tuberos sclerosis , mengalami kelemasan sewaktu dilahirkan (perinatal asphyxia) dan menghidap penyakit encephalitis (lembam otak) dikatakan menunjukkan ciri-ciri autisme.

Kes-kes autisme yang dikesan dan dikenal pasti pula mempunyai perbezaan dari aspek perkembangan dan tingkah laku. Ianya ada kaitan dengan faktor baka, pengalaman dan keadaan alam sekitar yang mempengaruhi perkembangan seseorang anak yang autistik dan cara mereka membentuk personaliti.

Tetapi, hampir semua kanak-kanak autisme menunjukkan ciri-ciri seperti yang berikut :

  • Masalah komunikasi, kanak-kanak ini tidak menunjukkan perkembangan bahasa seperti kanak-kanak lain. Tahap kefahaman bahasanya rendah tahap penggunaan bahasanya terbantut.

  • Suka bersendirian, kanak-kanak ini seolah-olah hidup dalam dunianya sendiri dan didapati sukar untuk menjalin kemesraan dengan orang lain termasuklah tidak suka dibelai, dipeluk dan dicium.
  • Tingkah laku aneh, biasanya mereka bermain berjam-jam lamanya dengan sesuatu barang yang diminati dan akan menjadi baran jika barang tersebut hilang, dialihkan atau diambil. Kanak-kanak ini akan bermain seorang diri, tidak bercakap atau menumpukan perhatian dalam kelas dan kerap keluar kelas pada bila-bila masa.
  • Tingkah laku pelik, kebanyakannya menunjukkan tingkah laku seperti suka menjengkit kaki apabila berjalan, bermain suiz lampu, menepuk-nepuk tangan dan sebagainya.

Sumber : Nota kuliah KSPK 2008

Sekian,

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Deparment

p/s :

  • Jika ada komen atau pertambahan atau pembetulan maklumat adalah dialukan.
  1. costacurta
    13 Ogos 2010 at 10:58 AM

    diucapkan syabas…kerana segala maklumat yang cikgu beri adalah amat berfaedah kepada guru-guru pemulihan dan pendidikan khas di seluruh malaysia…syabas….teruskan usaha.

  2. SAIFATUL NURUL ZAIMA
    21 September 2011 at 8:34 AM

    MACAM MANA KAEDAH MENGESAN MASALAH PERKEMBANGAN BAHASA DAN KOMUNIKASI KANAK-KANAK PEMULIHAN DAN AUTISME

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: