Naik Cuti, Semua Lupa..Alamak!

Salam sejahtera,

Semoga anda sihat sejahtera di samping dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab harian dengan sempurna. Terima kasih kerana anda terus melayari laman ini.

Cuti sekolah bagi sesi penggal kedua bermula pada Isnin yang lalu. Seperti biasa, seawal jam 7.00 pagi, suasana sunyi sekolah selama dua minggu diganti dengan hiruk pikuk bisingnya suara jerit dan teriak murid-murid. Barang kali gembira setelah dua minggu tidak berjumpa dengan teman sekelas.

Hari Isnin, saya masuk ke kelas untuk menyambung sesi pengajaran yang tertunda selama dua minggu ekoran cuti pertengahan tahun. Sebelum bercuti, saya ada beri murid beberapa latihan untuk disiapkan sebagai mengisi masa lapang murid agar mereka tidak lupa akan kemahiran yang diajar.

Namun, apabila latihan yang diberi itu saya minta, seperti yang dijangka – ramai yang tidak siap, beri alasan tertinggal di rumah, beri alasan buku hilang dan segala macam alasan.

Tetapi, saya tidak marah kerana saya memang sudah faham ‘situasi’ setiap kali selepas cuti sekolah. Kemudian, saya menyambung pengajaran untuk LITERASI. Sebelum masuk ke tajuk baharu (murid telah kuasai kemahiran sebelum cuti sekolah), saya ulang semula kemahiran yang telah dikuasai murid.

Malangnya, tidak seorang pun murid tahu mengeja mahu pun menulis perkataan seperti BAL+DI, BAN+TAL, KA+ME+RA, PA+YUNG dan lain-lain perkataan yang mudah. Alangkah kecewanya saya ketika itu. Kata seorang rakan guru di sekolah yang sama, “Biasalah tu. Budak-budak apalah yang dia orang ingat?. Masa cuti masa untuk main. Naik cuti, semua lupalah. Yang teruknya? Cikgu la sebab kena ulang ajar balik kemahiran sebelum ni..”

Sekian,
NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
Teacher’s Department

p/s :

  • AKAN DATANG!! ebook Mahir 2M yang akan dilancarkan tidak lama lagi. Sila ke Gallery Ebook untuk mengetahui maklumat lanjut.
  1. cikgu H
    5 Ogos 2010 at 1:09 PM

    ..sama jugak dengan murid-murid aku…masalahnya…nombor 8 pun sudah lupa lepas cuti 1 minggu…aduhaiiiii muridku….

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

