Arkib

Archive for Julai 2010

Makluman Pemantauan LINUS

30 Julai 2010 4 comments

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera dan ceria di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Terima kasih kerana anda terus sudi melayari laman ini.

Sukacita dimaklumkan, pemantauan LINUS akan dijalankan pada 9 hingga 13 Ogos 2010.

Antara perkara yang perlu diberi perhatian adalah :

  • Sistem Fail yang lengkap dan mengandungi maklumat seperti :
  1. Jawatankuasa
  2. Surat menyurat berkaitan
  3. Minit mesyuarat LINUS
  4. Laporan ‘Post Mortem’ saringan 1
  5. Laporan ‘Post Mortem’ saringan 2
  • Rekod Pengajaran dan Pembelajaran :
  1. Persediaan mengajar yang relevan
  2. ABM / BBM
  3. Sahsiah
  4. Kaedah / teknik pengajaran
  • Rekod Maklumat Murid
    1. TEGAR
    2. LINUS
    • Penggunaan ABM / BBM
    1. Kreativiti

    Semoga guru-guru dapat bersedia untuk dinilai dan seterusnya memastikan program LINUS ini dapat membantu mengurangkan jurang murid yang keciciran dalam sistem pendidikan sedia ada.

    Sekian,

    NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

    Teacher’s Department

    Advertisements

    Program LITERASI : Mengajar Murid Kemahiran KV+KVK

    29 Julai 2010 2 comments

    Salam sejahtera,

    Semoga anda sentiasa sihat dan ceria sentiasa. Terima kasih kerana anda terus mengunjungi laman ini.

    Hari ini saya ingin berkongsi panduan mengajar murid kuasai kemahiran KV+KVK. Terlebih dahulu, panduan yang saya guna ini berdasarkan Modul Pendidikan Pemulihan yang saya bina sendiri. Justeru, jika ada penerangan yang anda rasakan tidak relevan dan sangat tidak bersetuju dengan cara ini, saya mohon maaf dan minta cadangan dari segi penambahbaikan daripada anda.

    Saya mengajar dengan cara lama iaitu menggunakan bahan bantu mengajar seperti kad-kad suku kata, permainan berunsur pendidikan, lembaran kerja serta sistem ‘tulis dan baca’.

    Saya mempunyai murid LITERASI seramai 28 orang di mana sebahagian besar mereka menguasai kemahiran menyebut suku kata KV dan KVK dengan baik. Justeru, saya tidak mahu membuang masa dan tenaga dengan mengulang ajar kemahiran yang sama.

    Saya masukkan penambahan suku kata KVK di belakang suku kata KV dan menjadi KV+KVK atau LIPAN, GAJAH, KETAM dan perkataan yang sepertinya.

    Pertama sekali, murid diedarkan kad suku kata KV+KVK yang dibina secara satu-satu dengan dua warna yang berbeza. Contohnya, lipan, gajah dan ketam.

    Murid mesti diberitahu konsep mengeja yang betul sebelum mereka belajar mengeja dan menyebut sesuatu perkataan. Dalam kemahiran ini, suku kata awalan menjadi perkara pertama yang perlu difahami oleh murid.

    Contohnya, apabila murid mengeja perkataan lipan. Murid mengeja dengan memisahkan perkataan tersebut kepada dua suku kata. Suku kata yang pertama perlu diberi perhatian oleh murid kerana kebanyakan murid mudah lupa suku kata pertama tatkala mereka mengeja suku kata kedua.

    Justeru, setelah mengeja suku kata kedua, pastikan murid memahami konseb sebutan suku kata yang pertama mesti didahulukan sebelum mereka menyebut suku kata kedua.

    Kebanyakan murid yang tidak faham akan konsep mengeja akan menyebut perkataan lipan setelah dieja menjadi lapan. Justeru, latihan pengulangan diperlukan sehingga murid faham konsep mengeja dan menyebut perkataan.

    Selesai mengeja menggunakan kad suku kata atau perkataan, bina satu jadual  perkataan KV+KVK di papan putih. Minta murid salin dan amalkan kaedah ‘sebut dan tulis’ supaya koordinasi mata, tangan dan minda murid berjalan serentak yakni menulis sambil berfikir.

    Kemudian, edarkan lembaran kerja bagi menguji kefahaman murid tentang kemahiran yang telah dipelajari. Perlu diingatkan, lembaran kerja yang hendak diberi mestilah mengandungi latihan yang telah dipelajari murid. Jangan campur aduk latihan yang belum dipelajari kerana dikhuatiri akan mengelirukan murid.

    Mempelbagaikan jenis latihan KV+KVK ini juga digalakkan sekiranya murid didapati sudah menguasai kemahiran ini dengan baik. Sekiranya murid sudah boleh menyebut tanpa perlu mengeja, maka guru boleh mengajar kemahiran membaca ayat  mengandungi perkataan KV+KVK kepada murid pula.

    Sekian,

    NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

    Teacher’s Deparment

    http://norhaidisarponen.webs.com

    Ibu Bapa Tidak Patut Lepas Tangan

    18 Julai 2010 1 komen

    Salam sejahtera dan selamat berhujung minggu.

    Lama saya tidak dapat mengemas laman ini. Bukan kerana ketandusan idea. Tetapi atas kesibukan tugas dan hal-hal peribadi yang lain. Kepada anda yang menghantar email untuk mendapatkan maklum balas saya, harap anda berpuas hati dengan penerangan yang saya berikan.

    Jika masih ada kekurangan, sila hubungi saya semula. Terima kasih juga kepada pembeli-pembeli ebook. Semoga bahan yang anda perolehi akan memberi manfaat yang paling baik buat anda dan anak didik. Saya tidak sabar menantikan reaksi dan komen anda sebagai pembeli dan pengguna.

    Baiklah, topik yang ingin saya sentuh pada kali ini adalah berkaitan dengan sikap ibu bapa yang begitu kurang menyenangkan saya. Maaf kerana dalam banyak-banyak topik, isu ibu bapa atau penjaga paling banyak dipaparkan.

    Beberapa hari yang lalu, sekolah saya ada mengadakan Hari Bertemu Pelanggan. Saya sebagai guru kelas bagi murid-murid yang majoritinya terlalu lemah dalam pelajaran (ada yang langsung tidak tahu membaca walhal sekolah sudah berjalan selama tujuh bulan).

    Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk menjelaskan kelemahan dan kekurangan murid kepada ibu bapa atau penjaga di samping berkongsi ramuan terbaik bersama ibu bapa / penjaga yang hadir, bagaimanakah formula paling berkesan untuk membantu murid-murid ini supaya berada di landasan terbaik dalam akademik sebaris dengan rakan-rakan seusia mereka.

    Perbincangan dari hati ke hati, luahan jujur sebahagian ibu bapa / penjaga yang hadir saya catatkan dalam nota yang saya bawa untuk dijadikan rujukan kelak.

    Agak sedih juga kerana tidak ramai ibu bapa yang hadir pada hari berkenaan. Barangkali kerana kesibukan bekerja. Saya tidak kisah jika ibu bapa atau penjaga datang lewat kerana saya menunggu di dalam kelas bersama murid sehingga petang.

    Kasihan kepada murid-murid yang ibu bapanya tidak hadir. Dari kaca mata mereka, berasa gembira memberi tahu saya bahawa ibu bapa / penjaga mereka akan hadir. Tetapi, menunggu hingga ke petang, bayang pun tiada nampak. Yang hadir cuma sekerat dua. Tidak sampai separuh pun.

    Jika terlalu sibuk sekali pun, takkanlah luangkan masa sekejap demi masa depan anak-anak pun tiada? Kasihan saya lihat anak-anak murid saya yang tidak mahu balik kerana mengatakan ‘sebentar lagi’ ibu bapanya akan datang. Saya pula yang terpaksa pujuk dan mengarahkan murid pulang.

    Kepada ibu bapa yang hadir, saya ucapkan jutaan terima kasih. Walaupun ada yang datang sekadar mahu mengambil Buku Rekod Kemajuan anak, dan tidak mahu mendengar apa yang saya cuba sampaikan, cukuplah untuk saya membuat penilaian.

    Kepada ibu bapa yang memberi kerjasama, saya juga ucapkan jutaan terima kasih. Kehadiran anda begitu berharga dan memberi saya lebih banyak peluang untuk mengenali latar belakang anak-anak anda. Insyaallah, kita sama-sama membantu. Yalah, mana ada ibu bapa atau guru yang ingin lihat anak murid gagal dalam pelajaran.

    Selepas pertemuan pada Hari Bertemu Pelanggan itu, seorang penjaga datang berjumpa saya untuk bertanyakan prestasi akademik anaknya dan sekali gus ingin membayar yuran yang belum di jelaskan.

    Saya bertanyakan anaknya kelas tahun berapa? Yalah, manalah tahu entah-entah penjaga berkenaan tersilap orang yang dicari. Penjaga itu membalas yang dia sendiri kurang pasti dan teragak-agak menyebut nama kelas anaknya.

    Saya membuat semakan, memang betul anaknya belajar di kelas saya. Saya segera menunjukkan rekod kemajuan dan menjelaskan kelemahan yang perli diperbaiki serta kelebihan yang perlu dikekalkan. Saya turut memuji anak penjaga murid tersebut yang sememangnya rajin dalam kelas dan menunjukkan potensi untuk berjaya dengan syarat, bimbingan di sekolah mesti diteruskan di rumah.

    Di akhir pertemuan tersebut :

    Penjaga : “Macam ni sajalah, cikgu. Saya ni bekerja dan sangat-sangat sibuk sampai tak ada masa nak tengok anak. Cikgu tolonglah tengok-tengokkan anak saya tu. Kalau dia nakal sangat dan tak mau belajar, cikgu boleh pukul. Jangan sampai patah-patah sudah la..”

    Saya : “Saya faham abang sibuk bekerja. Tapi sekurang-kurangnya luangkan sedikit saja masa untuk bersama anak belajar. Kesian sebab manalah tau budak tu nak belajar. Tapi tak ada orang yang nak tunjukkan. Kat sekolah dia ada cikgu. Tapi kat rumah??..”

    Penjaga : “Yelah. Kita sama-sama tengokkan dia ya, cikgu. Saya memang tak sempat dah ni. Okeylah. Saya kena balik dulu. Harap cikgu bantulah anak saya tu ye. Anggaplah dia macam anak cikgu juga. Saya memang sibuk dengan kerja..”

    Saya cuma diam dan menguntum sedikit senyuman. Pertemuan itu saya akhiri dengan berjabat tangan dan ucapkan ribuan terima kasih atas kesudiannya hadir untuk berjumpa saya.

    Sekian,

    NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

    Teacher’s Department

    p/s  :

    • Ada banyak lagi dialog yang ingin saya selitkan. Tetapi tidak sanggup rasanya saya letakkan di sini.
    • Bukan semua ibu bapa yang bersikap lepas tangan. Teringat semasa zaman sekolah. Walaupun sakit dan terpaksa menoreh getah seawal 5 pagi, ayah tetap datang juga ke sekolah pada tengah hari untuk mendengar sendiri maklumat akademik dan potensi saya daripada guru kelas.

    Ebook Ke-2 Dilancarkan

    12 Julai 2010 1 komen

    Salam sejahtera,

    Terima kasih atas sokongan anda terhadap ebook pertama. Saya masih menantikan reaksi dan komen daripada anda yang telah membelinya. Untuk makluman juga, ebook ke-2 (Mahir Membaca dan Menulis – siri lembaran kerja) juga telah dilancarkan.

    klik DI SINI untuk download preview ebook ini secara PERCUMA!!

    BUKU 2

    STATUS TEMPAHAN : AKTIF


    MAHIR MEMBACA DAN MENULIS

    siri lembaran kerja

    Harga : RM20.00

    Penghantaran: Link download akan dihantar ke peti email anda.
    Tiada Penghantaran buku ke Rumah.

    Saiz Download: 3.59 MB
    Ketebalan: 85 Muka Surat
    Kompatibiliti: PDF
    (Boleh dibuka di semua komputer)

    klik DI SINI untuk tempahan

    [Sedikit gambaran daripada ebook 2]

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    Mengenai Ebook 2 :

    1. 90% menggunakan gambar sebenar bagi memastikan murid mengenali dengan jelas dan  tepat mengenai  bahan yang dipelajari.
    2. Tulisan untuk ejaan didatangkan dalam dua warna iaitu ‘hitam’ dan ‘merah’ untuk dijadikan panduan dan dipecahkan mengikut bacaan secara suku kata terbuka.
    3. Ini secara tidak langsung akan memudahkan murid menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengingat cara mengeja dengan cepat dan cekap.
    4. Disertai dengan borang penilaian prestasi di akhir muka surat ini bagi tujuan memudahkan guru memantau perkembangan murid.

    Bagi yang berminat untuk mendapatkan ebook berkenaan, sila layari http://norhaidisarponen.webs.com dan klik pada borang tempahan.

    Terima kasih

    sekian,

    NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

    Teacher’s Department

    Cukupkah kurikulum 3M?

    8 Julai 2010 Tinggalkan komen

    Salam sejahtera,

    Hari ini saya ingin kongsikan isu menarik berkenaan pendidikan dalam negara ketika ini. Artikel ini saya perolehi dari sebuah akhbar tempatan.

    Oleh :
    ANUAR AHMAD

    Awal bulan Jun ini, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan pemansuhan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

    Dua sebab utama cadangan ini dikemukakan iaitu menolak budaya berorientasi peperiksaan dan pembelajaran menghafaz yang terlalu menguasai sistem pendidikan. Kedua, UPSR menyebabkan potensi sebenar para pelajar gagal dibangunkan kerana budaya taksub kepada akademik semata-mata.

    Kajian oleh sekumpulan penyelidik daripada Universiti Kebangsaan Malaysia berkaitan hasil pelaburan pendidikan mendapati kadar pulangan pendidikan di peringkat sekolah rendah memberikan hasil pulangan perseorangan yang paling tinggi berbanding perbelanjaan untuk sekolah menengah dan universiti (Rahmah dan NanthaKumar:2007).

    Maksudnya, setiap ringgit yang dibelanjakan untuk menjayakan pendidikan rendah akan menyebabkan kerajaan mendapat hasil modal insan dan modal sosial yang lebih tinggi termasuk penjimatan kos pengurusan salah laku, misalnya masalah sosial seperti penagihan dadah dan perlakuan jenayah, vandalisme dan moral.

    Apakah yang dikategorikan sebagai pendidikan rendah? Tentulah bidang ilmunya. Maknanya pelajar diberikan ilmu asas. Ilmu asas di sekolah rendah boleh sahaja menjadi sangat mustahak, penting dan tinggi nilainya berbanding ilmu di sekolah menengah atau di universiti sekalipun.

    Penting pada pembangunan pelajar dan lebih- lebih lagi pada pembangunan negara. Jika ilmu asas tidak kukuh, maka ilmu lanjutan yang dipelajari di sekolah menengah dan universiti tentunya tidak jelas dalam diri pelajar.

    Pendidikan asas atau rendah ini sebenarnya satu komponen ilmu yang diberikan kepada individu meliputi asas-asas kehidupan sama ada sebagai seorang individu manusia dan sebagai seorang ahli dalam sebuah negara. Maka, pendidikan ilmu asas di peringkat sekolah rendah sering kali dikaitkan dengan akronim 3M (membaca, menulis dan mengira).

    Sebenarnya pendidikan asas lebih daripada itu kerana pendidikan asas juga meliputi soal pendidikan kesihatan dan penjagaan diri, kemahiran berkomunikasi dan berinteraksi serta berkaitan dengan pembangunan moral dan agama. Oleh itu apabila pendidikan rendah hanya menekankan soal pendidikan berkonsepkan 3M maka matlamat pendidikan ilmu asas gagal dicapai sepenuhnya semasa di sekolah rendah.

    Pendidikan ilmu asas juga seharusnya tidak melibatkan satu proses pengaliran (streaming) yang rigid. Malah penilaian yang dilakukan kepada pelajar untuk pendidikan ilmu asas bukanlah sepatutnya melihat siapa yang paling pandai tetapi tumpuan sepatutnya diberikan untuk setiap pelajar mencapai tahap-tahap yang sepatutnya dicapai sepanjang program pendidikan asas.

    Oleh itu, penggredan yang terlalu ketat melalui peperiksaan seperti UPSR membunuh sistem pendidikan ilmu asas. Penilaian sepatunya mengukur tahap-tahap yang telah atau belum dicapai oleh pelajar tanpa membandingkan dengan pelajar yang lain.

    Maka tidak hairanlah ada negara yang menggunakan istilah ‘sekolah asas’ berbanding sekolah rendah. Pendidikan asas adalah satu konsep yang besar dan luas. Manakala pendidikan sekolah rendah lebih merujukkan kepada sekolah dan bukan ilmu yang ingin disampaikan. Oleh itu, apabila orang dewasa ingin mempelajari pendidikan asas, misalnya belajar ilmu asas membaca al-Quran, akan ada pandangan orang itu sepatutnya sudah belajar dahulu semasa di sekolah rendah dan pelik jika ingin belajar ilmu asas seperti membaca al-Quran apabila sudah dewasa.

    Tanpa mengira usia atau ruang, pendidikan ilmu asas boleh sahaja bermula sama ada di peringkat sekolah rendah, menengah, universiti atau di usia tua. Walaupun seelok-eloknya bermula di peringkat umur paling muda.

    Maka pendidikan untuk orang dewasa juga meliputi aspek ilmu asas. Jika seseorang dewasa ingin mempelajari asas komputer dan teknologi maklumat maka kurikulum pendidikan asas sepatutnya menyediakan peluang pendidikan tersebut, berbanding pendidikan sekolah rendah yang hanya tertumpu kepada kanak-kanak semata-mata.

    Justeru, ke manakah golongan dewasa yang buta huruf perlu pergi jika mereka ingin belajar, apakah kita akan menghantar mereka ke sekolah rendah untuk mempelajari pendidikan asas membaca, menulis dan mengira?

    Malangnya masyarakat sering melihat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) sebagai sangat penting tetapi melihat ujian asas seperti kebolehan membaca, menulis dan mengira atau sebarang peperiksaan untuk pendidikan asas tidak begitu penting.

    Malah ujian kebolehan membaca, menulis dan mengira dianggap sebagai remeh dan tidak mendapat perhatian sepenuhnya di kalangan ahli masyarakat.

    sumber : www.utusan.com.my

    sekian,

    NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
    Teacher’s Department

    p/s :

    • Jika diingat-ingat kembali tentunya pembaca bersetuju bahawa sebahagian besar perkara dalam pendidikan asas bukanlah perkara yang mudah untuk kita lupakan.
    • PENULIS ialah Pensyarah Sosiologi Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia

    Ebook Mahir 2M : Jualan Kini Di Buka.

    3 Julai 2010 2 comments

    Salam sejahtera,

    Atas permintaan ramai, saya secara rasminya dengan ini mengumumkan bahawa link untuk jualan ebook Mahir Membaca dan Menulis – siri bacaan asas yang mana pelancaran asal mengikut jadual iaitu pada 31 Ogos 2010 kini  telah dibuka.

    klik DI SINI untuk download preview ebook ini secara PERCUMA!!

    Buku 1

    MAHIR MEMBACA DAN MENULIS

    Siri Bacaan Asas

    HARGA : RM15.00

    Harga Promosi : RM10.00 sahaja

    Penghantaran: Link download akan dihantar ke peti email anda.
    Tiada Penghantaran buku ke Rumah.

    Saiz Download: 2.48 MB
    Ketebalan: 76 Muka Surat
    Kompatibiliti: PDF
    (Boleh dibuka di semua komputer)

    [Sedikit gambaran daripada ebook 1]

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    ——————————————————————–

    Mengenai ebook 1 :

    1. 90% menggunakan gambar sebenar bagi memastikan murid mengenali dengan jelas isi bahan bacaan yang dimaksudkan.
    2. Tulisan didatangkan dalam dua warna iaitu ‘hitam’ dan ‘merah’ dan dipecahkan mengikut bacaan secara suku kata terbuka. Ini secara tidak langsung akan memudahkan murid menguasai kemahiran membaca dengan cepat dan cekap.
    3. Disertai dengan borang penilaian prestasi di akhir muka surat ini bagi tujuan memudahkan guru memantau perkembangan murid.

    Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan ebook berkenaan, sila layari http://norhaidisarponen.webs.com untuk tempahan.

    Terima kasih yang tidak terhingga atas sokongan dan maklum balas yang diberikan.

    Sekian,
    NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN
    Teacher’s Department.

    Kenal Pasti Minat Pelajar Sejak Awal

    2 Julai 2010 2 comments

    Salam sejahtera,

    Semoga anda sentiasa ceria dan bahagia di samping insan tersayang. Semoga hari yang anda lalui sentiasa lebih baik daripada hari-hari yang sebelumnya. Terima kasih kerana anda masih sudi melayari laman ini.

    Hari ini saya hendak kongsikan sedikit maklumat mengenai isu yang sedang hangat diperkatakan oleh umum sejak akhir-akhir ini. Berikut adalah petikan yang diambil dari sebuah akhbar tempatan mengenai kupasan isu ini.

    Oleh :
    ROHAMI SHAFIE

    ANTARA isu yang hangat diperbincangkan pada masa kini adalah mengenai cadangan yang diutarakan oleh Kementerian Pelajaran untuk memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

    Cadangan pemansuhan kedua-dua peperiksaan awam ini diutarakan oleh Kementerian Pelajaran kerana sistem pembelajaran yang dilaksanakan pada masa kini dilihat sebagai terlalu berorientasikan peperiksaan berbanding memberi pendidikan holistik kepada para pelajar.

    Selain ekonomi, sistem pendidikan merupakan strategi ampuh untuk memajukan sesebuah negara. Tanpa sistem pendidikan yang terbaik, sesebuah negara tidak dapat melahirkan modal insan yang berkualiti.

    Justeru, penulis berpendapat terdapat tiga pilihan bagi cadangan yang diutarakan oleh Kementerian Pelajaran sebelum persoalan utama sama ada UPSR dan PMR wajar dimansuhkan dapat dijawab dengan menyeluruh.

    Pertama, melaksanakan terus cadangan ini dengan menyediakan persekitaran baru seperti peperiksaan berasaskan sekolah. Cara sebegini dikatakan lebih menjimatkan berbanding mengamalkan satu sistem peperiksaan awam yang dikawal secara berpusat, manakala, satu ujian khas akan diadakan bagi murid darjah enam dan pelajar tingkatan tiga yang berminat untuk melanjutkan pelajaran di Sekolah Berasrama Penuh (SBP).

    Kedua-dua perkara ini diutarakan oleh Kementerian Pelajaran jika UPSR dan PMR dimansuhkan. Persoalannya, adakah sistem penaksiran berasaskan sekolah akan menyebabkan jurang intelektual di antara para pelajar cerdik dan kurang pintar akan dapat dikurangkan terutamanya di kalangan para pelajar bandar dan luar bandar?

    Pilihan kedua ialah meneruskan sahaja UPSR dan PMR yang mana dikatakan terlalu berorientasikan peperiksaan. Implikasinya boleh dilihat apabila para pelajar perempuan mengatasi para pelajar lelaki di peringkat menara gading.

    Satu lagi perkara, sistem yang terlalu berorientasikan peperiksaan akan menyebabkan kita terlalu memberi perhatian kepada para pelajar yang ‘pintar peperiksaan.’ Mereka cukup bernasib baik kerana diangkat ‘darjatnya’ sedangkan para pelajar yang tidak ‘bijak peperiksaan’ semakin dilupakan.

    Maka, tumbuhlah pelbagai pusat tuisyen bagi memastikan para pelajar pintar peperiksaan. Yang kaya, sudah tentu tiada masalah, tetapi yang kurang berkemampuan pastinya berkira-kira untuk menghantar anak-anak ke pusat tuisyen.

    Sistem pendidikan yang terlalu berorientasikan peperiksaan juga boleh menyebabkan para pelajar tertekan dan kurang kritis dalam membincangkan sesuatu isu.

    Pilihan ketiga ialah mengubah suai sistem peperiksaan agar lebih memberi ruang kepada para pelajar berfikir dengan terbuka. Selain itu, sistem pendidikan jangan sesekali meminggirkan para pelajar yang kurang pintar peperiksaan.

    Ini bermakna, sistem pendidikan rendah dan menengah mestilah fleksibel mencakupi semua golongan pelajar. Kalau dilihat ada di kalangan generasi muda pada masa kini yang tidak mampu menulis namanya sendiri kerana tercicir persekolahan.

    Ada di antara mereka pula yang terjebak dengan gejala sosial mungkin kerana kurang berminat dengan suasana pembelajaran di kelas. Kebanyakan mereka adalah para pelajar lelaki manakala para pelajar perempuan lebih fokus kepada sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan.

    Oleh itu, sistem pendidikan mestilah dapat menapis minat para pelajar. Mengenal pasti minat para pelajar sejak dari awal lagi akan menyebabkan para pelajar tidak cepat bosan dan lebih fokus mengikut kecenderungan dan minat mereka.

    Fleksibiliti sebeginilah yang perlu ada dalam sistem pendidikan negara. Tidak terlalu berorientasikan peperiksaan tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan sistem pengukuran dan penilaian pelajar berpandukan kecenderungan mereka.

    Penulis ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Kolej Perniagaan (COB)

    Universiti Utara Malaysia

    sumber : www.utusan.com.my