Ibu Bapa Tidak Patut Lepas Tangan

Salam sejahtera dan selamat berhujung minggu.

Lama saya tidak dapat mengemas laman ini. Bukan kerana ketandusan idea. Tetapi atas kesibukan tugas dan hal-hal peribadi yang lain. Kepada anda yang menghantar email untuk mendapatkan maklum balas saya, harap anda berpuas hati dengan penerangan yang saya berikan.

Jika masih ada kekurangan, sila hubungi saya semula. Terima kasih juga kepada pembeli-pembeli ebook. Semoga bahan yang anda perolehi akan memberi manfaat yang paling baik buat anda dan anak didik. Saya tidak sabar menantikan reaksi dan komen anda sebagai pembeli dan pengguna.

Baiklah, topik yang ingin saya sentuh pada kali ini adalah berkaitan dengan sikap ibu bapa yang begitu kurang menyenangkan saya. Maaf kerana dalam banyak-banyak topik, isu ibu bapa atau penjaga paling banyak dipaparkan.

Beberapa hari yang lalu, sekolah saya ada mengadakan Hari Bertemu Pelanggan. Saya sebagai guru kelas bagi murid-murid yang majoritinya terlalu lemah dalam pelajaran (ada yang langsung tidak tahu membaca walhal sekolah sudah berjalan selama tujuh bulan).

Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk menjelaskan kelemahan dan kekurangan murid kepada ibu bapa atau penjaga di samping berkongsi ramuan terbaik bersama ibu bapa / penjaga yang hadir, bagaimanakah formula paling berkesan untuk membantu murid-murid ini supaya berada di landasan terbaik dalam akademik sebaris dengan rakan-rakan seusia mereka.

Perbincangan dari hati ke hati, luahan jujur sebahagian ibu bapa / penjaga yang hadir saya catatkan dalam nota yang saya bawa untuk dijadikan rujukan kelak.

Agak sedih juga kerana tidak ramai ibu bapa yang hadir pada hari berkenaan. Barangkali kerana kesibukan bekerja. Saya tidak kisah jika ibu bapa atau penjaga datang lewat kerana saya menunggu di dalam kelas bersama murid sehingga petang.

Kasihan kepada murid-murid yang ibu bapanya tidak hadir. Dari kaca mata mereka, berasa gembira memberi tahu saya bahawa ibu bapa / penjaga mereka akan hadir. Tetapi, menunggu hingga ke petang, bayang pun tiada nampak. Yang hadir cuma sekerat dua. Tidak sampai separuh pun.

Jika terlalu sibuk sekali pun, takkanlah luangkan masa sekejap demi masa depan anak-anak pun tiada? Kasihan saya lihat anak-anak murid saya yang tidak mahu balik kerana mengatakan ‘sebentar lagi’ ibu bapanya akan datang. Saya pula yang terpaksa pujuk dan mengarahkan murid pulang.

Kepada ibu bapa yang hadir, saya ucapkan jutaan terima kasih. Walaupun ada yang datang sekadar mahu mengambil Buku Rekod Kemajuan anak, dan tidak mahu mendengar apa yang saya cuba sampaikan, cukuplah untuk saya membuat penilaian.

Kepada ibu bapa yang memberi kerjasama, saya juga ucapkan jutaan terima kasih. Kehadiran anda begitu berharga dan memberi saya lebih banyak peluang untuk mengenali latar belakang anak-anak anda. Insyaallah, kita sama-sama membantu. Yalah, mana ada ibu bapa atau guru yang ingin lihat anak murid gagal dalam pelajaran.

Selepas pertemuan pada Hari Bertemu Pelanggan itu, seorang penjaga datang berjumpa saya untuk bertanyakan prestasi akademik anaknya dan sekali gus ingin membayar yuran yang belum di jelaskan.

Saya bertanyakan anaknya kelas tahun berapa? Yalah, manalah tahu entah-entah penjaga berkenaan tersilap orang yang dicari. Penjaga itu membalas yang dia sendiri kurang pasti dan teragak-agak menyebut nama kelas anaknya.

Saya membuat semakan, memang betul anaknya belajar di kelas saya. Saya segera menunjukkan rekod kemajuan dan menjelaskan kelemahan yang perli diperbaiki serta kelebihan yang perlu dikekalkan. Saya turut memuji anak penjaga murid tersebut yang sememangnya rajin dalam kelas dan menunjukkan potensi untuk berjaya dengan syarat, bimbingan di sekolah mesti diteruskan di rumah.

Di akhir pertemuan tersebut :

Penjaga : “Macam ni sajalah, cikgu. Saya ni bekerja dan sangat-sangat sibuk sampai tak ada masa nak tengok anak. Cikgu tolonglah tengok-tengokkan anak saya tu. Kalau dia nakal sangat dan tak mau belajar, cikgu boleh pukul. Jangan sampai patah-patah sudah la..”

Saya : “Saya faham abang sibuk bekerja. Tapi sekurang-kurangnya luangkan sedikit saja masa untuk bersama anak belajar. Kesian sebab manalah tau budak tu nak belajar. Tapi tak ada orang yang nak tunjukkan. Kat sekolah dia ada cikgu. Tapi kat rumah??..”

Penjaga : “Yelah. Kita sama-sama tengokkan dia ya, cikgu. Saya memang tak sempat dah ni. Okeylah. Saya kena balik dulu. Harap cikgu bantulah anak saya tu ye. Anggaplah dia macam anak cikgu juga. Saya memang sibuk dengan kerja..”

Saya cuma diam dan menguntum sedikit senyuman. Pertemuan itu saya akhiri dengan berjabat tangan dan ucapkan ribuan terima kasih atas kesudiannya hadir untuk berjumpa saya.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Teacher’s Department

p/s  :

  • Ada banyak lagi dialog yang ingin saya selitkan. Tetapi tidak sanggup rasanya saya letakkan di sini.
  • Bukan semua ibu bapa yang bersikap lepas tangan. Teringat semasa zaman sekolah. Walaupun sakit dan terpaksa menoreh getah seawal 5 pagi, ayah tetap datang juga ke sekolah pada tengah hari untuk mendengar sendiri maklumat akademik dan potensi saya daripada guru kelas.
  1. norsuhaila hashim
    30 Julai 2010 at 7:44 PM

    Pecah tawa saya membaca pengalaman cikgu ini. Bukan apa, saya juga mempunyai pegalaman tentang sikap ibu bapa yang begini. malah baru-baru ini, ketika sekolah kami mengadakan hari terbuka, saya telah meminta murid pemulihan saya membawa penjaga ke kelas PMK saya. Saya maklumkan kpd seorang penjaga tentang masalah anaknya yg sering mengadu mengalami masalah penglihatan spt pedih mata dan kelabu mata apabila hndk menyalin.Apa jawab bapanya(seorang pem.perubatan)? “Ai kat rmh ok je, kalau balingkan jarum pun boleh nampak dan ambil!” Huh! Moralnya…sendiri mau ingat la!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

