Utama > Pend.Pemulihan, Pengetahuan, Program LINUS > Gagal LINUS Tapi Cemerlang UJIAN BULANAN

Gagal LINUS Tapi Cemerlang UJIAN BULANAN

Salam sejahtera,

Semoga anda berbahagia di samping dapat melaksanakan ibadah puasa dan tugas harian dengan sempurna. Terima kasih kerana sudi melayari laman ini.

Semalam saya terbaca satu komen mengenai kekecewaan seorang pelawat laman ini kerana anaknya telah dimasukkan ke kelas LINUS walaupun sebenarnya anak beliau bijak.

Rentetan itu, saya ingin kongsikan sebuah kisah mengenai anak didik saya yang juga dalam kategori yang sama iaitu LINUS bagi subjek Matematik dan Bahasa Melayu.

Sedari awal tahun, saya dapati kebanyakan anak murid tidak menguasai kemahiran asas membaca dan menulis dengan baik. Hasil kolaborasi guru dan ibu bapa, anak murid saya kini sudah ‘berpindah kelas’.

Ada yang dari kelas TEGAR ke kelas LINUS, dan dari kelas LINUS ke kelas PERDANA. Boleh dikatakan sejak akhir-akhir ini murid menunjukkan perkembangan mendadak dalam kedua-dua subjek ini.

Majoriti murid dalam kelas Matematik saya sudah menguasai kemahiran asas menambah dan menolak dalam lingkungan 18 berbanding awal tahun, hendak menambah pun tidak tahu.

Majoriti murid dalam kelas Bahasa Melayu saya pula sudah menguasai kemahiran membaca ayat dari lavel ‘kv+kv’ sehingga ‘kvk+kvkk’ berbanding pada awal tahun mereka merangkak-rangkak membaca.

Namun, usaha ini bukan hasilnya daripada saya seorang. Saya percaya, sebahagian besar murid juga berusaha untuk bangkit daripada ketinggalan dalam pelajaran, dorongan ibu bapa serta ‘imbuhan’ yang bakal diperolehi jika mereka berjaya meningkatkan prestasi akademik masing-masing.

Kemusykilan

Untuk makluman, saringan 2 LINUS telah pun selesai. Ramai dalam kalangan murid saya yang tidak dapat menguasai beberapa soalan dalam konstruk yang diuji. Alamatnya, ramailah yang masuk ke kelas LINUS kerana untuk ke kelas PERDANA, murid perlu menguasai kesemua konstruk yang diuji.

Berbanding dengan UJIAN BULANAN, majoriti murid saya mendapat markah 70% hingga 96%.

Persoalannya, mengapa mereka masuk ke kelas LINUS sedangkan UJIAN BULANAN mereka ada yang mendapat markah setinggi 96%?

Kesimpulan yang saya dapati ialah,

  • Dalam saringan LINUS, ada beberapa konstruk yang akan diuji. Jika murid melakukan kesilapan semasa memberi dan menulis jawapan dalam mana-mana konstruk, murid akan dikira sebagai tidak menguasai konstruk itu.
  • Oleh yang demikian, secara automatik murid tidak akan layak ke kelas PERDANA kerana untuk ke kelas berkenaan, murid mestilah menguasai kesemua konstruk yang diuji.
  • Berbeza dengan UJIAN BULANAN, jika murid betul menjawab soalan pertama tetapi gagal menjawab soalan kedua, murid tetap mendapat markah.
  • Jika murid menjawab dengan betul 28 daripada 40 soalan, secara automatik murid akan mendapat 70 markah perseratus (70%).
  • Jika murid menjawab dengan betul 42 daripada 60 soalan, secara automatik murid akan mendapat 70 markah perseratus (70%)
  • Dalam kertas Bahasa Melayu (penulisan), ada murid LITERASI kelas saya yang berjaya menjawab dengan betul 57 soalan daripada 60 soalan yang diuji. Kerana itu, markah murid berkenaan menjadi 95 perseratus (95%) dan mendapat A.

Saringan LINUS tidak memandang markah sebagai potensi untuk melonjakkan murid berada di kelas PERDANA atau sebaliknya kerana saringan LINUS adalah untuk memastikan murid sama ada menguasai kemahiran asas dalam setiap konstuk yang diuji atau sebaliknya.

Sekian,

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department

  1. zubis
    5 Oktober 2010 at 1:13 AM

    Salam, Saya ingin melihat contoh post mortem yang lengkap yang harus dibuat oleh guru linus selepas ujian saringan bertulis dijalankan.

    • 5 Oktober 2010 at 3:11 PM

      Salam, insyaallah, saya akan masukkan contoh post mortem yang lengkap selepas saringan.

    • Suryati bt Salaiman
      24 Oktober 2010 at 9:39 PM

      Salam, saya pun ingin melihat contoh post mortem yang lengkap yang harus dibuat oleh guru linus.

      zubis :Salam, Saya ingin melihat contoh post mortem yang lengkap yang harus dibuat oleh guru linus selepas ujian saringan bertulis dijalankan.

      cikgu :Salam, insyaallah, saya akan masukkan contoh post mortem yang lengkap selepas saringan.

  2. 19 Oktober 2016 at 6:18 AM

    It’s amazing to go to see this web site and reading
    the views of all mates concerning this paragraph, while I
    am also eager of getting know-how.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

