Utama > ebook, Pend.Pemulihan, Pengetahuan, Program LINUS, Strategi Pengajaran Matematik > Program NUMERASI : Mengajar Murid Kemahiran Asas Menolak

Program NUMERASI : Mengajar Murid Kemahiran Asas Menolak

Salam sejahtera,

Semoga anda sentiasa sihat dan ceria di samping dapat melakukan ibadah puasa dengan sempurna, insyaallah. Terima kasih kerana anda terus sudi melayari laman ini.

Hari ini, saya ingin berkongsi sedikit maklumat berkenaan kaedah mengajar kemahiran asas menolak. Mengajar asas menolak bagi murid yang lambat perkembangannya memerlukan guru menyediakan bahan bantu mengajar yang secukupnya.

‘Menolak dalam lingkungan 10’


Untuk mengajar asas menolak, guru perlu menyediakan bahan bantu mengajar yang cukup terutamanya untuk mengukuhkan pemahaman murid kerana kemahiran ini perlu diberi contoh dan diulang berkali-kali supaya murid benar-benar memahami konsep menolak.

Sebagai contoh,

Soalan 1 :       9  –  5  =  ?

Soalan 2 :      8  –  3  =  ?

  • Setiap murid diberi pembilang (contoh : lidi,gula-gula atau bahan lain yang sesuai) berjumlah 9.
  • Minta murid kira objek pembilang masing-masing sehingga 9.
  • Ulang baca soalan dan nyatakan jumlah asal sebelum ditolak iaitu 9.
  • tekankan simbol ” – ” kepada murid dan minta murid sebut nama simbol berkenaan.
  • Soal murid berapa jumlah yang hendak ditolak daripada 9 tersebut.
  • Kemudian minta murid keluarkan dan asingkan 5 daripada 9 objek pembilang masing.
  • Tanya murid sama ada jumlah tersebut semakin berkurang atau semakin bertambah.
  • Kemudian minta murid kira jumlah pembilang yang tinggal.
  • Bimbing murid di mana hendak menulis jawapan dan minta murid bacakan jawapan seperti berikut : 9  –  5  =  4  sebagai ‘nine minus five equal four.
  • Begitu juga caranya bagi soalan kedua.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Teacher’s Deparment

p/s :

  • Panduan di atas hanya cadangan semata-mata. Jika anda di luar sana yang lebih berilmu, harap dapatlah berkongsi idea.

  1. 2 September 2010 at 11:31 PM

    t..kasih..mcm mana pula kalau melangkapkan fakta asas

  2. lai ying yin
    29 Jun 2012 at 7:13 AM

    konsep pranombor adalah apa? dari segi klasifikasi mengikut ciri fizikal

  3. 23 Mei 2014 at 12:00 PM

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article and also the rest of the site is really good.|

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: