Lupa Atau Masalah Pengamatan?

Salam sejahtera,

Semoga anda sentiasa sihat dan ceria di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Tidak kira di mana pun anda berada, terima kasih kerana anda sudi melayari laman ini.

Pada suatu pagi, saya meminta seorang murid untuk mengambil barang saya yang tertinggal di atas meja dalam bilik guru.

Penulis   : Akmal. Mari ke sini sekejap. Awak tau meja cikgu tak?

Akmal     : Tau.

Penulis   : Okey, tolong ambilkan ‘marker pen’ warna biru atas meja cikgu.

Murid     : Sekarang ke, cikgu?

Penulis   : Ya.

Murid ini tadi keluar dan menuju ke bilik guru. Sebentar kemudian, dia kembali semula.

Penulis     : Mana barangnya?

Akmal      : He.he.. Lupalah. Cikgu suruh ambik ape tadi?

Penulis   : Cikgu suruh kamu ambil ‘marker pen’ warna biru macam ni (menunjukkan contoh) atas meja cikgu kat bilik guru.

Murid B   : Biar saya pergi, cikgu!

Jerit ketua kelas dari belakang.

Sekali lagi saya tunjukkan contoh ‘merker pen’ warna biru kepada murid berkenaan dan memintanya mengambil segera. Beberapa ketika kemudian, murid ini kembali semula.

Akmal     : Tak ada pun?

Penulis   : Atas meja cikgu la. Awak dah cari betul-betul?

Akmal     : Dah cari. Memang tak ada. Buku banyak la atas meja.

Penulis   : Awak cari atas meja siapa?

Akmal     : Atas meja cikgulah.

Penulis    : Ada gambar cikgu tak atas meja tu?

Akmal     : Ada. Tapi bukan gambar cikgu. Gambar Cikgu Faiz.

Penulis   : Akmal, meja yang awak pergi tadi tu bukan meja cikgu. Itu meja cikgu Faiz. Atas meja cikgu mestilah ada gambar muka cikgu ni. Tak apalah. Cikgu suruh orang lain pergi ambil.

Akmal     :  Saya tau, cikgu. Biarlah saya ambil.

Penulis   : Okey. Pastikan awak tak silap meja tau. Pergi ambil sekarang.

Akmal    : Ambil ‘marker pen’ je kan, cikgu?

Penulis   : Ya. Warna biru macam ni tau. (sekali lagi saya tunjukkan contoh)

Murid tadi meluru keluar berlari menuju ke bilik guru. Sebentar kemudian, murid ini kembali semula ke kelas dengan sebatang ‘marker pen’ yang saya minta diambilnya.

Akmal   : Nah!.

Penulis  : Akmal, ini ‘marker pen’ warna hitam. Cikgu suruh ambil warna biru.

Akmal   : Yeke, cikgu? Tadi saya ambil warna biru la. Macam mana sampai kat sini jadi warna hitam? (sambil menggaru kepala yang tak gatal)

Penulis  : Hmm.Tak apalah. Terima kasih. Awak sambung siapkan latihan tadi.

Murid tadi berlalu. Saya memandangnya dan kemudiannya menggeleng kepala dan tersenyum.

Sekian,
NORHAIDI BIN HJ SARPONEN
Teacher’s Department

p/s : Lain yang disuruh, lain yang dibuat

  1. 27 September 2010 at 10:33 PM

    Memang masalah pengamatan.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: