Persediaan Awal Ke Sekolah

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera. Semoga kehadiran tahun baru 2011 ini akan membawa lebih banyak kejayaan dalam diri anda. Terima kasih kerana anda masih terus melayari laman ini.

Hari ini, hari pertama sekolah dibuka semula selepas hampir sebulan lamanya murid ‘bercuti’. Rata-rata dalam kalangan murid, ramai yang berpindah ke kelas baru ekoran keputusan peperiksaan pada akhir tahun 2010.

Namun, tidak kurang juga yang masih kekal di kelas lama ekoran prestasi yang kurang memberangsangkan.

Tahun baru 2011 saya dapati pelbagai ragam dan kerenah baru khususnya bagi murid-murid yang berada di kelas belakang.

Tidak kurang juga bagi murid yang baru pertama kali memasuki alam persekolahan (tahun satu). Kebanyakan mereka ada yang terpinga-pinga. Tidak kurang juga yang berasakan sekolah seperti rumah mereka, hendak buat apa pun tidak ada siapa yang marah. Ada yang panjat meja dan pelbagai kerenah.

Sebahagian besar murid tahu apa yang hendak dilakukan ketika berada di dalam kelas. Mereka mendengar kata-kata guru, membuat aktiviti yang diarahkan dan tidak kurang juga yang terpinga-pinga.

Barangkali masih sukar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan semasa. Mereka duduk diam dan tidak mengganggu rakan lain buat kerja. Tidak mengapalah.

Kebanyakan murid tahun satu dilihat seperti tidak mempunyai persediaan secukupnya sebelum ke sekolah. Segalanya dapat dilihat dalam satu minggu program Transisi yang telah bermula. Kasihan apabila melihat murid masih tidak tahu memegang pensel, takut hendak mewarna, malu berbual-bual dengan rakan di sebelah.

Lebih menyedihkan apabila ramai yang tidak tahu menulis nama masing-masing. Majoriti murid bergantung harap menulis nama berdasarkan tag nama sementara yang dibekalkan. Apabila perkara ini terjadi, maka ramailah yang menulis terbalik.

Tetapi, mungkin itu perkara biasa di semua sekolah. Walaupun bukan semua murid yang tidak tahu menulis nama masing-masing, masih ada juga sebahagian murid yang menerima pendidikan asas dengan baik semasa berusia 4 hingga 6 tahun.

Minggu kedua persekolahan, program Transisi bersambung dengan pelbagai aktiviti dan program.  Pada minggu kedua juga pasti banyak kelemahan murid tahun satu akan dapat dikesan. Diharapkan agar ibu bapa atau penjaga murid dapat membuat lebih persediaan untuk anak-anak dalam sehari dua ini.

Persediaan awal anak-anak ke sekolah amat penting. Bukan sahaja dari segi tumpuan subjek, tapi juga dari segi disiplin. Sikap anak-anak di sekolah mungkin terbawa-bawa dari rumah. Justeru, ibu bapa diingatkan supaya sentiasa mendidik disiplin yang tinggi dalam diri anak jagaan masing-masing. Didikan disiplin ini juga demi kebaikan bersama.

Tingkah laku murid di rumah dan di sekolah ada kalanya tidak sama. Jika tingkah lakunya positif tidak mengapalah. Tetapi jika sebaliknya, pasti akan menimbulkan banyak masalah.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Teacher’s Department

  1. 27 Mei 2011 at 10:54 AM

    salam,,perkenalan,,terimakasih cikgu dari artikel ini selepas sy baca,,sy banyak belajar darinya,,boleh copy ya,,

  2. 19 September 2013 at 12:06 PM

    I love looking through a post that can make people think.
    Also, thank you for allowing for me to comment!

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: