Utama > Pend.Pemulihan > Murid Tahun 1 Terbeban..Jadi??

Murid Tahun 1 Terbeban..Jadi??

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera. Semoga apa jua yang anda lakukan pada hari ini, segalanya akan diberkati oleh yang maha Esa, Insyaallah. Terima kasih atas kesudian anda untuk terus melayari laman ini. Maaf andai masih ada email anda yang belum saya jawab.

Hari ini, topik perbincangan berkisar dengan ‘bebanan’ yang dihadapi oleh murid-murid tahun 1 terutamanya yang belajar di kelas belakang. Seronok melihat telatah murid, tetapi kasihan apabila melihat mereka belajar. Ada yang tidak tahu mengenal abjad, ada yang tidak tahu menulis lagi.

Saya masuk ke bilik guru dan bertanya kepada salah seorang guru lama di sekolah perihal murid tahun 1 ini. Saya percaya di kebanyakan sekolah juga mengalami masalah yang serupa. Satu soalan dibincangkan :

  • Sejak dari murid ini bayi hinggalah ke usia 7 tahun, apa yang ibu bapa lakukan sehinggakan anak ini tidak boleh mengenal A hingga Z? bahkan ada yang tidak tahu menulis langsung?

Guru terpaksa mengambil alih tugas ini mengajar murid dan terpaksa meninggalkan silibus supaya murid menguasai asas ini dahulu. Pasti segalanya akan menjadi normal jika ibu bapa murid tahun 1 turut bekerja sama mengajar anak membaca di rumah.

Itu baru satu hal, mengenai buku pelajaran anak-anak pula? Kasihan. Ada yang tiada buku tulis walau sebuah pun. Pensel pun tidak ada. Murid datang ke sekolah kusut masai seperti baru bangun tidur terus dipakaikan pakaian sekolah dan dihantar hingga ke pintu pagar sekolah.

Buku teks yang baru dapat tidak dibalut dan sudah ada yang tertanggal kulit. Isi dalam beg tak perlu dicakapkan lagilah..Semuanya ada. Baju pendidikan jasmani yang dipakai kelmarin yang kotor masih ada, bekal makanan murid yang sudah habis masih ada, semua jenis buku teks disumbat sama.

Kasihan. Ini semua menjadi beban kepada murid. Masalah di rumah barangkali, masalah akademik, beban yang dipikul murid. Walaupun tidak semua murid hadapi masalah ini, tetapi bersimpatilah terhadap murid yang mengalami masalah seperti ini.

sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN
Teacher’s Department

 

 

 

Kategori:Pend.Pemulihan
  1. lina hj mohammad
    20 Februari 2011 at 4:24 PM

    begitu jugalah masalah di sekolah saya. sedih melihat ana-anak yg tidak mendapat perhatian drpd ibubapa.Ada yg tidak pernah pergi ke tadika terus masuk kedarjah 1.Alangkah ruginya mereka.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: