Jangan Hilang Fokus

Salam sejahtera,

Terima kasih kerana sudi melayari laman ini. Pastinya anda masih lagi dalam ‘mood’ raya ketika ini. Terima kasih kepada pengunjung yang tidak henti-henti memberi sokongan agar saya meneruskan perkongsian ilmu dalam laman ini.

Baiklah, cuti pertengahan penggal kedua sudah pun berlalu. Bercuti pula dalam bulan Syawal. Maka, pastinya anak-anak didik kita masih lagi dalam ‘mood’ raya. Oleh kerana itulah banyak latihan yang guru beri tidak disiapkan atas alasan terlupa.

Maka tak hairanlah jika pada hari pertama selepas cuti, ramai murid yang kena denda dengan guru subjek masing-masing. Ada kala murid ini perlu diberikan pengajaran. Mereka ini tidak tahu betapa seriusnya guru mendidik dan mencurahkan ilmu untuk menjadi insan berguna. Bagi peringkat kanak-kanak yang belum matang cara berfikir, mereka tidak ambil serius semua ini.

Sesi pengajaran berjalan seperti biasa. Saya masuk ke kelas LINUS dengan harapan cuti seminggu yang lalu tidak akan melupakan minda anak-anak didik terhadap perkara yang telah diajar. Tetapi harapan itu tidak menjadi kenyataan. Malah, apa yang berlaku adalah semakin teruk. Murid yang sudah pandai membaca kembali tergagap-gagap dan merangkak membaca. Yang sudah boleh menulis kembali terkial-kial memegang pensel. Apa sudah jadi?

Dalam hal ini, saya perlu bertenang. Murid perlu diberi perhatian. Fokus semula terhadap perkara yang telah dipelajari. Rata-rata murid saya ketika belajar pada hari ini hilang fokus terhadap pelajaran yang disampaikan. Inilah perkara biasa yang saya percaya guru di sekolah lain juga mengalami masalah yang sama.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin,

Teacher’s deparment

 

 

 

  1. cikgu Kudat
    21 November 2012 at 8:18 PM

    terima kasih cikgu info ini amat membantu.. teruskan usaha cikgu..

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: