Arkib

Archive for the ‘pengamatan’ Category

Mengajar Murid Cara Menulis – Part 4

10 September 2012 3 comments

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera. Di mana jua anda berada, apa jua yang anda lakukan ketika ini, semoga segalanya dipermudahkan dan dapat memberi manfaat kepada persekitaran anda.

Baiklah, topik hari ini berkaitan dengan tulisan. Seorang murid saya (dari kelas lain yang dikehendaki belajar di kelas saya kerana masalah menulis) alami masalah menulis dengan tulisan yang sangat besar, tiada jarak antara perkataan, pembentukan huruf yang condong, tidak sekata dan meninggalkan banyak huruf ketika menulis perkataan.

Saya percaya ramai murid di luar sana juga mengatasi masalah yang sama. Oleh itu, isu ini perlu diatasi sebaiknya. Ada murid yang faham bahasa mudah akan dapat perbaiki cara menulis dalam masa yang singkat. Ada juga yang mengambil masa yang lama.

Tulisan kanak-kanak yang tidak cermat masih boleh diperbaiki. Tetapi mesti diteliti terlebih dahulu apakah punca utama murid menulis sedemikian. Saya senaraikan antara punca murid mempunyai tulisan yang tidak kemas, tidak tersusun, tertinggal huruf, huruf tidak sekata dan sebagainya di bawah ini :

  • masalah pergerakan koordinasi mata-tangan
  • cara memegang pensel tidak betul hingga menutup penglihatan
  • postur kedudukan semasa menulis
  • menulis cepat asalkan siap
  • menulis huruf bertindan menjadikan tulisan bergaris dua kali kerana tidak dipadam
  • menulis bukan di atas garisan yang disediakan
  • tidak memadam kesalahan tulisan asal, sebaliknya menulis huruf yang sama di atas huruf asal menjadikan tulisan pada huruf berkenaan sukar dikenal pasti
  • cuai atau leka ketika menulis menyebabkan banyak huruf ditulis terbalik atau tertinggal huruf dalam perkataan
  • masalah membaca – kesukaran membaca mempengaruhi murid untuk mengeja perkataan dalam situasi yang sukar, apatah lagi menulis
  • masalah mengingat perkataan – akan menyebabkan murid menyalin perkataan dengan menulis huruf satu persatu. Bukan perkataan demi perkataan.
  • kerap memadam perkataan yang salah ditulis – bertujuan melengah-lengahkan aktiviti menulis
  • masalah pengamatan penglihatan – keliru dengan bentuk tulisan atau abjad yang ditulis oleh guru
  • kecelaruan abjad – murid menjadi keliru apabila melihat terlalu banyak perkataan dalam sebaris ayat.
  • Masalah kesihatan – disleksia, masalah saraf,
  • banyak bercakap dari menulis dan sering kali memberi alasan penat apabila disuruh menulis tetapi tidak penat pula apabila diberi peluang bermain.
  • bosan dengan aktiviti menulis

Saya percaya masalah ini masih boleh diperbaiki lebih-lebih lagi jika kita sendiri mengetahui apakah masalah sebenar yang dialami oleh murid.

sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin,

Teacher’s Department

Advertisements

Jangan Hilang Fokus

28 Ogos 2012 1 komen

Salam sejahtera,

Terima kasih kerana sudi melayari laman ini. Pastinya anda masih lagi dalam ‘mood’ raya ketika ini. Terima kasih kepada pengunjung yang tidak henti-henti memberi sokongan agar saya meneruskan perkongsian ilmu dalam laman ini.

Baiklah, cuti pertengahan penggal kedua sudah pun berlalu. Bercuti pula dalam bulan Syawal. Maka, pastinya anak-anak didik kita masih lagi dalam ‘mood’ raya. Oleh kerana itulah banyak latihan yang guru beri tidak disiapkan atas alasan terlupa.

Maka tak hairanlah jika pada hari pertama selepas cuti, ramai murid yang kena denda dengan guru subjek masing-masing. Ada kala murid ini perlu diberikan pengajaran. Mereka ini tidak tahu betapa seriusnya guru mendidik dan mencurahkan ilmu untuk menjadi insan berguna. Bagi peringkat kanak-kanak yang belum matang cara berfikir, mereka tidak ambil serius semua ini.

Sesi pengajaran berjalan seperti biasa. Saya masuk ke kelas LINUS dengan harapan cuti seminggu yang lalu tidak akan melupakan minda anak-anak didik terhadap perkara yang telah diajar. Tetapi harapan itu tidak menjadi kenyataan. Malah, apa yang berlaku adalah semakin teruk. Murid yang sudah pandai membaca kembali tergagap-gagap dan merangkak membaca. Yang sudah boleh menulis kembali terkial-kial memegang pensel. Apa sudah jadi?

Dalam hal ini, saya perlu bertenang. Murid perlu diberi perhatian. Fokus semula terhadap perkara yang telah dipelajari. Rata-rata murid saya ketika belajar pada hari ini hilang fokus terhadap pelajaran yang disampaikan. Inilah perkara biasa yang saya percaya guru di sekolah lain juga mengalami masalah yang sama.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin,

Teacher’s deparment

 

 

 

Gaya Pembelajaran Murid

18 Jun 2012 16 comments

Salam sejahtera,

Syukur kepada-NYA kerana dengan izinNYA juga dapatlah saya kembali meluangkan masa untuk berkongsi ilmu kepada semua setelah melalui hari-hari yang sibuk dan urusan-urusan yang memenatkan. Terima kasih kepada anda yang masih sudi mengunjungi laman ini walaupun hampir sebulan lamanya saya tidak dapat mengemas kini laman ini.

Kepada pembeli-pembeli ebook, terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan atas sokongan anda kepada ebook yang telah saya hasilkan. Masih ada kelemahan yang saya lihat dan banyak respon daripada anda yang membeli ebook berkenaan cukup membantu saya untuk menghasilkan ebook yang lebih berkualiti kelak.

Topik pada hari ini saya hendak sentuh sedikit berkenaan dengan gaya pembelajaran murid di sekolah rendah terutamanya murid yang berada di kelas belakang. Sila anda perhatikan situasi dalam gambar di bawah.

Saya percaya ramai dalam kalangan guru di sekolah rendah khususnya telah banyak melihat situasi seperti dalam gambar yang ditunjukkan. Ini bukanlah gambar murid di denda. Tetapi ini adalah cara murid belajar dalam kelas saya.

Peliknya mereka ada meja yang disediakan selesa untuk menulis, tetapi memilih lantai untuk baring walaupun berkali-kali saya menegur mereka lantai itu kotor.

Satu situasi lain pula kita dapat lihat beberapa orang murid menulis dengan meletakkan buku pada papan putih. Bila ditanya mengapa mereka berbuat sedemikian, jawapannya mudah. “Tulisan cikgu ‘berdiri’. Kalau letak kat meja tulisan jadi ‘baring’..”, terdengar juga alasan seperti ini “tak nampaklah, cikgu..”

Satu lagi praktis menulis dalam gambar di atas merupakan cara menulis yang tidak betul. Murid ini kerap memadam hasil kerja kerana selalu sahaja salah tulis. Mengapa boleh salah tulis? Kerana murid menutup huruf yang hendak ditulis dari pandangan mata. Jadi tidak tahu bentuk itu ke mana arahnya. Atas garisan atau bawah garisan.

Percaya atau tidak? Faktor di atas adalah salah satu sebab mengapa murid lambat menyiapkan kerja bertulis yang diberi walaupun tempoh 90 minit diperuntukkan!

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Teacher’s Department

Apa Cerita Sebenarnya?

25 Januari 2012 1 komen

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Semoga apa jua yang anda lakukan ketika ini, diharapkan agar ianya dapat memberi manfaat kepada seluruh organisasi anda dan semua orang menyenanginya. Terima kasih atas kesudian anda melayari laman ini.

Rasanya masih belum terlambat untuk saya ucapkan selamat Tahun Baru Cina bagi pelayar yang berbangsa Cina dan menyambut perayaan ini. Semoga perayaan kali ini lebih meriah dan menyeronokkan.

Cuti empat hari, saya habiskan masa di kampung, Felda Lui Timor (Jempol). Habiskan masa dengan memancing baung, patin, kelah, lampam di sekitar sungai Pahang (maklumlah musim hujan lagi, air pun naik. Seronoklah memancing). Memancing pula dengan rakan-rakan sejawat yang bertugas di pelbagai negeri dan daerah.

Oleh kerana satu aliran (bidang pekerjaan), maka macam-macamlah cerita yang saya dengar dari sekolah mereka bertugas masing-masing. Dari perangai Guru Besar yang tidak semenggah, hinggalah ke peringkat bawahan. Rakan-rakan seangkatan merungut dengan sikap Guru Besar di sekolah masing-masing ada yang tidak tahu bertimbang rasa, tidak boleh bertolak ansur, hanya pandai cakap tetapi tak pernah turun padang serta pelbagai lagi.

Antara isu yang menarik perhatian adalah apabila ada rakan yang menyatakan di dalam mesyuarat pengurusan sekolah, Guru Besar mereka menyatakan bahawa peratus (%) pencapaian murid melambangkan hasil kerja guru. Jika peratus (%) murid meningkat atau naik, guru dianggap cemerlang dan telah melaksanakan tugasnya dengan sempurna.

Tetapi jika peratus (%) murid menurun atau merosot, guru dianggap pemalas atau tidak menjalankan tugas dengan sewajarnya. Dalam hal ini, rasa sakit hati dan marah pun ada bila dengar ada Guru Besar yang bercakap perkara sebegini dalam mesyuarat.

Ternyata Guru Besar sekolah berkenaan tidak pernah mengambil tahu masalah yang dihadapi oleh guru atau murid. Malah, bercakap sesuka hati tanpa mengambil kira sensetiviti guru lain.

Bayangkan guru yang mengajar di kelas belakang bertungkus lumus mengajar, namun sehingga hujung tahun, pencapaian murid masih berada di tahap yang rendah atas pelbagai faktor, itulah yang harus dikaji oleh Guru Besar dan bukan mencari salah guru.

Tidak wajar guru dihukum jika peratus (%) murid itu merosot kerana guru telah berusaha dan ikhtiar pelbagai kaedah. Guru Besar harus mengambil kira pelbagai faktor yang menjadi punca kemerosotan akademik pelajar dan memikirkan cara untuk mengatasinya. Ini tidak. Guru berkenaan juga yang diminta membuat post-mortem.

Ada juga rugutan dilempar oleh rakan-rakan senior yang mengatakan bahawa ada guru yang baru bertugas mula tunjuk lagak bagus dalam mesyuarat. Guru yang mengajar di kelas belakang dikatakan tidak tahu mengajar, tidak tahu buat kerja sehinggakan murid kini berada dalam darjah enam masih tidak tahu membaca. Guru berkenaan pula baru bertugas di sekolah sekitar dua hingga tiga tahun. Tidak tahu apa-apa mengenai murid dan latar belakang murid tetapi berani mengkritik dan mencari salah rakan sejawat yang lain. Bukan membantu mencari jalan penyelesaian, tetapi membangkitkan api kemarahan guru lain yang mendengarnya.

Kasihan, situasi di sekolah saya juga lebih kurang sama dengan rakan-rakan yang meluahkan perasaan. Tetapi cara kita hadapi tekanan tu biarlah betul. Tidak manis jika kita sama-sama mencari salah antara satu sama lain, tetapi masih tiada penyelesaian. Masing-masing sibuk menuduh dan mencari salah. Ibarat gajah sama gajah bergaduh, pelanduk mati di tengah-tengah.

Pihak yang melaksanakan peraturan juga tidak wajar meletakkan hukuman 100% ke atas guru yang mengajar kerana pihak pentadbiran juga perlu bertanggungjawab kerana mereka yang diberi mandat untuk mentadbir, merancang sistem pengurusan, menyusun program dan sebagainya. Kami guru biasa cuma MENURUT PERINTAH dan melaksanakan tugas dengan sebaiknya.

Kegagalan murid bukan bermakna seseorang guru itu boleh dianggap sebagai pemalas. Itu satu penghinaan bagi saya sebagai seorang guru. Janganlah guru sahaja yang dinilai prestasinya. Pihak pentadbir juga perlu dinilai, banyak pihak juga perlu dinilai dan dipantau.

Demi menjaga masa depan dan prestasi akademik di sekolah masing-masing, sama-samalah kita saling berganding bahu untuk menjana kecemerlangan. Usahlah mencari salah dan saling tuding menuding.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin

Teacher’s Department

p/s :

  1. Ada cikgu tidak suka pegawai nazir turun memantau ke sekolah sedangkan itulah cara terbaik untuk memastikan tugas di sekolah dilaksanakan atau tidak
  2. Ada Guru Besar bimbang pegawai besar datang melawat ke sekolah cepat-cepat telefon guru-gurunya supaya bersedia.

Lupa Atau Masalah Pengamatan?

27 September 2010 1 komen

Salam sejahtera,

Semoga anda sentiasa sihat dan ceria di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Tidak kira di mana pun anda berada, terima kasih kerana anda sudi melayari laman ini.

Pada suatu pagi, saya meminta seorang murid untuk mengambil barang saya yang tertinggal di atas meja dalam bilik guru.

Penulis   : Akmal. Mari ke sini sekejap. Awak tau meja cikgu tak?

Akmal     : Tau.

Penulis   : Okey, tolong ambilkan ‘marker pen’ warna biru atas meja cikgu.

Murid     : Sekarang ke, cikgu?

Penulis   : Ya.

Murid ini tadi keluar dan menuju ke bilik guru. Sebentar kemudian, dia kembali semula.

Penulis     : Mana barangnya?

Akmal      : He.he.. Lupalah. Cikgu suruh ambik ape tadi?

Penulis   : Cikgu suruh kamu ambil ‘marker pen’ warna biru macam ni (menunjukkan contoh) atas meja cikgu kat bilik guru.

Murid B   : Biar saya pergi, cikgu!

Jerit ketua kelas dari belakang.

Sekali lagi saya tunjukkan contoh ‘merker pen’ warna biru kepada murid berkenaan dan memintanya mengambil segera. Beberapa ketika kemudian, murid ini kembali semula.

Akmal     : Tak ada pun?

Penulis   : Atas meja cikgu la. Awak dah cari betul-betul?

Akmal     : Dah cari. Memang tak ada. Buku banyak la atas meja.

Penulis   : Awak cari atas meja siapa?

Akmal     : Atas meja cikgulah.

Penulis    : Ada gambar cikgu tak atas meja tu?

Akmal     : Ada. Tapi bukan gambar cikgu. Gambar Cikgu Faiz.

Penulis   : Akmal, meja yang awak pergi tadi tu bukan meja cikgu. Itu meja cikgu Faiz. Atas meja cikgu mestilah ada gambar muka cikgu ni. Tak apalah. Cikgu suruh orang lain pergi ambil.

Akmal     :  Saya tau, cikgu. Biarlah saya ambil.

Penulis   : Okey. Pastikan awak tak silap meja tau. Pergi ambil sekarang.

Akmal    : Ambil ‘marker pen’ je kan, cikgu?

Penulis   : Ya. Warna biru macam ni tau. (sekali lagi saya tunjukkan contoh)

Murid tadi meluru keluar berlari menuju ke bilik guru. Sebentar kemudian, murid ini kembali semula ke kelas dengan sebatang ‘marker pen’ yang saya minta diambilnya.

Akmal   : Nah!.

Penulis  : Akmal, ini ‘marker pen’ warna hitam. Cikgu suruh ambil warna biru.

Akmal   : Yeke, cikgu? Tadi saya ambil warna biru la. Macam mana sampai kat sini jadi warna hitam? (sambil menggaru kepala yang tak gatal)

Penulis  : Hmm.Tak apalah. Terima kasih. Awak sambung siapkan latihan tadi.

Murid tadi berlalu. Saya memandangnya dan kemudiannya menggeleng kepala dan tersenyum.

Sekian,
NORHAIDI BIN HJ SARPONEN
Teacher’s Department

p/s : Lain yang disuruh, lain yang dibuat

Jangan Biar Anak Terabai

25 September 2010 3 comments

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat dan ceria di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Di mana pun anda berada ketika ini, jutaan terima kasih saya ucapkan kerana sudi melayari laman ini.

Hari ini saya hendak kongsikan sedikit mengenai salah seorang murid lelaki tahun dua yang saya ajar. Murid ini sering kali tidak dapat menyiapkan kerja rumah yang diberi.

Malah, dalam masa satu jam, hendak menyalin dua baris ayat yang sederhana pendek pun sukar. Pada mulanya, saya ingatkan murid ini memang sengaja tidak mahu menyalin atau malas. Namun, setelah berjumpa dan berbincang dengan guru Pemulihan, saya mendapat tahu murid ini sebenarnya menghadapi masalah pembelajaran iaitu hiperaktif lavel 2.

Dengan masalahnya yang begitu, murid ini sering kali dilihat merayau-rayau serta tidak boleh duduk diam. Suka mengganggu rakan, bergaduh dalam kelas dan macam-macam masalah yang dibuatnya.

Bagi saya dan guru-guru lain yang sudah biasa dengan murid seperti ini, mungkin masalah ini kecil sahaja. Tetapi bagi guru yang baru pertama kali bertugas, pasti hampir setiap hari ‘dibuli’ oleh murid ini.

Saya menganggap murid ini mempunyai masalah yang boleh diatasi dengan segera. Caranya, saya mesti berjumpa dan berbincang dengan ibu bapa atau penjaga murid ini.

Si ibu telah datang ke sekolah dan berjumpa dengan saya untuk membincangkan masalah murid ini. Ibunya mengaku anaknya memang hiperaktif lavel 2 berdasarkan laporan doktor. Saya turut bertanyakan sekiranya doktor ada mengeluarkan laporan bertulis atau tidak. Saya dimaklumkan, laporan masih belum boleh dikeluarkan memandangkan murid ini masih menerima rawatan daripada doktor berkenaan.

Saya dimaklumkan oleh si ibu, jika murid ini gagal melepasi satu tahap ujian yang dijalankan oleh doktor, maka doktor akan mencadangkan anaknya supaya ditempatkan ke sekolah khas. Si ibu yang kelihatan gelisah dengan kenyataan doktor telah meminta pandangan saya.

Saya hanya boleh berkata bahawa doktor telah menjalankan ujian dan analisisnya jika diketahui benar seperti yang dijangka, maka sebaik-baiknya berbincanglah dengan suami untuk menentukan di mana anak murid ini sepatutnya berada.

Saya mencadangkan supaya si ibu tadi mengikut saranan doktor. Namun, si ibu tidak mahu kerana malu orang sekeliling akan mengatakan anaknya cacat. Saya menjelaskan bahawa anaknya bukan cacat dan masuk ke sekolah khas tidak semestinya murid cacat sahaja kerana ada kategori murid dalam sekolah khas.

Anaknya cuma akan belajar di sekolah khas atau sekolah yang ada sediakan kelas khas masalah pembelajaran. Bukan bermaknya masuk ke sekolah atau kelas berkenaan maka anaknya dikategorikan sebagai cacat.

Justeru, saya meminta supaya satu salinan laporan daripada doktor diberikan kepada saya untuk tindakan susulan. Saya juga meminta supaya si ibu tadi tidak melengah-lengahkan hal ini dan melakukan tindakan seterusnya.

Namun, hingga kini masih tiada apa yang berlaku. Murid tersebut terus ketinggalan berbanding rakan sebaya yang lain.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ SARPONEN
Teacher’s Department

p/s :

  • Ada sesetengah ibu bapa sukar untuk dihubungi guru untuk menyampaikan maklumat mengenai program sekolah atau pun laporan disiplin atau prestasi akademik anak mereka.

Eja Betul, Tapi Salah Sebut

3 Ogos 2010 2 comments

Salam sejahtera,

Semoga anda dalam keadaan sihat dan ceria sentiasa. Terima kasih kerana anda terus mengunjungi laman ini.

Baiklah. Hari ini saya ingin berkongsi sedikit maklumat mengenai masalah pengamatan yang dialami oleh murid terutamanya dalam bidang bahasa.

Hari ini seorang guru datang berjumpa dengan saya dan bertanya bagaimana hendak memperbetulkan cara sebutan murid kerana kebanyakan murid sudah boleh mengeja. Murid pula mengeja betul, tetapi mereka menyebut pula salah.

Contoh 1 :

ejaan perkataan : ‘masjid’

murid eja              : ‘mas’ + ‘jid’

murid sebut         : ‘mesjid’

Contoh 2 :

ejaan perkataan : ‘loceng’

murid eja              : ‘lo’ + ‘ceng’

murid sebut         : ‘lonceng’

Dalam kes ‘Eja betul, tapi salah sebut’ ini ada beberapa faktor yang perlu diambil perhatian kerana perkara-perkara berikut :

  • Sesetengah murid masih tidak faham akan konsep mengeja yang diterapkan oleh guru.
  • Ada murid mengeja tanpa melihat bahan bantu mengajar yang diberi. Murid mengeja kerana terikut-ikut dengan sebutan rakan-rakan. Jadi, rakan silap eja dan sebut, murid berkenaan juga akan melakukan kesilapan.
  • Sesetengah murid yang lambat perkembangannya tidak dapat menguasai kemahiran mengeja dengan pantas. Jadi, murid akan kerap melakukan kesilapan. Jangan bimbang, guru perlu bimbing  murid ini eja dan sebut secara berulang-ulang.
  • Sesetengah murid pula hanya tahu bunyi dua abjad sahaja. Contohnya, suku kata ‘KA’. Jika guru menambah suku kata dibelakangnya seperti, ‘CANG’. Murid tetap akan mengeja suku kata kedua ini sebagai ‘CA’ tetapi dibunyikan sebagai ‘CANG’.
  • Ada murid yang yang lemah pengamatannya. Justeru, murid akan alami kesukaran untuk memindahkan cara pandang dan baca suku kata dalam satu perkataan antara suku kata pertama kepada suku kata kedua.

Justeru, diharapkan selepas ini, guru akan dapat mengatasi kekurangan ini. Tidak kira apa kaedah yang guru gunakan sekalipun, asalkan murid ini berjaya mencapai objektif pengajaran, saya kagum dengan usaha yang dilakukan.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Teacher’s Deparment