Arkib

Archive for the ‘pengamatan’ Category

Mengajar Murid Cara Menulis – Part 4

10 September 2012 3 comments

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera. Di mana jua anda berada, apa jua yang anda lakukan ketika ini, semoga segalanya dipermudahkan dan dapat memberi manfaat kepada persekitaran anda.

Baiklah, topik hari ini berkaitan dengan tulisan. Seorang murid saya (dari kelas lain yang dikehendaki belajar di kelas saya kerana masalah menulis) alami masalah menulis dengan tulisan yang sangat besar, tiada jarak antara perkataan, pembentukan huruf yang condong, tidak sekata dan meninggalkan banyak huruf ketika menulis perkataan.

Saya percaya ramai murid di luar sana juga mengatasi masalah yang sama. Oleh itu, isu ini perlu diatasi sebaiknya. Ada murid yang faham bahasa mudah akan dapat perbaiki cara menulis dalam masa yang singkat. Ada juga yang mengambil masa yang lama.

Tulisan kanak-kanak yang tidak cermat masih boleh diperbaiki. Tetapi mesti diteliti terlebih dahulu apakah punca utama murid menulis sedemikian. Saya senaraikan antara punca murid mempunyai tulisan yang tidak kemas, tidak tersusun, tertinggal huruf, huruf tidak sekata dan sebagainya di bawah ini :

  • masalah pergerakan koordinasi mata-tangan
  • cara memegang pensel tidak betul hingga menutup penglihatan
  • postur kedudukan semasa menulis
  • menulis cepat asalkan siap
  • menulis huruf bertindan menjadikan tulisan bergaris dua kali kerana tidak dipadam
  • menulis bukan di atas garisan yang disediakan
  • tidak memadam kesalahan tulisan asal, sebaliknya menulis huruf yang sama di atas huruf asal menjadikan tulisan pada huruf berkenaan sukar dikenal pasti
  • cuai atau leka ketika menulis menyebabkan banyak huruf ditulis terbalik atau tertinggal huruf dalam perkataan
  • masalah membaca – kesukaran membaca mempengaruhi murid untuk mengeja perkataan dalam situasi yang sukar, apatah lagi menulis
  • masalah mengingat perkataan – akan menyebabkan murid menyalin perkataan dengan menulis huruf satu persatu. Bukan perkataan demi perkataan.
  • kerap memadam perkataan yang salah ditulis – bertujuan melengah-lengahkan aktiviti menulis
  • masalah pengamatan penglihatan – keliru dengan bentuk tulisan atau abjad yang ditulis oleh guru
  • kecelaruan abjad – murid menjadi keliru apabila melihat terlalu banyak perkataan dalam sebaris ayat.
  • Masalah kesihatan – disleksia, masalah saraf,
  • banyak bercakap dari menulis dan sering kali memberi alasan penat apabila disuruh menulis tetapi tidak penat pula apabila diberi peluang bermain.
  • bosan dengan aktiviti menulis

Saya percaya masalah ini masih boleh diperbaiki lebih-lebih lagi jika kita sendiri mengetahui apakah masalah sebenar yang dialami oleh murid.

sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin,

Teacher’s Department

Jangan Hilang Fokus

28 Ogos 2012 1 komen

Salam sejahtera,

Terima kasih kerana sudi melayari laman ini. Pastinya anda masih lagi dalam ‘mood’ raya ketika ini. Terima kasih kepada pengunjung yang tidak henti-henti memberi sokongan agar saya meneruskan perkongsian ilmu dalam laman ini.

Baiklah, cuti pertengahan penggal kedua sudah pun berlalu. Bercuti pula dalam bulan Syawal. Maka, pastinya anak-anak didik kita masih lagi dalam ‘mood’ raya. Oleh kerana itulah banyak latihan yang guru beri tidak disiapkan atas alasan terlupa.

Maka tak hairanlah jika pada hari pertama selepas cuti, ramai murid yang kena denda dengan guru subjek masing-masing. Ada kala murid ini perlu diberikan pengajaran. Mereka ini tidak tahu betapa seriusnya guru mendidik dan mencurahkan ilmu untuk menjadi insan berguna. Bagi peringkat kanak-kanak yang belum matang cara berfikir, mereka tidak ambil serius semua ini.

Sesi pengajaran berjalan seperti biasa. Saya masuk ke kelas LINUS dengan harapan cuti seminggu yang lalu tidak akan melupakan minda anak-anak didik terhadap perkara yang telah diajar. Tetapi harapan itu tidak menjadi kenyataan. Malah, apa yang berlaku adalah semakin teruk. Murid yang sudah pandai membaca kembali tergagap-gagap dan merangkak membaca. Yang sudah boleh menulis kembali terkial-kial memegang pensel. Apa sudah jadi?

Dalam hal ini, saya perlu bertenang. Murid perlu diberi perhatian. Fokus semula terhadap perkara yang telah dipelajari. Rata-rata murid saya ketika belajar pada hari ini hilang fokus terhadap pelajaran yang disampaikan. Inilah perkara biasa yang saya percaya guru di sekolah lain juga mengalami masalah yang sama.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin,

Teacher’s deparment

 

 

 

Gaya Pembelajaran Murid

18 Jun 2012 16 comments

Salam sejahtera,

Syukur kepada-NYA kerana dengan izinNYA juga dapatlah saya kembali meluangkan masa untuk berkongsi ilmu kepada semua setelah melalui hari-hari yang sibuk dan urusan-urusan yang memenatkan. Terima kasih kepada anda yang masih sudi mengunjungi laman ini walaupun hampir sebulan lamanya saya tidak dapat mengemas kini laman ini.

Kepada pembeli-pembeli ebook, terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan atas sokongan anda kepada ebook yang telah saya hasilkan. Masih ada kelemahan yang saya lihat dan banyak respon daripada anda yang membeli ebook berkenaan cukup membantu saya untuk menghasilkan ebook yang lebih berkualiti kelak.

Topik pada hari ini saya hendak sentuh sedikit berkenaan dengan gaya pembelajaran murid di sekolah rendah terutamanya murid yang berada di kelas belakang. Sila anda perhatikan situasi dalam gambar di bawah.

Saya percaya ramai dalam kalangan guru di sekolah rendah khususnya telah banyak melihat situasi seperti dalam gambar yang ditunjukkan. Ini bukanlah gambar murid di denda. Tetapi ini adalah cara murid belajar dalam kelas saya.

Peliknya mereka ada meja yang disediakan selesa untuk menulis, tetapi memilih lantai untuk baring walaupun berkali-kali saya menegur mereka lantai itu kotor.

Satu situasi lain pula kita dapat lihat beberapa orang murid menulis dengan meletakkan buku pada papan putih. Bila ditanya mengapa mereka berbuat sedemikian, jawapannya mudah. “Tulisan cikgu ‘berdiri’. Kalau letak kat meja tulisan jadi ‘baring’..”, terdengar juga alasan seperti ini “tak nampaklah, cikgu..”

Satu lagi praktis menulis dalam gambar di atas merupakan cara menulis yang tidak betul. Murid ini kerap memadam hasil kerja kerana selalu sahaja salah tulis. Mengapa boleh salah tulis? Kerana murid menutup huruf yang hendak ditulis dari pandangan mata. Jadi tidak tahu bentuk itu ke mana arahnya. Atas garisan atau bawah garisan.

Percaya atau tidak? Faktor di atas adalah salah satu sebab mengapa murid lambat menyiapkan kerja bertulis yang diberi walaupun tempoh 90 minit diperuntukkan!

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Teacher’s Department

Apa Cerita Sebenarnya?

25 Januari 2012 1 komen

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Semoga apa jua yang anda lakukan ketika ini, diharapkan agar ianya dapat memberi manfaat kepada seluruh organisasi anda dan semua orang menyenanginya. Terima kasih atas kesudian anda melayari laman ini.

Rasanya masih belum terlambat untuk saya ucapkan selamat Tahun Baru Cina bagi pelayar yang berbangsa Cina dan menyambut perayaan ini. Semoga perayaan kali ini lebih meriah dan menyeronokkan.

Cuti empat hari, saya habiskan masa di kampung, Felda Lui Timor (Jempol). Habiskan masa dengan memancing baung, patin, kelah, lampam di sekitar sungai Pahang (maklumlah musim hujan lagi, air pun naik. Seronoklah memancing). Memancing pula dengan rakan-rakan sejawat yang bertugas di pelbagai negeri dan daerah.

Oleh kerana satu aliran (bidang pekerjaan), maka macam-macamlah cerita yang saya dengar dari sekolah mereka bertugas masing-masing. Dari perangai Guru Besar yang tidak semenggah, hinggalah ke peringkat bawahan. Rakan-rakan seangkatan merungut dengan sikap Guru Besar di sekolah masing-masing ada yang tidak tahu bertimbang rasa, tidak boleh bertolak ansur, hanya pandai cakap tetapi tak pernah turun padang serta pelbagai lagi.

Antara isu yang menarik perhatian adalah apabila ada rakan yang menyatakan di dalam mesyuarat pengurusan sekolah, Guru Besar mereka menyatakan bahawa peratus (%) pencapaian murid melambangkan hasil kerja guru. Jika peratus (%) murid meningkat atau naik, guru dianggap cemerlang dan telah melaksanakan tugasnya dengan sempurna.

Tetapi jika peratus (%) murid menurun atau merosot, guru dianggap pemalas atau tidak menjalankan tugas dengan sewajarnya. Dalam hal ini, rasa sakit hati dan marah pun ada bila dengar ada Guru Besar yang bercakap perkara sebegini dalam mesyuarat.

Ternyata Guru Besar sekolah berkenaan tidak pernah mengambil tahu masalah yang dihadapi oleh guru atau murid. Malah, bercakap sesuka hati tanpa mengambil kira sensetiviti guru lain.

Bayangkan guru yang mengajar di kelas belakang bertungkus lumus mengajar, namun sehingga hujung tahun, pencapaian murid masih berada di tahap yang rendah atas pelbagai faktor, itulah yang harus dikaji oleh Guru Besar dan bukan mencari salah guru.

Tidak wajar guru dihukum jika peratus (%) murid itu merosot kerana guru telah berusaha dan ikhtiar pelbagai kaedah. Guru Besar harus mengambil kira pelbagai faktor yang menjadi punca kemerosotan akademik pelajar dan memikirkan cara untuk mengatasinya. Ini tidak. Guru berkenaan juga yang diminta membuat post-mortem.

Ada juga rugutan dilempar oleh rakan-rakan senior yang mengatakan bahawa ada guru yang baru bertugas mula tunjuk lagak bagus dalam mesyuarat. Guru yang mengajar di kelas belakang dikatakan tidak tahu mengajar, tidak tahu buat kerja sehinggakan murid kini berada dalam darjah enam masih tidak tahu membaca. Guru berkenaan pula baru bertugas di sekolah sekitar dua hingga tiga tahun. Tidak tahu apa-apa mengenai murid dan latar belakang murid tetapi berani mengkritik dan mencari salah rakan sejawat yang lain. Bukan membantu mencari jalan penyelesaian, tetapi membangkitkan api kemarahan guru lain yang mendengarnya.

Kasihan, situasi di sekolah saya juga lebih kurang sama dengan rakan-rakan yang meluahkan perasaan. Tetapi cara kita hadapi tekanan tu biarlah betul. Tidak manis jika kita sama-sama mencari salah antara satu sama lain, tetapi masih tiada penyelesaian. Masing-masing sibuk menuduh dan mencari salah. Ibarat gajah sama gajah bergaduh, pelanduk mati di tengah-tengah.

Pihak yang melaksanakan peraturan juga tidak wajar meletakkan hukuman 100% ke atas guru yang mengajar kerana pihak pentadbiran juga perlu bertanggungjawab kerana mereka yang diberi mandat untuk mentadbir, merancang sistem pengurusan, menyusun program dan sebagainya. Kami guru biasa cuma MENURUT PERINTAH dan melaksanakan tugas dengan sebaiknya.

Kegagalan murid bukan bermakna seseorang guru itu boleh dianggap sebagai pemalas. Itu satu penghinaan bagi saya sebagai seorang guru. Janganlah guru sahaja yang dinilai prestasinya. Pihak pentadbir juga perlu dinilai, banyak pihak juga perlu dinilai dan dipantau.

Demi menjaga masa depan dan prestasi akademik di sekolah masing-masing, sama-samalah kita saling berganding bahu untuk menjana kecemerlangan. Usahlah mencari salah dan saling tuding menuding.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Admin

Teacher’s Department

p/s :

  1. Ada cikgu tidak suka pegawai nazir turun memantau ke sekolah sedangkan itulah cara terbaik untuk memastikan tugas di sekolah dilaksanakan atau tidak
  2. Ada Guru Besar bimbang pegawai besar datang melawat ke sekolah cepat-cepat telefon guru-gurunya supaya bersedia.

Lupa Atau Masalah Pengamatan?

27 September 2010 1 komen

Salam sejahtera,

Semoga anda sentiasa sihat dan ceria di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Tidak kira di mana pun anda berada, terima kasih kerana anda sudi melayari laman ini.

Pada suatu pagi, saya meminta seorang murid untuk mengambil barang saya yang tertinggal di atas meja dalam bilik guru.

Penulis   : Akmal. Mari ke sini sekejap. Awak tau meja cikgu tak?

Akmal     : Tau.

Penulis   : Okey, tolong ambilkan ‘marker pen’ warna biru atas meja cikgu.

Murid     : Sekarang ke, cikgu?

Penulis   : Ya.

Murid ini tadi keluar dan menuju ke bilik guru. Sebentar kemudian, dia kembali semula.

Penulis     : Mana barangnya?

Akmal      : He.he.. Lupalah. Cikgu suruh ambik ape tadi?

Penulis   : Cikgu suruh kamu ambil ‘marker pen’ warna biru macam ni (menunjukkan contoh) atas meja cikgu kat bilik guru.

Murid B   : Biar saya pergi, cikgu!

Jerit ketua kelas dari belakang.

Sekali lagi saya tunjukkan contoh ‘merker pen’ warna biru kepada murid berkenaan dan memintanya mengambil segera. Beberapa ketika kemudian, murid ini kembali semula.

Akmal     : Tak ada pun?

Penulis   : Atas meja cikgu la. Awak dah cari betul-betul?

Akmal     : Dah cari. Memang tak ada. Buku banyak la atas meja.

Penulis   : Awak cari atas meja siapa?

Akmal     : Atas meja cikgulah.

Penulis    : Ada gambar cikgu tak atas meja tu?

Akmal     : Ada. Tapi bukan gambar cikgu. Gambar Cikgu Faiz.

Penulis   : Akmal, meja yang awak pergi tadi tu bukan meja cikgu. Itu meja cikgu Faiz. Atas meja cikgu mestilah ada gambar muka cikgu ni. Tak apalah. Cikgu suruh orang lain pergi ambil.

Akmal     :  Saya tau, cikgu. Biarlah saya ambil.

Penulis   : Okey. Pastikan awak tak silap meja tau. Pergi ambil sekarang.

Akmal    : Ambil ‘marker pen’ je kan, cikgu?

Penulis   : Ya. Warna biru macam ni tau. (sekali lagi saya tunjukkan contoh)

Murid tadi meluru keluar berlari menuju ke bilik guru. Sebentar kemudian, murid ini kembali semula ke kelas dengan sebatang ‘marker pen’ yang saya minta diambilnya.

Akmal   : Nah!.

Penulis  : Akmal, ini ‘marker pen’ warna hitam. Cikgu suruh ambil warna biru.

Akmal   : Yeke, cikgu? Tadi saya ambil warna biru la. Macam mana sampai kat sini jadi warna hitam? (sambil menggaru kepala yang tak gatal)

Penulis  : Hmm.Tak apalah. Terima kasih. Awak sambung siapkan latihan tadi.

Murid tadi berlalu. Saya memandangnya dan kemudiannya menggeleng kepala dan tersenyum.

Sekian,
NORHAIDI BIN HJ SARPONEN
Teacher’s Department

p/s : Lain yang disuruh, lain yang dibuat

Jangan Biar Anak Terabai

25 September 2010 3 comments

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat dan ceria di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Di mana pun anda berada ketika ini, jutaan terima kasih saya ucapkan kerana sudi melayari laman ini.

Hari ini saya hendak kongsikan sedikit mengenai salah seorang murid lelaki tahun dua yang saya ajar. Murid ini sering kali tidak dapat menyiapkan kerja rumah yang diberi.

Malah, dalam masa satu jam, hendak menyalin dua baris ayat yang sederhana pendek pun sukar. Pada mulanya, saya ingatkan murid ini memang sengaja tidak mahu menyalin atau malas. Namun, setelah berjumpa dan berbincang dengan guru Pemulihan, saya mendapat tahu murid ini sebenarnya menghadapi masalah pembelajaran iaitu hiperaktif lavel 2.

Dengan masalahnya yang begitu, murid ini sering kali dilihat merayau-rayau serta tidak boleh duduk diam. Suka mengganggu rakan, bergaduh dalam kelas dan macam-macam masalah yang dibuatnya.

Bagi saya dan guru-guru lain yang sudah biasa dengan murid seperti ini, mungkin masalah ini kecil sahaja. Tetapi bagi guru yang baru pertama kali bertugas, pasti hampir setiap hari ‘dibuli’ oleh murid ini.

Saya menganggap murid ini mempunyai masalah yang boleh diatasi dengan segera. Caranya, saya mesti berjumpa dan berbincang dengan ibu bapa atau penjaga murid ini.

Si ibu telah datang ke sekolah dan berjumpa dengan saya untuk membincangkan masalah murid ini. Ibunya mengaku anaknya memang hiperaktif lavel 2 berdasarkan laporan doktor. Saya turut bertanyakan sekiranya doktor ada mengeluarkan laporan bertulis atau tidak. Saya dimaklumkan, laporan masih belum boleh dikeluarkan memandangkan murid ini masih menerima rawatan daripada doktor berkenaan.

Saya dimaklumkan oleh si ibu, jika murid ini gagal melepasi satu tahap ujian yang dijalankan oleh doktor, maka doktor akan mencadangkan anaknya supaya ditempatkan ke sekolah khas. Si ibu yang kelihatan gelisah dengan kenyataan doktor telah meminta pandangan saya.

Saya hanya boleh berkata bahawa doktor telah menjalankan ujian dan analisisnya jika diketahui benar seperti yang dijangka, maka sebaik-baiknya berbincanglah dengan suami untuk menentukan di mana anak murid ini sepatutnya berada.

Saya mencadangkan supaya si ibu tadi mengikut saranan doktor. Namun, si ibu tidak mahu kerana malu orang sekeliling akan mengatakan anaknya cacat. Saya menjelaskan bahawa anaknya bukan cacat dan masuk ke sekolah khas tidak semestinya murid cacat sahaja kerana ada kategori murid dalam sekolah khas.

Anaknya cuma akan belajar di sekolah khas atau sekolah yang ada sediakan kelas khas masalah pembelajaran. Bukan bermaknya masuk ke sekolah atau kelas berkenaan maka anaknya dikategorikan sebagai cacat.

Justeru, saya meminta supaya satu salinan laporan daripada doktor diberikan kepada saya untuk tindakan susulan. Saya juga meminta supaya si ibu tadi tidak melengah-lengahkan hal ini dan melakukan tindakan seterusnya.

Namun, hingga kini masih tiada apa yang berlaku. Murid tersebut terus ketinggalan berbanding rakan sebaya yang lain.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ SARPONEN
Teacher’s Department

p/s :

  • Ada sesetengah ibu bapa sukar untuk dihubungi guru untuk menyampaikan maklumat mengenai program sekolah atau pun laporan disiplin atau prestasi akademik anak mereka.

Eja Betul, Tapi Salah Sebut

3 Ogos 2010 2 comments

Salam sejahtera,

Semoga anda dalam keadaan sihat dan ceria sentiasa. Terima kasih kerana anda terus mengunjungi laman ini.

Baiklah. Hari ini saya ingin berkongsi sedikit maklumat mengenai masalah pengamatan yang dialami oleh murid terutamanya dalam bidang bahasa.

Hari ini seorang guru datang berjumpa dengan saya dan bertanya bagaimana hendak memperbetulkan cara sebutan murid kerana kebanyakan murid sudah boleh mengeja. Murid pula mengeja betul, tetapi mereka menyebut pula salah.

Contoh 1 :

ejaan perkataan : ‘masjid’

murid eja              : ‘mas’ + ‘jid’

murid sebut         : ‘mesjid’

Contoh 2 :

ejaan perkataan : ‘loceng’

murid eja              : ‘lo’ + ‘ceng’

murid sebut         : ‘lonceng’

Dalam kes ‘Eja betul, tapi salah sebut’ ini ada beberapa faktor yang perlu diambil perhatian kerana perkara-perkara berikut :

  • Sesetengah murid masih tidak faham akan konsep mengeja yang diterapkan oleh guru.
  • Ada murid mengeja tanpa melihat bahan bantu mengajar yang diberi. Murid mengeja kerana terikut-ikut dengan sebutan rakan-rakan. Jadi, rakan silap eja dan sebut, murid berkenaan juga akan melakukan kesilapan.
  • Sesetengah murid yang lambat perkembangannya tidak dapat menguasai kemahiran mengeja dengan pantas. Jadi, murid akan kerap melakukan kesilapan. Jangan bimbang, guru perlu bimbing  murid ini eja dan sebut secara berulang-ulang.
  • Sesetengah murid pula hanya tahu bunyi dua abjad sahaja. Contohnya, suku kata ‘KA’. Jika guru menambah suku kata dibelakangnya seperti, ‘CANG’. Murid tetap akan mengeja suku kata kedua ini sebagai ‘CA’ tetapi dibunyikan sebagai ‘CANG’.
  • Ada murid yang yang lemah pengamatannya. Justeru, murid akan alami kesukaran untuk memindahkan cara pandang dan baca suku kata dalam satu perkataan antara suku kata pertama kepada suku kata kedua.

Justeru, diharapkan selepas ini, guru akan dapat mengatasi kekurangan ini. Tidak kira apa kaedah yang guru gunakan sekalipun, asalkan murid ini berjaya mencapai objektif pengajaran, saya kagum dengan usaha yang dilakukan.

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ.SARPONEN

Teacher’s Deparment

Bahan Bantu Mengajar – Part 13

19 April 2010 5 comments

Salam sejahtera,

Terima kasih kerana anda terus sudi melayari laman ini. Semoga hari yang anda lalui pada hari ini, lebih baik daripada semalam. Saya sentiasa mendoakan agar anda sentiasa sihat dan ceria tidak kira di mana anda berada. Semoga kita sama-sama dapat melaksanakan tugas dengan sebaik mungkin.

Baiklah, hari ini saya ingin berkongsi lagi satu bahan bantu mengajar yang dibina semasa mengikuti kursus NUMERASI di Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang.

Semoga bahan yang tidak seberapa ini dapat dijadikan panduan kepada umum kelak. Antara bahan – bahan yang diperlukan adalah :

Bahan-bahan :

  1. Gam
  2. Gunting
  3. Pisau kecil
  4. Kertas warna
  5. Kad manila
  6. Kertas Mahjong
  7. Pen marker

persediaan awal..soalan diberikan secara spontan. Jadi, idea juga lahir secara spontan

Tapak permainan di bina berasaskan nombor dan bentuk yang telah dipelajari murid

asas tapak permainan dibina berdasarkan bentuk-bentuk yang telah dipelajari murid

~dadu turut dibina sebagai 'pemudah cara' dalam permainan~

~bahan telah siap..masa untuk siapkan peraturan permainan~

~peraturan permainan~

~siap sedia untuk pembentangan~

Sekian,

NORHAIDI BIN HJ SARPONEN

Teacher’s Department

  • p/s : bahan yang dihasilkan hanya sebagai rujukan guru sahaja. Masih ramai individu yang lebih kreatif  di luar sana mampu menghasilkan bahan-bahan yang lebih bagus daripada ini.

Rawatan Awal Mata Perlu

25 November 2009 Tinggalkan komen

ARKIB : 10/11/2009

Oleh :

ZUHAYATI YAZID

Pembetulan masalah penglihatan perlu dilakukan sebelum kanak-kanak berumur lapan tahun supaya sistem penglihatan berkembang dengan normal.

MATA ialah organ deria yang membolehkan manusia melihat dan menikmati keindahan alam. Kebolehan untuk melihat pula merupakan suatu proses yang agak kompleks yang terdiri daripada beberapa peringkat dalam ‘Proses Penglihatan’.

Proses ini bermula dari rangsangan fizikal yang sampai ke mata hinggalah akhirnya imej yang dilihat diterjemahkan oleh otak.

Namun tahukah kita bahawa 90 peratus daripada masalah mata adalah masalah gangguan fungsi penglihatan manakala 10 peratus lagi adalah disebabkan oleh penyakit mata.

Bagi kanak-kanak, pengesanan masalah gangguan fungsi penglihatan cukup penting kerana pada ketika inilah sistem penglihatan sedang berkembang dan sebarang gangguan akan menimbulkan masalah lain yang lebih serius.

Rawatan awal dan komitmen ibu bapa penting bagi membolehkan kanak-kanak yang mengalami masalah penglihatan berupaya melihat kembali dengan baik dan jelas.

Pensyarah Kanan Jabatan Optometris, Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Rokiah Omar berkata, perkara ini penting bagi mengawal keadaan menjadi lebih serius.

Katanya, bagi memastikan seseorang itu mempunyai bacaan optimum, mereka semestinya mempunyai tahap penglihatan 6/6 pada kedua-dua belah mata mereka.

”Kanak-kanak yang mempunyai tahap penglihatan 6/9 atau kurang dikategorikan sebagai mempunyai masalah penglihatan.

”Manakala mereka yang mempunyai tahap penglihatan kurang dari 6/18 pula dikategorikan sebagai penglihatan yang terhad,” katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Jelas Rokiah, kanak-kanak bermasalah penglihatan biasanya sukar atau tidak dapat melakukan tugasan seperti membaca atau menulis tanpa menggunakan alat bantuan khas.

Oleh itu tegasnya, mereka ini memerlukan alat bantuan yang boleh memperbaiki tahap penglihatan mereka, contohnya, melalui cermin mata, teleskop, cermin mata berkuasa tinggi, kanta pembesar berdiri, dirian membaca, cetakan besar dan juga visor.

Jelasnya lagi , penyakit kongenital dan keturunan merupakan penyebab utama berlaku penglihatan terhad.

Malah sekiranya seseorang bayi mendapat katarak kerana jangkitan kuman ketika dalam kandungan, ia akan menghalang cahaya dari terfokus ke retina dan sistem penglihatan bayi tidak akan berkembang atau mencapai ketajaman penglihatannya tahap 6/6 menjelang umur empat tahun.

Perkembangan ketajaman penglihatan yang tidak mencapai tahap 6/6 dinamakan “amblyopia” atau mata malas.

”Keadaan ini terjadi di mana ketajaman penglihatan tidak mencapai tahap 6/6 dengan preskripsi cermin mata terbaik tanpa ada sebab-sebab patologi lain.

“Kecacatan refraksi menjadikan kanak-kanak rabun dan penyebab utama berlakunya amblyopia. Ini terjadi kerana pembiasan cahaya pada mata kanak-kanak yang rabun tidak terfokus pada retina dan seterusnya tidak merangsang perkembangan sistem penglihatan.

“Justeru itu, pembetulan kerabunan perlu dibuat secepat mungkin agar amblyopia tidak berlaku,” jelasnya.

Selain itu, menurut Dr. Rokiah, kejulingan juga menjadi faktor penting terjadinya mata malas. Kejulingan menyebabkan paksi penglihatan berubah dan cahaya tidak terfokus pada fovea iaitu titik peka pada retina dan boleh juga menyebabkan amblyopia.

Pembetulan masalah penglihatan perlu dilakukan sebelum kanak-kanak berumur lapan tahun supaya sistem penglihatan berkembang dengan normal.

Bagi kanak-kanak yang kelihatan normal pada mata kasar, pemeriksaan pertama terhadap kesihatan mata harus dilakukan ketika berumur empat tahun.

”Ujian menyeluruh terhadap mata juga perlu dilakukan bagi menilai tahap kesihatan mata,” katanya serius.

Malah akuinya, ramai antara kita tidak mengetahui bahawa kejulingan pada kanak-kanak boleh terjadi akibat rabun terutamanya kerabunan yang berlaku sebelum kanak-kanak berumur empat tahun.

Jelasnya, tahap kerabunan antara kedua-dua mata tidak sama, mata yang lebih rabun berkemungkinan besar akan juling. Ini kerana imej kabur dari mata tersebut tidak akan ditafsirkan oleh otak dan akibatnya mata tersebut tidak akan menumpu pada objek yang hendak dilihat.

Sistem penglihatan pada mata yang lebih rabun itu tidak akan berkembang dan akan menjadi amblyopia sekiranya tidak dibetulkan dari awal. Selalunya rabun jauh pada kanak-kanak akan menyebabkan juling keluar (exotropia) manakala rabun dekat akan menyebabkan juling ke dalam (esotropia).

Dalam pada itu, katanya, terdapat satu kajian membuktikan bahawa penyebab utama penglihatan terhad di kalangan rakyat Malaysia ialah kesalahan refaktif yang tidak diperbetulkan dan katarak

Tegasnya, tahap penglihatan dekat kanak-kanak dapat diperbaiki dengan menggunakan kanta pembesar, cermin mata berkuasa tinggi, cermin mata dekat dan bifokal.

”Ini semua akan membolehkan kanak-kanak tersebut membaca dengan kadar yang yang lebih pantas dan akan dapat membantu mengurangkan masalah yang dihadapi.

”Pemeriksaan penglihatan yang lengkap juga mampu mengurangkan masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak berpenglihatan terhad untuk melakukan tugas harian mereka,” katanya.

Dalam pada itu beliau menjelaskan, optometris di Malaysia dapat memainkan peranan yang lebih positif untuk membantu menangani masalah gangguan penglihatan di kalangan kanak-kanak.

Analisis kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak berpenglihatan terhad lebih suka menggunakan kanta pembesar untuk kerja dekat berbanding cermin mata berkuasa tinggi.

Selain itu, keputusan kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan memerlukan lebih daripada satu alat bantuan untuk membantu mereka dalam tugasan sebagai pelajar.

”Ini adalah kerana setiap alat yang dicadangkan hanya sesuai untuk tugasan tertentu sahaja, contohnya, semasa membaca mereka memerlukan kanta berbanding semasa membuat aktiviti lain yang memerlukan mereka menggunakan alat bantuan yang lain,” ujarnya.

Selain itu, katanya lagi, alat bukan optikal juga boleh membantu kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan mengatasi masalah ketika membaca antaranya melalui kaedah pembesaran relatif magnifikasi.

Oleh itu, tegasnya, pengesanan awal mengenai masalah penglihatan di kalangan anak-anak adalah penting.

Malah boleh mendapatkan rawatan atau membuat temujanji terus ke:

Klinik Penglihatan Terhad, Jabatan Optometri, Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu, UKM, Jalan Raja Muda Abdul Aziz, 50300 Kuala Lumpur. (03-92897499 atau 03-92897000 samb. 7499).

sumber : www.utusan.com.my

Karotenoid Untuk Mata

24 November 2009 Tinggalkan komen

ARKIB : 15/11/2009

PENGLIHATAN merupakan kurniaan Tuhan yang paling mengagumkan. Kajian menunjukkan manusia lebih takut kepada kehilangan penglihatan daripada kehilangan deria lain.

Apabila semakin tua, maka penglihatan kita tidak setajam dahulu lagi. Pendedahan yang berpanjangan kepada sinaran ultra lembayung (UV) dan cahaya biru berbahaya sepanjang proses penuaan, mungkin menyebabkan kerosakan angkara radikal bebas yang berlebihan terhadap mata. Ini seterusnya membawa kepada kemerosotan makular berkaitan umur (AMD) dan penyakit katarak.

Takrif AMD

Dalam retina, sel-sel reseptor foto menukarkan imej menjadi rangsangan elektrik yang akan bergerak ke otak melalui saraf optik. Beginilah mata kita ataupun otak kita melihat imej-imej. Bahagian yang paling sensitif dalam retina ialah makular. Di sini berjuta ‘kon’ tersusun padat untuk mencipta imej yang beresolusi tinggi, serta mengeluarkan penglihatan pusat tajam yang diperlukan untuk aktiviti seperti membaca, menulis, memandu, bahkan untuk melihat dan mengenal muka individu lain.

Makular merosot apabila kita semakin tua. Oleh kerana makular sahaja yang terjejas, maka hilanglah penglihatan pusat (walaupun kebutaan sepenuhnya dapat dielakkan). Kemerosotan Makular tidak menyebabkan sebarang kesakitan. Kemerosotan Makular melibatkan satu pertiga daripada jumlah orang dewasa dalam lingkungan umur 75 tahun ke atas, dan ia merupakan penyebab utama kecacatan penglihatan bagi mereka yang berumur lebih 65 tahun. Usia merupakan faktor risiko yang paling tinggi.

Takrif Katarak

Kanta mata yang memfokuskan sinaran cahaya ke dalam retina, sepatutnya bersifat lutsinar. Tetapi apabila kanta ini menjadi legap (tidak lutsinar), maka kawasan yang legap itu dikenali sebagai katarak. Penyakit katarak merupakan penyebab utama kecacatan penglihatan dan kebutaan di seluruh dunia, melibatkan sehingga 40 peratus daripada mereka yang melangkaui umur 75 tahun. Sering kali ia disebabkan oleh pendedahan berlebihan kepada cahaya yang terik (cahaya matahari), tetapi faktor lain juga boleh menyumbang kepadanya – seperti menghisap rokok, keturunan, kecederaan, penyakit kencing manis, dan sesetengah rawatan perubatan. Katarak lazimnya berkembang secara perlahan, dengan bermulanya penglihatan yang kabur, melihat tompok-tompok hitam dan berperasaan seperti ada selaput yang menutupi mata.

Dalam Mata

Lutein dan Zeaxanthin merupakan nutrien semulajadi berpigmen kuning dan termasuk dalam keluarga karotenoid. Karotenoid ialah pigmen berwarna merah, kuning, dan oren yang terdapat dalam buah-buahan berwarna kuning, sayuran hijau tua atau yang berdaun, serta jagung.

Daripada lebih 600 pigmen tumbuhan yang dikenali sebagai karotenoid yang wujud secara semulajadi, hanya dua jenis – Zeaxanthin dan Lutein – secara terpilih berkumpul dalam retina, makular dan kanta mata. Zeaxanthin merupakan komponen dominan yang berada di tengah makular, manakala Lutein pula mendominasi pinggir-pinggir sebelah luar.

Mata bertindak secara terpilih dan memilih untuk meletakkan Zeaxanthin tepat di tengah makular, suatu kawasan yang paling penting untuk penglihatan pusat dan juga kawasan yang paling memerlukan perlindungan. Wujud dengan konsentrasi yang agak tinggi dalam kanta dan retina, dua karotenoid ini memenuhi dua fungsi yang amat penting:

  • Melindungi mata daripada cahaya UV yang merosakkan. Bertindak sebagai penapis untuk menghadang cahaya biru yang berbahaya dan juga sebagai antioksidan, kedua-dua Lutein dan Zeaxanthin membantu mengurangkan risiko AMD dan katarak, yang menjadi penyebab utama kebutaan global.
  • Bertindak sebagai antioksidan untuk melindungi kanta, retina dan makular daripada dirosakkan oleh radikal bebas akibat pendedahan kepada sinaran cahaya matahari, skrin komputer dan bentuk cahaya berbahaya lain. Kedua-dua Lutein dan Zeaxanthin menyerap cahaya yang bertenaga tinggi dan bahagian spektrum cahaya yang paling merosakkan (cahaya biru UV). Penyerapan spektrum cahaya bertenaga tinggi adalah penting untuk perlindungan kanta mata, retina dan makula mata. Cahaya biru bertenaga tinggi juga menjana “radikal bebas” yang merosakkan tisu-tisu mata.

Seperti juga beberapa nutrien penting lain, Lutein dan Zeaxanthin tidak dihasilkan oleh badan. Satu-satunya cara untuk mendapatkannya adalah melalui makanan yang kaya dengan antioksidan ini ataupun dengan mengambil suplemen Lutein dan Zeaxanthin. Dalam badan kita, kedua-duanya boleh dijumpai terutama sekali pada kulit, mata, serviks, otak, hati, paru-paru, kelenjar prostat, serum darah, dan payu dara. Tetapi malangnya apabila kita semakin tua, konsentrasi Lutein dan Zeaxanthin dalam mata kita akan merosot. Meningkatkan pengambilan Lutein dan Zeaxanthin membantu meningkatkan kepadatannya dalam makular.

Lutein dan Zeaxanthin memberi perlindungan terhadap dua penyebab kehilangan penglihatan yang paling biasa dialami: iaitu katarak dan AMD. Di samping peranannya sebagai pencegah katarak, Lutein dan Zeaxanthin mungkin dapat memperbaiki penglihatan mereka yang sudah pun menghidapi katarak. Apabila pesakit yang menghidapi katarak berkaitan umur mengambil suplemen Lutein dan Zeaxanthin, didapati ketajaman penglihatan mereka bertambah baik.

Membeli Suplemen

Dua perkara mesti diutamakan apabila membeli suplemen Lutein dan Zeaxanthin:

  • Penggunaan Bunga Marigold yang dipiawaikan untuk mengandungi sekurang-kurangnya 15 peratus ester Lutein dan 40 peratus Zeaxanthin bagi memastikan setiap kapsul mengandungi jumlah ramuan aktif yang tepat. Bukan semua produk mata herba adalah sama walaupun ia menggunakan pati bunga Marigold. Banyak pati ini menghasilkan ramuan aktif dengan paras yang berbeza bergantung kepada beberapa faktor seperti masa penuaian bunga pada tahun berkenaan, bahagian tumbuhan yang digunakan, keadaan tanah (mungkin kehilangan nutrien tertentu), spesies yang digunakan dan lokasi geografi di mana herba itu ditanam. Pati Bunga Marigold yang dipiawaikan memberi ‘kemujaraban yang terjamin’ serta hasil yang lebih baik.
  • Kepekatan Lutein dan Zeaxanthin

Pastikan suplemen mata itu mengandungi sekurang-kurangnya 6 miligarm (mg) lutein yang dipiawaikan (seeloknya mengandungi 10 mg). Banyak suplemen Lutein dan Zeaxanthin di pasaran hanya mengandungi Zeaxanthin dengan jumlah yang amat kecil – cuma dengan kiraan mikrogram sahaja, sedangkan kajian mendapati Zeaxanthin hanya boleh membawa manfaat sekiranya ia diambil dalam jumlah yang tinggi, sekurang-kurang 5 mg setiap hari.

Adalah lebih baik jika anda memilih formula kesihatan mata 2-dalam-1 yang mengandungi pati Lutein dan Zeaxanthin untuk melindungi mata daripada AMD, katarak dan juga untuk penglihatan lebih tajam dan mata yang lebih sihat.

Artikel ini disumbangkan oleh Pahang Pharmacy Sdn. Bhd. Untuk maklumat lanjut Lutein dan Zeaxanthin, sila e-mel ke livewell2u@pahangpharmacy.com.my atau hubungi Stay-well to Live-well INFOline 03-61407605, Isnin hingga Jumaat, 9 pagi hingga 5 petang.

Sumber : www.utusan.com.my