Dilema Guru

Salam sejahtera,

Terima kasih kerana anda masih terus mengunjungi laman ini. Semoga anda dapat menjalankan tugas harian dengan penuh dedikasi. Pagi ini, saya telah membaca akhbar Kosmo! semasa sedang rehat di kantin sekolah. Pandangan mata tertumpu pada tajuk yang agak menarik perhatian ‘Ibu Pelajar Tampar Guru’.

Saya rasa terpanggil untuk memberi pandangan tentang beberapa kejadian berhubung masalah antara ibu bapa-guru-pelajar ini. Saya mula mengajar sejak 2004 dan sudah menghadapi pelbagai kerenah dan masalah daripada guru sendiri, ibu bapa mahu pun pelajar.

Sebab itulah kerjaya sebagai guru ini mencabar kerana kedudukan guru berada antara pihak atasan dengan orang awam. Guru berada di tengah-tengah bertindak menyalurkan maklumat dengan berkesan. Sebarang kesilapan sama ada daripada mana-mana pihak, guru akan tetap dipersalahkan.

Dalam sesebuah sekolah, bukan semua pelajarnya baik, boleh duduk diam, boleh buat kerja sendiri, tak kacau orang lain atau tak bergaduh. Bukan semua sekolah pelajarnya pintar, pandai dan bijaksana. Bukan semua pelajarnya berlagak seperti samseng, kuat agama dan sebagainya.

Walaupun hanya segelintir pelajar yang bermasalah, bilangan yang sedikit inilah yang selalunya akan menimbulkan masalah di sekolah terutamanya dari segi disiplin.

Sebahagian pelajar seperti ini hanya tahu datang ke sekolah tetapi mereka tiada  hala tuju. Hadir ke sekolah hanya untuk memenuhi ‘syarat’ sahaja. Apabila pulang ke rumah, apa yang mereka lakukan?

Walaupun bukan semua pelajar ini menimbulkan masalah di sekolah, tetapi ia tetap memberi kesan terutamanya kepada prestasi akademik sekolah dan guru.

Pelajar seperti ini tidak belajar secara ‘serius’, lebih banyak bermain dan mengganggu rakan. Apabila ditegur, pelajar sudah berani melawan guru. Apabila dirotan, ibu bapa datang ke sekolah dan serang cikgu. Inikah sebenarnya sistem pendidikan yang diamalkan di semua sekolah?

Ibu bapa sewenang-wenangnya masuk ke kelas tanpa mendapatkan kebenaran guru, memarahi murid lain yang mengganggu anak mereka?  Memaki hamun guru sesuka hati walhal kesalahan dilakukan atas kecuaian pelajar sendiri? Bukankan kita ada saluran yang betul untuk mengadu? Jika ada jalan penyelesaian, kenapa ia tidak digunakan sebaiknya?

Guru tidak diberi kuasa untuk membentuk disiplin murid. Tiada lagi amalan merotan jika murid didapati bersalah seperti yang dilakukan semasa saya sekolah zaman kecil-kecil dahulu.

Zaman sekarang, isu disiplin murid semakin meruncing. Banyak pihak menuding pihak sekolah lebih-lebih lagi guru yang tidak cekap menjalankan tanggungjawab. Pelbagai program membentuk disiplin dilaksanakan, pelbagai kaedah dicuba bagi mengurangkan kadar disiplin pelajar yang semakin teruk. Tapi, hasilnya tetap sama. Yang tetap disalahkan adalah guru juga.

Saya pernah berbual dengan seorang pelajar lepasan sekolah yang gemar melepak, merempit dan kaki gaduh. Apabila disebut tentang soal disiplin, pelajar ini berkata, “cikgu buatlah macam mana pun kat sekolah, kami akan tetap macam ni sebab kami tau cikgu takkan berani pukul kami. Cikgu cuma cakap saja. Apa yang kami nak takut?..”

Ada segelintir ibu bapa pula yang gemar mencari salah guru dan kuat mengadu seperti budak-budak tadika. Saya dah lalui semua itu. Dalam hal ini, jika guru bersalah, tegurlah secara berhemah dengan emosi yang positif. Bukannya memaki hamun, menampar atau memukul guru. Murid perlu ditegur dari awal. Jika tiada siapa yang menegur, mereka akan bersikap kurang ajar dengan guru. Pasti ibu bapa murid tahu akan hal ini. Tapi, tidak tahulah jika ada ibu bapa yang tidak kisah jika anak mereka bersikap biadap di rumah.

Ingatlah, masa hadapan pelajar ini semuanya bergantung di hujung mata pena seorang guru sama ada biru, hitam atau merah!

Sekian,

NORHAIDI BIN HAJI SARPONEN

Teacher’s Department.

p/s :

  • Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedasnya.
  1. 16 September 2014 at 3:01 AM

    It’s going to be ending of mine day, except before
    ending I am reading this wonderful article to improve
    my know-how.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan komen